Pražský DP vypsal dlouho očekávanou soutěž na nákup až 70 parciálních trolejbusů délky 12 m. Rámcová smlouva, která by měla být uzavřena s vítězným uchazečem, má umožňovat DP hl. m. Prahy průběžně nakupovat nové trolejbusy pro potřebu budoucích trolejbusových linek podle toho, jak bude postupně probíhat jejich elektrifikace. Sedm desítek vozů by mělo pokrýt potřeby současných autobusových linek č. 131, 137, 176, 191 a 201, jejichž elektrifikace byla schválena Radou hl. m. Prahy. Z rámcové smlouvy má být možné čerpat až do roku 2028. Předpokládá se, že vítěz veřejné zakázky bude znám na přelomu jara a léta 2023.
Celková odhadovaná hodnota zakázky má činit 1,176 mld. Kč, což znamená, že DP počítá se sumou až 16,8 mil. Kč za jeden standardní trolejbus, což je výrazně nad cenovým průměrem posledních let, v hodnotě zakázky by však měla být zahrnuta také výměna až 70 trakčních baterií, 20 ks přenosných nabíječek a 35 sad hardwaru a softwaru pro diagnostiku závad. Cena má mít v hodnoticích kritériích váhu 68 %, dalšími kritérii bude délka záruky na trolejbusy (20 %), délka záruky na trakční akumulátor (7 %) a termín dodání trolejbusů (s váhou 5 %), přičemž max. doba by neměla překročit 14 měsíců od objednávky, resp. účinnost prováděcí smlouvy.
Trolejbusy mají zajistit obsluhu výše uvedených linek na levém i pravém břehu Vltavy, přičemž stejně jako v předešlých tendrech na článkové a tříčlánkové trolejbusy budou i tentokrát trolejbusy vybaveny přípojkou pro externí nabíjení ze standardizované zásuvky CCS-2. Většina trolejbusů by měly najít útočiště v upravených garážích Řepy, kde má vzniknout i jedna z nových měníren a nabíjecí stopy, pouze vozidla z linky č. 201 by měla využívat prostorů garáží Klíčov, kde budou deponovány od příštího roku i trolejbusy SOR TNS 18 pro obsluhu linky č. 58 (dnes 140).
„Elektrifikaci autobusové linky č. 140 Palmovka – Miškovice máme téměř hotovou, minulou sobotu DPP na ní v prvním úseku Letňany – Čakovice zahájil zkušební provoz. Do konce listopadu bychom měli začít stavět infrastrukturu na lince č. 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha. Kromě toho s DPP pokračujeme v přípravě elektrifikace dalších autobusových linek v levobřežní části Prahy. Linky č. 131, 137, 176 a 191 úspěšně prošly procesem posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Nejdále jsme v přípravě projektu elektrifikace linky č. 137 Na Knížecí – U Waltrovky, která je nyní v procesu společného územního a stavebního řízení. Pokud nenastanou žádné závažné komplikace, tento projekt by mohl být připraven ke stavbě na konci příštího roku,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Dojezd na trakční baterie má dle představ DPP činit na jedno nabití min. 15 km při plně obsazeném vozidle, životnost má být alespoň 15 let, konstrukční rychlost min. 70 km/h. DPP poté specifikuje i požadavky na akceleraci trolejbusů z 0 na 40 km/h do 10 sekund a z 0 na 70 km/h do 30 sekund, přičemž trolejbusy musí splňovat tuto dynamiku po celou dobu záruky na trakční akumulátor. Dodavatel musí poskytnout záruku, že životnost akumulátorů bude minimálně 84 měsíců (7 let) nebo 420 tisíc kilometrů, přičemž během záruky životnosti akumulátorů musí být zachovány minimální hodnoty dojezdu (tedy oněch 15 km). Dodavatel současně musí být schopen dodat náhradní akumulátory po dobu deklarované životnosti trolejbusu, která by měla být minimálně 180 měsíců (15 let) v městském provozu. Minimální délka záruky na celé vozidlo činí 60 měsíců (5 let) v městském provozu.