Menu

Prodloužení castellónského TRAMu opět na pořadu dne

Trollino v Castellónu na nezatrolejovaném úseku. (foto: FDV/Wikipedia.org)
Trollino v Castellónu na nezatrolejovaném úseku. (foto: FDV/Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
15. 03. 2021 09:08
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Systém TRAM ve španělském Castellónu se má prodlužovat. Takový je plán stávajícího vedení Valencijského společenství. Systém, který byl otevřen v roce 2008 na území Castellónu a po prodloužení otevřeném roku 2014 do přímořské lokality Grao nabyl celkové délky téměř 8 km, byl původně navržen jako čistě trolejbusový, s téměř výhradně segregovanými úseky, přičemž jeden je nezatrolejovaný. Systém se měl mj. prodlužovat podél pobřeží z Graa dále na sever a také z Castellónu směrem na jih do města Vila-real, nicméně nic z toho se nestalo a po roce 2015 už to vypadalo, že se z počátku velmi kritizovaný systém dále nerozšíří. 

Připomeňme, že nejprve byly pořízeny tři Civisy s optickým naváděním, ke kterým pak přibylo šest Trollin, taktéž s optickým naváděním, které ale i tyto trolejbusy začaly používat sporadicky. Následně došlo v roce 2017 k poruše jednoho z Civisů, který se stal zdrojem náhradních dílů pro další dva sourozence, a nakonec se už do provozu nevrátil. Poptávka po přepravě systémem TRAM však během let progresivně stoupala a právě v roce 2017 dosáhla původně uváděných prognóz, když se přepravilo zhruba 2,4 milionů cestujících. Intervaly byly taktéž částečně vylepšovány a kvůli chybějícímu vozidlu se tak do provozu musel podívat na TRAM i autobus. V médiích se objevila zpráva, že by se mohl pořídit další trolejbus, který by de facto nahradil vypadlý Civis, to se ale nestalo. Až do března 2020 se tak k trolejbusům musely přidávat autobusy, následně se pak v souvislosti se zaváděnými restrikcemi měnila směrem dolů poptávka, se kterou byl spjat i pokles v nabídce spojů.

Mapa oblasti. (zdroj: Google Maps)

V roce 2020 byl ovšem vypracován nový plán mobility pro oblast Castellónu (za poslední dvě dekády jich bylo už několik…), přičemž do něj byl zakomponován i projekt na prodloužení TRAMu z Castellónu do Vila-realu (cca 6 km vzdušnou čarou). Tento projekt de facto kopíruje původní záměr prodloužit TRAM tímto směrem a vytvořit mezi oběma městy velkou promenádu, na které dojde ke snížení rychlosti silničních vozidel na 60 km/h. Nicméně na rozdíl od minulosti aktuální projekt zřízení systému TRAM explicitně trolejbusy nezmiňuje. V plánu se sice uvádí, že je cílem podporovat ve Valencijském společenství elektrická vozidla, avšak není jasné, zda mají trolejbusy ještě šanci.

Dodejme, že se v březnu 2021 ozvala starostka města Onda (25 tisíc obyvatel), které leží asi 15 km západně od Vila-realu, aby byl systém TRAM prodloužen až k nim. Dle ní je město Onda spádové hned pro několik okolních vesnic, a pokud by Onda neměla kvalitní dopravní infrastrukturu, bude dle starostky docházet k dalšímu vylidňování okolních vnitrozemských obcí, které nejsou na rozdíl od pobřežních nebo dopravně lépe obsloužených sídel tak atraktivní. 

Podobné články