Menu

Prodeje elektrobusů v roce 2023 ovládl MAN. Číňané drží 30 % trhu

Prodejům elektrobusů v roce 2024 překvapivě kraloval MAN se svými modely Lion’s City 12E a 18E. Německá značka tak dohání ztráty z minulých let, neboť na trh s elektrobusy přišla relativně pozdě. (foto: MAN Truck & Bus)
Prodejům elektrobusů v roce 2024 překvapivě kraloval MAN se svými modely Lion’s City 12E a 18E. Německá značka tak dohání ztráty z minulých let, neboť na trh s elektrobusy přišla relativně pozdě. (foto: MAN Truck & Bus)
Stáhnout PDF
Autobusy
19. 05. 2024 19:29
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Nizozemský dopravní odborník Wim Chatrou, jenž v minulosti působil ve firmách DAF, BOVA či VDL, přináší pravidelně prostřednictvím své společnosti Chatrou CME Solutions reporty získané sběrem dat ze států napříč Evropskou unií, resp. Evropského hospodářského prostoru. Opět (byť zřejmě naposledy) tak sestavil i zajímavý přehled prodejů elektrobusů za rok 2023, který zahrnuje země Evropské unie, Norsko, Island, Spojené království a Švýcarsko (bude-li v tomto článku hovořeno o prodejích elektrobusů v Evropě, je tím v rámci zjednodušení myšleno teritorium uvedených zemí označované též jako EU27+). Jak tedy v loňském roce registrace nových elektrobusů ve vymezených státech vypadaly?

S ohledem na politiku Evropské unie, která pumpuje obrovské částky peněz do dotačních projektů na pořízení vozidel s alternativními pohony, je možné zaznamenat nebývalý růst počtu elektrobusů v rámci prodejů. Celkem mělo být v Evropě v roce 2023 registrováno 15 142 městských autobusů (ve všech níže uvedených výčtech nejsou zahrnovány trolejbusy), z toho 6 154 připadalo na elektrobusy (40,8 %). 207 autobusů bylo vodíkových (1,4 %), 1 696 s pohonem na CNG nebo LNG (11,2 %) a 2 947 bylo hybridních (19,5 %; do čehož jsou ovšem započítávány i mild-hybridní vozy). Ryze dieselové autobusy tak představovalo jen 4 094 vozů (27,1 %). Vedle městské dopravy se pak elektrobusy začínají prosazovat postupně v segmentu linkového případně vzácněji i dálkového provozu. Celkem byly registrovány v roce 2023 rovné dvě stovky elektrobusů nespadajících do kategorie M3, třídy I.

Podíl jednotlivých značek na prodeji elektrobusů v roce 2023 v Evropské unii, Velké Británii, Islandu, Norsku a Švýcarsku (EU27+). (Sestaveno redakcí na základě dat Chatrou CME Solution)

Z 6 354 elektrobusů (zahrnujeme městské vozy i ostatní kategorie) si v roce 2023 utrhl největší marketingový podíl pro sebe MAN Truck & Bus (785 ks; 12,35 %), za nímž s mírným odstupem následoval Solaris Bus & Coach (725 ks; 11,41 %). Třetím největším prodejcem byl čínský Yutong (483; 7,6 %) pronásledovaný britským Wrightbusem (469 ks; 7,38 %) a pátou příčku pro sebe utrhlo konsorcium čínské společnosti BYD a britského nástavbáře ADL. Společně obě firmy prodaly na britském trhu 448 vozů (7,05 %). Samostatně na kontinentu působící BYD předal zákazníkům v loňském roce 358 elektrobusů (5,63 %), což by stačilo až na pomyslnou sedmou příčku, neboť před ním stojí se svým eCitarem ještě Mercedes-Benz (446 ks; 7,02 %). Pokud bychom však sečetli počet prodaných vozů BYD a kooperačně vyráběných vozů BYD-ADL, dojdeme k číslu 806 (12,68 %), což ukazuje, že BYD je v prodejích svého řešení ve státech EU27+ stále nejúspěšnějším.

Obecně lze konstatovat, že čínští výrobci na evropském trhu s elektrobusy nadále posilují. Pokud ještě v nedávné minulosti byla přítomnost čínských značek v Evropě prakticky nemyslitelná, dnes mezi 18 největšími prodejci elektrobusů v Evropě figuruje hned šest čínských subjektů, počítáme-li mezi ně i konsorcium BYD-ADL. Na druhé straně v tom není zahrnuto nizozemské Ebusco, které sice otevřelo nový výrobní závod v Nizozemsku, avšak většinu svých autobusů nadále dováží z Číny, čímž vzniká určitý paradox, protože BYD, o jehož čínském původu není pochyb, naopak z velké části již vozidla a podvozky montuje v Evropě (konkrétně v Maďarsku) a hodlá zde přenášet další část produkce (aktuálně se připravuje zahájení sériové výroby kloubových elektrobusů).  

Čínské značky či přiznaná kooperační výroba s čínskými producenty představuje 30 % trhu s evropskými elektrobusy. (Sestaveno redakcí na základě dat Chatrou CME Solution)

Na čínské a „poločínské“ značky BYD, BYD-ADL, Yutong, Zhongtong, Zonson/Granton Bus a Golden Dragon připadlo v loňském roce 1 906 registrovaných elektrobusů v zemích EU27+, což představuje trží podíl v daném segmentu 30 %. Skutečná závislost na Číně je ovšem vyšší, protože část či kompletní řešení pohonu či baterií (včetně bateriového managementu) z Říše středu nakupují také další producenti (viz příklad zmíněného Ebusca). 

Z hlediska zemí, v nichž se elektrobusům daří, vévodí přehledu Velká Británie. Ta sice již v Evropské unii není, její politika ale byla již dříve nastavena směrem k širokému dotování elektricky poháněných autobusů. Z 6 354 registrovaných elektrobusů připadá na zemi krále Karla III. necelá pětina – 1 206 ks (19 %). Ze států EU se nejvíce v loňském roce prosadily elektrobusy v Německu (753 ks; 11,9 %), Španělsku (491 ks, 7,7 %) a Francii (416 ks; 6,5 %). Pro někoho možná překvapivé mohou být počty nově registrovaných elektrobusů v Rumunsku, kde bylo v roce 2023 uvedeno do provozu 368 vozů (5,8 %).

Podobné články