S takřka ročním zpožděním oproti původnímu harmonogramu byl v pondělí 24. 3. 2025 představen v tramvajové vozovně v německé Postupimi (Potsdam) první vůz Stadler Tramlink z objednané třináctikusové série, která má posloužit coby náhrada zbylých tramvají KT4D (resp. po modernizaci KT4Dm) československé provenience, kterých má dopravce ViP k dispozici 18 (tvoří devět dvouvozových souprav).
Výběrové řízení na dodání nových tramvají vypsala Postupim na podzim 2020. Vítězem se stal v závěru roku 2021 Stadler se svým modelem Tramlink, přičemž základní objednávka počítala s dodáním 10 vozů o délce 42 m, přičemž bylo možno využít ještě opčního práva na dokoupení dalších až 15 tramvají, z nichž byly ještě před dodáním prvních kusů objednány tři vozy. Jeden vůz má vycházet na 4,76 mil. € (cca 121,38 mil. Kč), součástí kontraktu je však také desetiletý servis a dodávky náhradních dílů po dobu deseti let, přičemž i na servis lze uplatni opční právo a doplatit si dalších šest let této služby.

Jediná použitelná fotografie z tiskové zprávy Stadleru ukazující vůz v den představení. (foto: Stadler)
Dodávky prvních kusů měly proběhnout v dubnu 2024, už počátkem uvedeného roku ale bylo informováno o tom, že tento termín nelze stihnout a že dodávka bude zpožděna. Jako „nepříliš jisté“ datum dodávky pak byla prohlášena „druhá polovina roku 2024“, kterou záhy vystřídal konec roku 2024, a následně počátek roku 2025. První vůz zahájil dynamické zkoušky ve Valencii v červenci 2024, na nádvoří vozovny v Postupimi byl ale složen ze silničního trajleru až dne 13. 3. 2025 (v listopadu 2024 byl pro usnadnění transportu nových tramvají upraven vjezd do areálu vozovny). Pouze za část nakumulovaného zpoždění Stadler nenese přímou vinu, protože jeho závod ve Valencii, jemuž byla produkce prvních dvou vozů svěřena (hrubé stavby nicméně vyráběl někdejší závod Solarisu Tram ve Środě Wielkopolské), zasáhly loni na podzim zničující povodně, což expedici a dokončení všech zde se nacházejících vozidel opozdilo. Doba zpoždění před povodněmi jde ale na vrub švýcarskému producentovi.
Zbylé sériové Tramlinky pro Postupim mají už opouštět berlínský závod Stadleru v Pankowě a servisní středisko ve Veltenu (rovněž nedaleko Berlína), které se adaptuje pro potřeby výroby. Montáž těchto vozů zde byla zahájena již na přelomu ledna a února 2024. Hrubé stavby i těchto Tramlinků však pocházejí z Polska (ta poslední byla ve Środě Wielkopolské dokončena v září 2024).
Jednosměrné sedmičlánkové tramvaje Tramlink pro Postupim mají délku rovných 42 000 mm, obsaditelnost činí (při 4 os/m2) 246 stojících a 74 sedících cestujících. Šířka vozu je 2 300 mm, výška 3 610 mm. S ohledem na úzkou skříň se v oblasti u podvozků prostřídává uspořádání sedadel 2+1,5. Vozidlo je usazeno na čtveřici podvozků, z nichž tři jsou hnací (6x 100 kW) a jeden běžný. Výměnu cestujících zajišťují šestery dvoukřídlé dveře doplněné na krajích o dvoje dveře jednokřídlé. Právě dveře jsou na vozidle velmi zajímavé, neboť Stadler vůbec poprvé použil novinku od společnosti BODE (představenou široké veřejnosti loni na InnoTransu), která využívá senzoru pro detekci pasažérů, takže zvnějšku vozidla se nenacházejí žádná tlačítka pro poptávkové otevírání dveří cestujícími. Ke dveřím stačí ruku pouze přiblížit, načež se otevřou. Díky zvolené technologii odpadlo současně použití citlivých hran dveří.
První vůz, jenž nese ev. č. 441, bude nyní (společně s druhým, který by měl do Postupimi dorazit zanedlouho) absolvovat zkušební jízdy. Jeho nasazení do provozu s pasažéry – stále ještě v režimu zkušebního provozu – se očekává ve druhé polovině letošního roku.