Dopravný podnik mesta Prešova (DPMP) vyhlásil na svých webových stránkách výzvu na koupi ojetých trolejbusů a autobusů, které by měly dopomoci řešit složitou situaci v jeho vozovém parku. Způsob vyhlášení i stanovené požadavky jsou však nesmírně zmatené.
Na první pohled se zdá být zadání jednoduché. Dopravce žádá autobusy délky 12 i 18 m a trolejbusy délky 12 m s tím, že s ohledem na zajištění jednodušší údržby preferuje typy vozidel, které má v současné době ve svém vozovém parku. Tyto typy pak specifikuje následovně: „Solaris, Sor, Iveco, Škoda TR 30“. Pomineme-li fakt, že s výjimkou trolejbusu (jehož správné typové označení zní navíc Škoda 30 Tr) jsou ostatní specifikované „typy“ ve skutečnosti jen výčtem (nesprávně psaných) značek, není z celé výzvy vůbec zřejmé, o kolik vozidel má vlastně DPMP zájem, tedy kolik trolejbusů a autobusů v rámci předmětné zakázky poptává, ani zda lze nabídky předkládat jen na část plnění, anebo je nutno nabídnout všechny druhy vozidel.
Výzva rovněž nestanoví ani žádnou lhůtu, do kdy by měli zájemci své nabídky poslat. Ty mají být navíc adresovány jen na obecnou e-mailovou adresu (dpmp@dpmp.sk) bez jakékoli záruky mlčenlivosti, takže mohou vyvstat na straně nabízejících důvodné pochybnosti o tom, jak je následně s jejich nabídkami nakládáno a kdo vše k nim může mít přístup. Už jen detailem se pak zdá být fakt, že DPMP vůbec neuvádí, jak bude nabídky hodnotit, tj. zda bude brát v úvahu pouze cenu, anebo budou evaluovány také další parametry (například nájezd či stáří vozidel), což by bylo u ojetých vozidel vcelku logické.
V bližší specifikaci pak DPMP žádá, aby vozy byly vyrobeny nejdříve v roce 2017 (a měly nájezd max. 600 000 km), současně ale (u autobusů) připouští, že vozidla mohou být vybavena motorem splňujícím jen emisní normu EURO V. Autobusy s touto emisní normou ale přestaly být vyráběny již o tři roky dříve (platnost emisní normy EURO VI se datuje od 1. 1. 2014). Zajímavý je rovněž požadavek na uspořádání dveří v konfiguraci 2+2+2 u 12 m vozů a v případě kloubových vozů 2+2+2+2. Tomu však nemůže vyhovět nemalá část autobusů SOR řady NB, ale především se zde nevejdou ani ony poptávané trolejbusy 30 Tr. Ty v požadovaném stáří (2017 a mladší) a ve třídveřové verzi odebíraly pouze Teplice (5 ks v roce 2018) a Mariánské Lázně (8 ks v roce 2020), přičemž neexistují žádné indicie, že by se některé z lázeňských měst plánovalo těchto vozidel zbavit, navíc tyto trolejbusy nebyly ani vybaveny klimatizací salónu, kterou DPMP rovněž v rámci požadavků uvádí jako povinnou.
Obecně přitom platí, že momentálně nejsou na česko-slovenském trhu ojeté trolejbusy 30 Tr nikým nabízeny, protože žádný DP dosud tyto vozy nevyřadil, natož aby se zbavoval vozidel mladších sedmi let. Vzhledem k požadavku, že ojeté trolejbusy mají být již schválené pro provoz na Slovensku, nelze předpokládat, že by byl někdo schopen požadavku DPMP vyhovět. Překážkou by vedle výše zmíněných nejasností byla patrně nemožnost splnit poptávanou konfiguraci, kdy je požadována min. obsaditelnost 105 míst (z toho min. 25 sedících), avšak trolejbusy Škoda 30 Tr mají max. udávanou kapacitu nižší (94 pasažérů).
DPMP si vyhrazuje právo nepřijmout nakonec žádnou nabídku, případně soutěž zopakovat, pokud by celková nabídková cena přesáhla limit pro nadlimitní zakázku.