Jedna kapitola historie pražské autobusové dopravy se uzavřela. Pražský DP v sobotu uspořádal dříve avizovanou rozlučkovou akci s autobusy Irisbus Citybus 12M a 18M, které patřily neodmyslitelně ke koloritu města celých 24 let. Z 321 sólo vozů a 53 článkových autobusů pražského DP zůstanou nadále ve stavu dva vozy. Vůz ev. č. 3251 je ukázkově zrekonstruován do historického provedení a tvoří součást muzejní sbírky vozidel pražského DP. Autobus ev. č. 3468 by měl zůstat zachován pro zamýšlený provoz na „retro spojích“.
Fanoušci MHD měli o zábavu v sobotu 29. 8. 2020 postaráno. Na ráno přichystal pražský DP dlouho připravovanou (a covidovou mánií přerušenou) akci s tramvajemi T2, kdy bylo možné si vyfotografovat na tratích v okolí vozovny Střešovice všechny tři pražské vozy T2(R), tedy jak druhý prototyp ev. č. 6002 tvořící jeden z klenotů muzejní expozice střešovické vozovny, tak vozidla ev. č. 6003 a 6004, která byla rekonstruována pro provoz na retrolince. Přestože vozy T2 nebyly nikdy typickými představiteli pražské MHD (navzdory plánům na jejich koupi zde dlouhodobě v provozu s pasažéry sloužit jen první prototyp), zájem šotoušského cechu o jejich zdokumentování na každém metru pražské tramvajové sítě prozrazuje, že jejich popularita touto historickou skutečností není nijak zatížena.
„Té dvojky“ na sebe strhly pozornost především v ranních hodinách, poté už se hlavními hvězdami dne staly autobusy Citybus 12M a 18M, které byly do Prahy vypraveny tento den naposledy. Jelikož se jedná o nízkopodlažní vozidla, nebylo nutné pro jejich nasazení řešit nějaké výjimky. Na lince 149 spojující konečné Bavorská a Dejvická bylo nasazeno celkem 5 vozů Citybus 12M. Oproti původnímu avízu nevyjel vůz ev. č. 3438, který byl nahrazen vozem ev. č. 3468, který naopak vyjet původně neměl. Vozidla si mezi sebou rozebrali řidiči, kteří zjevně mají k autobusové technice vztah a kteří mají nezměrné pochopení pro všechny ty, kteří dokážou mistrně prokličkovat mezi automobily na čtyřproudové silnici, vybíhat kopce a náspy a zdolávat další překážky jen proto, aby si pořídili vytouženou fotografii autobusu. Podobné to bylo na lince 180 (Dejvická – OC Zličín), kde fanouškům dělaly radost jednak Karosy B 961 (stále se neloučící, resp. ponechané také pro provoz na retro spojích) a kloubový vůz Citybus 18M ev. č. 6529. Kloubovým Citybusem se bylo možné svézt od konce června, kdy byl jejich provoz bez větší pozornosti ukončen poprvé.
V areálu střešovické vozovny poté byly odpoledne vystaveny autobusy ev. č. 3251 (historický vůz spadající ještě pod rodinu s obchodním jménem Karosa-Renault Citybus), 3408 a 6530 (druhý zprovozněný vůz Citybus 18M). V 16:30 došlo na oficiální proslovy zástupců pražského DP, kteří ohodnotili provoz Citybusů a zavzpomínali na jejich počátky. Technický ředitel (povrch) pražského DP Ing. Jan Šurovský, Ph.D., připomněl, že DP hl. m. Prahy přistupuje k podobným akcím mj. proto, aby měli občané a fanoušci možnost se se svými autobusy naposledy projet a rozloučit, přičemž připomněl, že například v případě vozů Karosa ŠM 11, které byly svého času podobným symbolem pražské autobusové dopravy, se dnes ani neví, kdy vyjely do provozu naposledy. Ing. Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz autobusy, připomněl historickou roli Citybusů jako prvních nízkopodlažních autobusů v Praze, které skutečně začaly ve větším množství sloužit cestujícím a výrazně pozvedly úroveň cestování pražskou MHD. Dostupnější udělaly MHD také pro vozíčkáře a maminky či tatínky s kočárky.
Okolo sedmnácté hodiny se trojice vystavených vozů vydala na spanilou jízdu Prahou, která ale musela být zkrácena, neboť se konvoj vozů zastavil u Petřin. U autobusu ev. č. 6530 totiž došlo k technické závadě způsobené zjevně dlouhým odstavením autobusu během prázdnin, když se přibržďovalo pravé kolo poslední nápravy, což způsobilo zadýmení. Řidič proto autobus raději zastavil a povolal ze Strahova, kde už byly seřazeny vozy z linek 180 a 149, náhradníka v podobě vozu ev. č. 6529. K nemalé radosti fanoušků však bylo možné se svézt ještě jedním kloubovým Citybusem soukromého majitele (ex-táborský vůz), který přijel k místu odstavení vozu ev. č. 6530 ještě před povolaným náhradníkem a odvezl většinu cestujících, byť jen k Petřinám, kde sám pro jinou technickou závadu jízdu ukončil. Cestující si tak přestoupili do autobusu ev. č. 6529, který mezitím dojel ze Strahova, takže bylo možné se zbylými dvěma vozy Citybus 12M odjet ke Strahovu, kde se autobusy seřadily pod místním funkcionalistickým (avšak bohužel stále chátrajícím) stadionem, kde probíhala závěrečná část programu se seřazenými vozidly Citybus 12M a 18M (vyjma vozu ev. č. 6530, který ke stadionu dorazil až později).
Obrovský zájem fanoušků, kteří poté ještě lemovali serpentiny dolů do města, ukázal, jak výrazně se autobusy Citybus 12M a 18M zapsaly do historie pražské městské dopravy. Všem organizátorům a lidem podílející se na rozlučce s Citybusy patří bezpochyby dík za skvěle připravenou akci.
Pomineme-li předpokládané nasazení vozu ev. č. 3468 pro provoz na retro spojích, je nutné připomenout, že pravidelně se lze svézt v rámci Prahy a Pražské integrované dopravy stále ještě jedním vozem Citybus 12M (ev. č. 1522), a to v majetku dopravce Jaroslava Štěpánka. Ten vůz nasazuje na linku 110 v trase Dolní Počernice – OC Čakovice – (Třeboradice).