Menu

Pražské subdodávky s novými autobusy. ARANEA koupila dva Crosswaye

Polepený Iveco Crossway LE LINE 12M ev. č. 1495 v areálu dopravce. (foto: Matěj Stach)
Polepený Iveco Crossway LE LINE 12M ev. č. 1495 v areálu dopravce. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
23. 06. 2024 19:15
Matěj Stach
2 minuty čtení

Novotou zářící autobusy oděné do jednotného vizuálu kombinujícího šedou barvu s vertikálními červenými pruhy už nejsou výsadou pouze kmenových dopravců Pražské integrované dopravy. Pořizovat si je s blížícím se prosincovým restartem provozu příměstských linek podle nových smluv začínají rovněž subdodavatelé. Dva přírůstky v podobě vozů Iveco Crossway LE LINE 12M si v nedávné době připsala ARANEA operující především na linkách ČSAD Střední Čechy, kde už s novými autobusy vypomáhá také JARMES, TO EUROPE nebo STORM WAY.

Počet autobusů v trikoloře a v nynějším šedo-červeném schématu Pražské integrované dopravy se zhruba se vstupem do letošního roku 2024 vyrovnal. Nyní už stávající vizuál se svislými pruhy v hlavním městě a širokém okolí dotahuje také „klasické“ městské schéma s červenou spodní částí, jež nese stále tisícovka autobusů. Plechovky s barvou a odřezky fólie se teď na dvoře zkrátka válí skoro všem dopravcům jezdícím na příměstských linkách v Praze a ve Středočeském kraji. Důvodem jsou přípravy na spuštění provozu pod novými smlouvami, jež v platnost vstoupí od prosince tohoto roku.

Podobně jako kmenoví dopravci pracují na uvedení vozidel do odpovídajícího stavu také provozovatelé subdodávek, kteří jsou nedílnou součástí provozu již od roku 2015. Změnit se vedle laku musí třeba potahy sedadel nebo madla. Zmíněná ARANEA postupně plánuje přestavět celkem čtyři Crosswaye LE LINE z let 2014–2017. Dva vozy budoucích ev. č. 1484 a 1485 odkoupila v únoru 2024 prostřednictvím zlínské firmy ZLINER od ČSAD Střední Čechy. Autobusy někdejších ev. č. 8168 a 8176 (13m vůz) se aktuálně podrobují nutným úpravám, které čekají také na sněhobílé Crosswaye LE LINE 12M ev. č. 1491 a 1492 vyzískané již dříve od ČAD Blansko.

Vedle ojetých vozů ARANEA pořídila prostřednictvím dealera Truck Bus Servis z Telnice (TBS) také dva zbrusu nové autobusy rovněž odpovídající provedení Crossway LE LINE 12M. Vozy jsou poháněné silnějším motorem Iveco Cursor 9 o výkonu 265 kW (EURO VI-E) zkombinovaným se šestistupňovou automatickou převodovkou od ZF. Cestujícím nabídnou celkem 45 pevných míst k sezení, které na plošině naproti druhým dveřím doplňuje jedno praktické sklopné sedátko. Podobně jako další vozy aktuálně zařazované do Pražské integrované dopravy zatím nejsou Crosswaye vybaveny pokročilým asistenčním systémem pro řidiče (ADAS), jehož přítomnost je v případě domácí produkce Iveca Bus spojena se změnou designu čelní masky.

První z nových autobusů si dopravce dovezl do domovské Uhříněvsi poslední dubnový den roku 2024, druhý následoval přesně o měsíc později 31. května. Vozy výrobních čísel 62170 a 62190 dostaly postupně ev. č. 1494 (a jméno Přemek) a 1495 (Adolf). Zakoupeny byly pro subdodávky na linkách ČSAD Střední Čechy, které ARANEA zajišťuje především. První vůz poprvé do provozu zasáhl v neděli 19. 5. na nočním pořadí 953/35, druhý zatím na svou premiéru čeká.

Salon nového vozu ev. č. 1495 ukrývá sedadla v poslední (a velmi líbivé) verzi potahu Pražské integrované dopravy. (foto: Matěj Stach)

Nové autobusy u dopravců zabývajících se v systému PID pouze zajišťováním subdodávek nejsou úplnou novinkou, jejich řady ale nejvíce posilují právě nyní v souvislosti s blížícím se zahájením provozu podle nových smluv. Primát v tomto směru drží Jaroslav Štěpánek se svým ještě trikolorním Urbanwayem 12M ev. č. 1546, který u něj na subdodávkách jezdil mezi prosincem 2020 a koncem ledna 2024. Nyní shodou okolností rovněž slouží u firmy ARANEA, a to pod ev. č. 1490. V létě 2021 do provozu uvedl zcela nové autobusy Iveco Crossway 12M LE LINE také ABAS BUS, který nyní disponuje flotilou dokonce čtyř vozů, jež by se postupně po přebarvení prvních dvou měly potkat v číselné řadě 1440. Vedle subdodávek pro Martina Uhera je nasazuje také na linky náhradní autobusové dopravy za vlaky.

Zatímco ARANEA vsadila na kombinaci nově pořízených a ojetých autobusů, JARMES zajišťuje výkony pro ČSAD Střední Čechy výhradně s novými vozidly. Jeho flotila od února 2023 čítá dva klasické low entry Crosswaye, od března téhož roku doplněné ještě jedním v mild-hybridním provedení (1563). Dopravce nyní očekává další dva Crosswaye ev. č. 1564 a 1565. Od konce listopadu 2023 do klubu subdodavatelských subjektů s novými vozidly přibyl BusLine Express a jeho dvojice 14,5metrových Crosswayů jezdících na lince 413 do Litoměřic.

Není to ale jenom o autobusech z Vysokého Mýta. Ještě před zmíněnými dopravci začal na podzim 2022 TO EUROPE nasazovat na subdodávky pro „Středočechy“ dvě nové Setry S 415 LE business ev. č. 1245 a 1246. STORM WAY zase vsadil na MAN Lion’s Intercity LE 12 (ev. č. 1331), který zařadil v lednu 2024. Od prosince se s dalšími dvěma vozy stejného typu navíc připojí v jiné části kraje ještě Vega Tour. Z někdejších subdodávkařských popelek zkrátka postupně rostou princezny.

Podobné články