Dopravní podnik hl. m. Prahy vypsal dne 20. 8. 2024 výběrové řízení na zhotovitele další nové tramvajové trati, konkrétně se jedná o 2,2 km dlouhý dvoukolejný úsek, která propojí pomezí Vinohrad a Strašnic a povede ulicí Počernickou do Malešic. Předpokládaná hodnota zakázky činí 1,75 mld. Kč (bez DPH).
Možnost výstavby tramvajové trati směrem do Malešic byla v minulosti přetřásána opakovaně, v návrzích se prokazatelně objevuje již od roku 1951, byť tehdy šlo o tramvajovou trať, jež měla končit na návrší Třebešína, tedy v těsném sousedství Malešic. Samotné Malešice byly v té době sice již 19 let součástí Prahy, nadále si ale udržovaly vesnický charakter. To se právě v polovině 50. let začalo měnit, když zde začalo vyrůstat tehdy největší pražské sídliště, v němž mělo nalézt domov okolo 17 000 lidí. Součástí úvah o dopravním napojení bylo i přivedení tramvají, ovšem výstavba domů značně předběhla dokončení plánované infrastruktury. Zatímco většina domů byla dokončena již na počátku 60. let, výstavba spojovacích komunikací se protáhla až do jejich konce. Do období druhé poloviny 60. let spadá i budování dnešní ulice Počernické, v níž byl již tehdy vyhrazen v celé délce středový pás, jímž měla být vedena tramvajová trať. Ta zde ale ve své době nevznikla a sídliště zůstalo odkázáno jen na služby autobusů.
S ohledem na nevyjasněnou roli tramvajové dopravy v Praze se pak střídavě návrhy možného vybudování trati vynořovaly a zase tonuly v zapomnění. V roce 1995 byla tramvajová trať v Počernické ulici zahrnuta do tzv. „Katalogu rozvoje sítě tramvajových tratí v Hlavním městě Praze“, v jehož rámci byla prověřena na úrovni studie. Optimismus ve věci možného zahájení brzké výstavby panoval v období po roce 2000, kdy se mj. předpokládalo, že v sousedství Počernické ulice na místě někdejších sportovišť vyroste nová hokejová hala (namísto ní nakonec vznikla aréna v Libni). Volné pozemky v části zvané Hagibor (název je odvozen od někdejšího židovského sportovního klubu ŽSK Hagibor, jenž zde za první republiky působil, pozn. autora) se zastavují od roku 2019 novou rezidenční čtvrtí, takže nová tramvajová trať by měla být v době svého dokončení z obou stran obklopena po celé délce bytovou výstavbou.
Jako hlavní překážka pro vybudování tramvajové trati byly zpravidla uváděny staré vodovodní řady (z let 1913 a 1939), které se pod ulicí Počernickou nacházejí. Na počátku tisíciletí se počítalo s jejich opuštěním, avšak Pražské vodovody a kanalizace toto později dementovaly s tím, že hodlají stařičké vodovody i nadále využívat. Náklady spojené s přeložkou trubek s vodou se ukázaly být dobrou záminkou proto, aby se mohl projekt kolejového spojení zamést pod koberec. Projekt byl oživen znovu až v roce 2018 za předminulého vedení pražské radnice. Pozdější vedení města naštěstí v rozběhnutých projektech pokračovala, což se týkalo i malešické trati. K projednání záměru s občany došlo na podzim 2021, v roce 2022 poté proběhlo zjišťovací řízení o dopadu stavby na životní prostředí (EIA).
Na 2,2 km dlouhé trati, jež bude ukončena dvoukolejnou smyčkou, má vzniknout 6 nových zastávek, součástí investiční akce bude i úprava 212 m stávající tramvajové trati vedené ve Vinohradské ulici, do níž se bude novostavba tramvajová trati napojovat. Pracovní názvy zastávek jsou: Hagibor, Na Palouku, Hostýnská, Plaňanská, Tuchorazská a Sídliště Malešice.
Nabídky mohou zájemci podávat do 30. 9. 2024, čas na zhotovení díla po podpisu smlouvy má činit 32 měsíců. Po dokončení tramvajové trati se předpokládá, že do smyčky budou vedeny dvě tramvajové linky. Jednou z nich by měla být linka číslo 15, jež v současné době končí u Olšanských hřbitovů. O druhé lince prozatím není jasno, očekává se však, že půjde o některou z linek vedenou do nitra Vinohrad a dále do centra Prahy (přes Václavské náměstí; pracovně se hovoří buďto o lince č. 21 nebo o lince č. 14). V případě autobusových linek by mělo dojít ke zrušení autobusové linky číslo 199, která dnes v krátké trase Želivského – Sídliště Malešice (s jízdní dobou 7 minut) slouží fakticky coby náhrada chybějícího tramvajového spojení. Tramvaje její trasu zcela převezmou. Mimoto se zvažují i další reorganizace v oblasti, například možné zrušení linky číslo 195 a její nahrazení prodlouženými linkami č. 133 a 188.