V neděli 20. 10. 2024 vypraví Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) poprvé na nostalgickou linku „K“ autobus Škoda 706 RTO, který si v létě pořídila od soukromé osoby. Do konce roku by se měl vůz na okružní trase propojující Strahov, Střešovice a Dejvice objevit ještě dvakrát, další nasazení se pak předpokládá až od dubna 2025, neboť sezónní provoz linky „K“ bude 17. 11. 2024 ukončen.
Nostalgická linka „K“ je provozována teprve druhým rokem. Autobusy určené pro provoz na ní byly původně vypravovány na vybrané spoje běžných linek MHD (čísel 180 a 213), tento režim nasazování nostalgických vozidel byl ale v listopadu 2022 ukončen a nahrazen od 22. 4. 2023 právě konceptem linky K. Ta se ovšem nesetkala s příliš velkým zájmem cestujících, což bylo dáno i flotilou autobusů, jež se na lince objevovala. Šlo (a vlastně stále jde) o primárně mladší vozy, u nichž laická veřejnost v podstatě neměla šanci rozeznat historickou hodnotu. I proto byla snaha vozový park pro potřeby turistů a fanoušků dopravy udělat pestřejší a doplnit jej i staršími vozidly. Kromě autobusu Karosa C 734, který momentálně prochází opravou, se podařilo sehnat od soukromého vlastník i autobus Škoda 706 RTO, který již byl po celkové rekonstrukci.
Předmětný autobus byl vyroben v roce 1971 a původně sloužil u DP města Jihlavy pod ev. č. 141 (do r. 1977). Později byl odprodán do JZD Dolní Cerekev, kde sloužil jako šatna pro zemědělce. V 90. letech jej odkoupil soukromník, který mu sice následně vrátil původní lesk, nicméně rozhodl se vůz přece jen postoupit dále poté, co přehodnotil původní záměr na pořádání nostalgických jízd v okolí Jihlavy. Společná řeč byla nalezena s pražským DP, který si autobus převzal dne 10. 7. 2024, musel však na voze provést ještě vybrané dokončovací úpravy (vyměněno například muselo být jedno zadní okno), a tak mohla být premiéra s pasažéry naplánována až na druhou polovinu října.
Na autobus byly mj. doplněny pražské detaily, jako jsou například evidenční čísla, držák cedulí, znaky atp. Zajímavostí je registrační značka na přání „RT0 PRAHA“. Interně je vůz evidován pod ev. č. 9008, které se na voze objevuje pouze nenápadně (v horní části druhého okna na pravé bočnici), jako historické bylo vybráno ev. č. 4781, které je na voze vyvedeno s historickou přesností. Uvedené číslo nesl jeden z posledních 40 městských vozů Škoda 706 RTO pro Prahu z roku 1968. Po této dodávce následovaly už jen autobusy v linkovém provedení (Škoda 706 RTO CAR), z nichž poslední byly zařazeny v roce 1972, a licenčně vyráběný městský model Jelcz 272 MEX, který byl do Prahy dodáván v letech 1973 až 1975, přičemž právě „polský erťák“ je zastoupen ve standardní muzejní sbírce DP hl. m. Prahy (ta však není určena na retro provoz).
Retro vůz Škoda 706 RTO nahradí ve flotile určené pro provoz na lince „K“ autobus Karosa B 961 z roku 2003, který by měl být odprodán. Jedná se však o akt víceméně formální, neboť zmíněná kloubová karosa už od července loňského roku stejně na linku „K“ nevyjela.
Připomeňme, že celkem bylo do Prahy v letech 1959 až 1975 předáno 683 autobusů Škoda 706 RTO všech provedení a 70 licenčních vozů Jelcz 272 MEX. K vyřazení posledních vozů z osobní dopravy došlo v roce 1978, některé z vozů importovaných z Polska tak sloužily v MHD pouhé tři roky. Více jsme se tématu věnovali v našem starším článku z července.