První ze čtrnácti pražských vozů Škoda 36 BB E’CITY s karoserií od turecké Temsy Skody dnes – ve čtvrtek 20. 6. 2024 – vyjely s cestujícími zpět do ulic hlavního města. Elektrobusy ev. č. 3001–3014 byly z provozu odstaveny na konci listopadu loňského roku a jejich návrat byl ještě v únoru 2024 ústy mluvčího Škody Group Jana Švehly slibován do konce dubna 2024. Nakonec se rekondiční pobyt spočívající v dalším pokusu o odstranění několika hromadných vad protáhl až do června.
Elektrobusy Škoda 36 BB E’CITY provázejí četné technické problémy už od zahájení jejich ostrého provozu, jež se datuje k 21. únoru 2022. Za první provozní rok jich průměrně jezdila třetina, čemuž jsme se podrobně věnovali ve starším textu. Hromadné odstávky všech dodaných vozidel nejsou žádnou novinkou, neboť historicky zmizely elektrobusy z očí cestující veřejnosti už několikrát – jenom během roku 2022 si připsaly dvě třítýdenní dovolené a další kratší odstávky během června, července a srpna, v roce 2023 zcela zmizely z provozu na dobu několika dní během července a následně v listopadu.
Poslední vypravení před stažením z provozu si odbyly vozy ev. č. 3004 a 3006 dne 21. 11. 2023 s tím, že podle oficiálních vyjádření DPP byl odstaven nejpozději vůz ev. č. 3010, a to až k 8. prosinci 2023, ve skutečnosti ale předmětný vůz svezl cestující naposledy na lince už 10. 11. 2023. Již předtím došlo k odvezení dvojice elektrobusů (ev. č. 3004 a 3011) na opravu do Plzně. Zbylé vozy s výjimkou ev. č. 3013 poškozeného už dne 1. 7. 2023 po ujetí do domu v pražských Záběhlicích se do pivní metropole přesunuly po ukončení zkušebních jízd objednávaných výrobcem mezi 22. 2. a 1. 3. 2024. Mluvčí Škoda Group Jan Švehla tehdy médiím poskytl následující zdůvodnění: „Po souběhu několika závad, které se na elektrobusech objevily, jsme z důvodu efektivity přistoupili k opravě všech vozidel najednou. Opětovné nasazení do provozu předpokládáme do konce dubna.“
První elektrobus s karoserií Temsy se však vrátil do hlavního města až 15. 5. 2024 (konkrétně šlo o vůz ev. č. 3001). Následně se elektrobusy opět rozjely na zkušební jízdy, které vyvrcholily 20. června jejich vypravením do provozu s cestujícími. Do uzávěrky vydání článku vyjely na linku 154 vozy ev. č. 3003 (pořadí 3), 3004 (pořadí 6), 3005 (pořadí 8), 3006 (pořadí 9), 3007 (pořadí 10) a 3014 (pořadí 5).
Od zahájení provozu v únoru 2022 uběhlo do středy 19. června 2024 celkem 850 dní, během nichž průměrně jezdily přesně 4 celé elektrobusy (28,54 %). Rekordmanem je vůz ev. č. 3012, který do provozu s cestujícími zasáhl hned ve 301 dnech (nejezdil tedy 549 dní). Největšími outsidery jsou naopak elektrobusy ev. č. 3001 a 3005, jež odjezdily pouze 149, resp. 179 dní a prostály 701, resp. 671 dní.
Za neprovozuschopnost vozů Škoda 36 BB E’CITY zatím Dopravní podnik hl. m. Prahy dodavateli naúčtoval penále ve výši 30 086 002 Kč, jež bylo také proplaceno. Jedná se o údaj platný pro konec března, neboť jsou sankce fakturovány kumulativně za čtvrtletí. Doplňme, že za 14 elektrobusů dal pražský DP 171,5 mil. Kč, takže penále (pouze za neprovozuschopnost) odpovídají 17,54 % kupní ceny.