Menu

Praha objednala 18 elektrobusů SOR/Škoda a 50 mild-hybridních Urbanwayů

Elektrobus SOR NS 12 electric s elektrickou výzbrojí Rail Electronics CZ v rumunském Ploiești. Do Prahy budou dodána vozidla s výzbrojí od Škody Electric. (foto: Vojtěch Povolný)
Elektrobus SOR NS 12 electric s elektrickou výzbrojí Rail Electronics CZ v rumunském Ploiești. Do Prahy budou dodána vozidla s výzbrojí od Škody Electric. (foto: Vojtěch Povolný)
Stáhnout PDF
Autobusy
06. 11. 2024 08:34
Libor Hinčica
2 minuty čtení

V říjnu loňského roku uzavřel Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) výběrové řízení na dodání až 100 elektrobusů standardní délky s tzv. dvoupólovým nabíjením (tj. z troleje trolejbusového typu). Vítězem soutěže se stala společnost SOR Libchavy, která po vyloučení turecké společnosti Bozankaya zůstala v tendru jako jediná. Zatímco dosud byly vyráběny elektrobusy na platformě řady SOR NS výhradně s elektrickou výzbrojí Rail Electronics CZ, kterou SOR Libchavy většinově vlastní, v pražském tendru (a později i například v soutěži pro Košice) došlo k dohodě na dodávce elektrické části se Škodou Electric, čímž došlo k postoupení monopolizace českého trhu vozidel veřejné dopravy do dalšího stádia.

Smlouva podepsaná takřka přesně před rokem byla pojata jako rámcová a pražský DP z ní bezprostředně po jejím podpisu neuskutečnil žádné plnění. Teprve dne 5. 11. 2024 byla v registru smluv zveřejněna smlouva na koupi prvních 18 vozů, jež by měly být dodány do 30. 10. 2025 společně se dvěma přenosnými nabíječkami a sedmi sadami softwaru pro diagnostiku závad. Elektrobusy, z nichž každý vyjde na 14,1 mil. Kč bez DPH (celková hodnota kontraktu včetně souvisejících plnění je pak 256 819 560 Kč), mají být přerozděleny mezi garáže Vršovice, Hostivař a Klíčov.

Každý z elektrobusů má pojmout až 92 cestujících, z toho 29 sedících. Trakční baterie budou tradičně lithium-iontové chemického složení NMC (typu UVES Energy Gen 3.0) s kapalinovým chlazením o kapacitě elektrické energie 308 kWh (tzv. užitní kapacita má činit 197 kWh) z produkce polského Impactu. Trakční měnič, galvanický oddělovač (DC/DC měnič) i synchronní trakční motor (typu xHLU 3341 P/8) dodá Škoda Electric. Pantograf řady LX1800 bude z produkce nadnárodního gigantu Wabco.  

Elektrobus SOR NS 12 prezentovala Škoda se svým logem na čele již na veletrhu Busworld v Belgii v loňském roce. Tehdy, jak se záhy ukázalo, šlo ale o vůz vybavený elektrickou výzbrojí Rail Electronics CZ, nikoli od Škodovky. (foto: Libor Hinčica)

Dosud pražský DP provozuje 14 elektrobusů Škoda 36 BB, které byly slavnostně uvedeny do provozu v únoru 2022 (první z vozů začal sloužit již v lednu). Jejich prozatímní vystoupení je ale poněkud žalostné, a to navzdory několikaměsíční opravě, které se podrobily ve výrobním závodě plzeňské Škodovky. Od červnového návratu do provozu po rekondičním pobytu činí průměrná vypravenost dosavadní flotily elektrobusů pouze 52 % (7,28 vozu), byť např. dnes, 6. 11. 2024, vyjelo vozů rovnou 13. To je mimochodem historické maximum – všech 14 vozidel se v provozu nepotkalo zatím ani jednou.

Kromě elektrobusů si DPP objednal také dalších 50 mild-hybridních autobusů Urbanway 18m Hybrid, které oficiálně prezentuje výrobce i dopravce jako hybridní vozidla, ačkoli jde technologicky o zcela odlišné řešení. Rámcová smlouva na dodání těchto autobusů byla podepsána dne 16. 4. 2023 a počítá s dodáním až 140 vozidel. V letošním roce bylo pořízeno 21 autobusů, z toho jeden nad rámec kontraktu náležící mezi předsériové kusy vyrobené už v loňském roce. Prováděcí smlouva zveřejněná stejně jako kontrakt na elektrobusy dne 5. 11. 2024 předpokládá, že dojde k dodání dalších 30 vozů do posledního června příštího roku a zbylých dvaceti kusů do 30. 9. 2025. Vozidla by měla být rozdělena mezi garáže Řepy, Klíčov a Kačerov. Cena jednoho vozu je 11 240 705 Kč bez DPH (celková hodnota pak činí 562 035 250 Kč).   

Podobné články