V Bratislavě od 17. 9. 2020 začíná fungovat neobvyklá forma náhradní dopravy za tramvaje. Společnost Rekola, která je i z českých měst známá jako jeden z provozovatelů tzv. bikesharingu a nedávno zahájila svou činnost také v Bratislavě, rozmístila podél tramvajové tratě do Karlovej Vsi a Dúbravky desítky kol, která mají posloužit veřejnosti pro urychlení přesunu v době výluky na této tramvajové trati.
Celková rekonstrukce a modernizace tramvajové trati ve směru do Karlovej Vsi a Dúbravky byla zahájena již v loňském roce, kdy proběhla první etapa. Druhá byla zahájena letos od 2. 5. 2020 s tím, že vyloučen musel být již úsek od tunelu pod Bratislavským hradem (a tedy i celá loni rekonstruovaná část). Jako náhrada za tramvaje posloužily autobusy linek X5 a X33.
Se začátkem školního roku se situace v dopravní obslužnosti dotčených oblastí v důsledku nárůstu počtu lidí přesouvajících se po městě zhoršila. Problémem se staly především dopravní zácpy, v níž kromě aut zůstávají pochopitelně také autobusy náhradní dopravy, přičemž zpoždění v nejhorších částech dnech dosahují i desítky minut. Společnost Rekola nabízející službu bikesharingu, tedy sdílení kol, přišla s neotřelým nápadem, kdy jako doplněk k autobusům náhradní dopravy nabídla svá typicky růžová kola. Na ty před zahájením provozu umístila vtipně i zmenšeniny odkazující na provedení elektronických transparentů BUSE s nápisem „X5 Dúbravka“ a „X5 Karlova Ves“ (a to prakticky na všechna svá kola ve městě). To, co znají fanoušci dopravu jako svou dětskou hru, se tak stává vážně myšlenou realitou – jízdní kolo jako součást systému hromadné dopravy osob, byť je nutno zdůraznit, že jde pouze o doplněk ke stávající nabídce autobusů, nikoli jedinou platformu. Nadto bratislavský DP přímo do provozu jízdních kol zapojený není.
Podél tramvajové trati bylo rozmístěno celkem 18 stojanů s jízdními koly, přičemž výhodou je, že téměř celý úsek dotčený výlukou a dopravními zácpami je veden v terénně nenáročných podmínkách, a to na oddělených cyklostezkách, nebo místních komunikacích s minimálním provozem aut. Vyloučená trať do Karlovej Vsi lze tak projet na kole i za pouhých 15 minut. Kolo pochopitelně nemusí lidé nechat u tunelu pod hradem a mohou s ním pokračovat dál a umístit jej na některý z vyhrazených stojanů ve městě.
„Náhradná bicyklová doprava je podľa mňa najoriginálnejší a najprínosnejší projekt tohtoročného európskeho týždňa mobility. Teší ma, že bicykle v Bratislave už nebudú vnímané iba ako športová aktivita na voľný čas, ale stanú sa reálnym dopravným prostriedkom,” uvedl k tématu „náhradní cyklistické dopravy“ Peter Klučka, národní cyklokoordinátor Ministerstva dopravy a výstavby SR. Martin Žarnovický, tiskový mluvčí Rekol, k nápadu na náhradní cyklistickou dopravu uvádí: „Chceme ukázat, že jízdní kola nejsou jen dopravním prostředkem pro volný čas, ale mohou být plnohodnotnou alternativou k jiným druhům dopravy, zejména k automobilům. Projektem náhradní cyklistické dopravy chceme nejen městům na Slovensku ukázat, že využití bikesharingu může přinést i nové pohledy na řešení městské mobility, jako je třeba i nabídka alternativy ke standardním formám náhradní dopravy během výluk MHD.“
K dokonalosti celé myšlence tak chybí jen tarifní provázanost s veřejnou dopravou (což v některých městech západní Evropy není žádné tabu). Půjčení jízdního kola totiž vyžaduje mít k dispozici aplikaci a za každou jízdu se platí, a sice 1 € za třicet minut jízdy. Výhodu mají držitelé populárních karet MultiSport, kteří Rekolo využít zadarmo. Jízdenka na tramvaj však – alespoň prozatím – na jízdní kola použít nelze.