Menu

Předražené trolejbusy pro Krasnojarsk a Novosibirsk

Trolejbus Admiral. (foto: igrader.ru)
Trolejbus Admiral. (foto: igrader.ru)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
18. 09. 2022 12:14
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Tucet parciálních Admiralů přijde do Krasnojarsku. Rozhodl o tom tendr z letošního léta. Přidají se k 20 neparciálním vozům Admiral 6281.00, které dorazily do sibiřského města v loňském roce. Spolu s 55 Avangardy dodanými v letech 2019 až 2022 (1 + 24 + 30) tak město během pouhých čtyř let získá 87 nových trolejbusů. Tato nová flotila sice nepředstavuje plnou náhradu původně více než 150členého vozového parku, nicméně pro potřeby města by měly i tyto nové vozy stačit, protože v předchozím velkém počtu figurovaly zejména staré vozy, které bývaly poruchové a často více stály ve vozovně, než že by je šlo vidět na ulici. V dalším roce se už zřejmě trolejbusy nekoupí, město cílí na tramvaje a rádo by také i nějaké elektrobusy, kterým se předchozí vedení radnice bránilo. 

„Parciály“ typu Admiral 6281.01 dodají Transportnyje Sistěmy do Krasnojarsku už do konce tohoto roku. Podle dostupných informací za částku cca 433,6 mil. RUB. Jeden sólo vůz tedy vychází na více než 14,5 mil. Kč, což je na ruské poměry nevídaně vysoká cena. Klasické trolejbusy Admiral s nouzovým chodem do 1 km Krasnojarsk vysoutěžil loni za méně než poloviční cenu, Omsk letos v létě kupoval neparciální Admiraly za necelých 10 milionů a ještě loni Saratov koupil 24 „parciálů“ od PK TS za jednotkovou cenu méně než 10 mil. Kč. Že by hodnota baterií a jejich montáže nyní představovala částku okolo 5 mil. Kč, je tedy podivné. Tendr napadal dealer běloruského Belkommunmaše, OOO Belrus, ale neúspěšně, takže PK TS neměla konkurenty. Mimochodem, PK TS má na moskevském mezinárodním veletrhu ElektroTrans (který však bude letos spíše setkáním domácích a běloruských firem) konaném ve dnech 21. až 23. 9. představit inovovanou verzi Admiralu s prodlouženým autonomním chodem. O co se bude jednat, se ještě uvidí. Už v minulosti se totiž výrobce trolejbusem s prodlouženým autonomním chodem chlubil. 

Jako tristnější je však možno hodnotit situaci v sibiřském Novosibirku. Ten vysoutěžil na leasing 9 parciálních trolejbusů typu Gorožanin, které vyrábí UTTZ. Jednotková cena činí v přepočtu zhruba 18 mil. Kč, standardní cena parciálního Gorožanina přitom bývala donedávna někde na 30 až 40% úrovni ceny kótované pro Novosibirisk. I při započtení služby leasingu se tak jedná o obří částku. Gorožaniny navíc přinejmenším designově za Admiraly zaostávají. Co má být motivem toho, že Novosibirk, který potřebuje urgentně nahradit co nejvíce starých vozů ve své zhruba 200hlavé flotile, koupí jen 9 trolejbusů a nadto řádně předražených, se dá jen spekulovat. Radnice sice slibuje během tří let nákup celkem 58 vozů, ale zcela jistě by jich mohlo být mnohem více.   

Dodejme, že jeden parciální Gorožanin se právě testuje v Chabarovsku. Aktuální plán počítá s pořízením 3 takovýchto vozů pro toto východoruské město. Za jakou cenu, to se ještě neví. I tak je tento počet pro výrazné oživení tamní léta skomírající trolejbusové dopravy naprosto nedostatečný. Místní činovníci však pro lokální média tento měsíc připustili vzkříšení některých zaniklých trolejbusových linek, ovšem nedodali, s pomoci jakých vozidel. Pro Rjazaň, o které jsme nedávno informovali, má být pro změnu pořízeno dalších 10 Admiralů. Místní média už o Admiralech hovořila jako o vozech, které mají být dle místních politiků dodány, ačkoli tendr ještě nebyl vypsán. A možná ani žádná soutěž vypsána nebude, protože i prvních 10 Admiralů přišlo na konci tohoto léta do města bez soutěže. 

Podobné články