Menu

Praha přikoupila dalších 23 trolejbusů Bozankaya SNG 12T

První prototyp trolejbusu SNG 12T během testovací jízdy v Ankaře v létě 2024.(foto: Bozankaya)
První prototyp trolejbusu SNG 12T během testovací jízdy v Ankaře v létě 2024.(foto: Bozankaya)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
31. 03. 2025 14:21
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravní podnik hl. m. Prahy využil opčního práva a k dříve objednaným sedmi trolejbusům pro potřeby trolejbusové linky č. 52 (dnes 137; Na Knížecí – U Waltrovky) přikoupí dalších 23 vozů Bozankaya SNG 12T. Ty mají být dodány do 30. 4. 2026 a pokrýt potřeby linek č. 51 (dnes 131; Hradčanská – Bořislavka) a 53 (dnes 176; Stadion Strahov – Karlovo náměstí), s jejichž zprovozněním se počítá v červnu příštího roku.

Připomeňme, že DP hl. m. Prahy podepsal rámcovou smlouvu s firmou Bozankaya po jedné z nejdelších epických bitev na českém trhu s vozidly hromadné dopravy dne 17. 1. 2025. Následně došlo k objednání prvních sedmi vozů dne 20. 2. 2025, na které dne 31. 3. 2025 navázala objednávka dalších 23 ks. Praha se tak stane jediným českým provozem, v němž většina trolejbusů neponese (alespoň krátkodobě) značku Škoda. Taková situace nastala na našem území naposledy v roce 1968, shodou okolností rovněž v Praze, kde tehdy naposledy dominovaly ve flotile vozy Tatra 400.

Kromě třiadvaceti trolejbusů si DPP objednal také jednu sadu hardwaru a softwaru pro diagnostiku závad, celková hodnota zakázky činí 312,58 mil. Kč, v součtu s předešlou dodávkou bylo objednáno plnění v celkové hodnotě 408,2 mil. Kč. Všechny trolejbusy budou alokovány v garážích Řepy, zkušební vůz by měl být nicméně testován na trase linky č. 58 (Palmovka – Miškovice), a bude tudíž přechodně pobývat v garážích Klíčov.  

Vzhledem k podmínkám dalšího zadávacího řízení na dodání až 180 trolejbusů je otázkou, zda budou další trolejbusy od společnosti Bozankaya v budoucnu pro potřeby dalších linek dokoupeny. Aktuálně kontrahovaných 30 trolejbusů pokrývá potřeby linek, které by nebylo možné z jiné (nadcházející) objednávky pokrýt. Stále přitom zůstává viset ve vzduchu pokus o vyrovnání penále za krácení dotace a pozdní dodávku trolejbusů SOR TNS 18 v podobě naturálního plnění ve formě čtyř původem pro Zlín určených trolejbusů SOR TNS 12.

Trolejbusy Bozankaya SNG 12T jsou vyrobeny především z komponentů pocházejících z EU, včetně řady českých dodavatelů. Největší česká subdodávka v podobě elektrické výzbroje však byla nahrazena ještě v průběhu zadávacího řízení za elektrickou výzbroj polsko-japonského výrobce MEDCOM, neboť původní dodavatel (Cegelec a. s., dnes Electric Components) se ihned po změně majitele (jímž je od května 2024 Škoda Electric) dobrovolně dodávky zřekl.  


Autor je zaměstnancem společnosti Bozankaya, článek však není tiskovým sdělením společnosti ani jejím oficiálním vyjádřením.

Podobné články