Dopravní podnik hl. m. Prahy přistoupil v našich podmínkách k výjimečně realizovanému opatření. Dne 10. 7. 2024 nevyjel do ulic metropole ani jeden z 93 autobusů Iveco Streetway, jež si dopravce prozatím stihl od výrobce převzít. Důvodem jsou nahodilé a opakované úniky nafty z palivového systému, k jejichž řešení se Iveco Czech Republic, jež je dodavatelem vozidel, prozatím příliš nemělo.
Připomeňme, že rámcová smlouva na dodávky autobusů Iveco Streetway zahrnující možnost pořízení až 243 vozů (z toho 100 článkových) byla uzavřena v únoru 2022, z nichž se prozatím ve čtyřech objednávkách zavázal DPP odebrat 124 vozů. Z uvedeného počtu bylo dosud přebráno 52 vozů standardní délky a 41 článkových, celkem tedy 93 autobusů, které byly všechny zařazeny později, než byla původní smluvní ujednání, takže výrobce musel pražskému DP uhradit penále, které již přesahuje 80 mil. Kč (takřka 12 % kupní ceny), a to jen na opožděném dodání (další separátní pokuty se načítají za provozní nedostatky). U části dodávky se sankce stále kupí, neboť pořád chybí předat ještě 31 vozů, které měly být původně dodány nejpozději do konce dubna 2024. S ohledem na problémy s únikem paliva přitom DP další přebírání vozidel zastavil do doby, než výrobce situaci vyřeší.
Odstavení celé flotily vozů či svolávání na kontroly není až tak výjimečné, hned několikrát se například týkaly různé úpravy (za takřka nulové pozornosti médií) autobusů Mercedes-Benz eCitaro. V českých podmínkách jde nicméně přece jen o situaci výjimečnou, kterou si však může pražský DP za současné konstelace dovolit, protože prázdninový provoz mu umožňuje zajistit výpravu i bez Streetwayů (ostatně z oněch 93 autobusů dosud ani všechny do provozu nezasáhly, prozatím svezlo cestující jen 69 vozů, z toho 41 kloubových).
Ponechání takřka stovky vozů v garážích by mělo být dostatečným impulsem pro výrobce, aby změnil svůj poněkud liknavý přístup v dané záležitosti. Dle vyjádření tiskového mluvčího pražského DP Daniela Šabíka byl dodavatel o rozhodnutí (odstavit autobusy) informován a ten již „pracuje na nápravě“, z interní komunikace DPP, která se včera (9. 7. 2024) dostala na veřejnost, ale vyplývá, že to je právě „dosavadní nečinnost dodavatele v aplikaci systémového řešení“, jež vedla k rozhodnutí autobusy odstavit.
Autobusy Iveco Streetway jsou vyráběny v Turecku v úzké kooperaci se společností Otokar. Ta pro Iveco dodává upravené karoserie modelu Otokar Kent C, do nichž si však Iveco zajišťuje již montáž vlastních motorů, rozvodů a dalších vybraných součástí. Právě zde spočívá vedle faceliftu hlavní rozdíl mezi Kentem C a Streetwayem. Zatím Otokar Kent C využívá systému od Cumminse (ISB6.7E6), Iveco aplikuje své motory (Cursor 9). Největší provozovatelé autobusů Otokar Kent C v Evropské unii, jimiž jsou dopravní podniky v Bratislavě a Bukurešti, problémy s úniky paliva na „originálních“ Otokarech nehlásí.