Běloruského výrobce Belkommunmaš (BKM) navštívila na přelomu září a října delegace regionální vlády sarajevského kantonu, aby se seznámila s novými vozidly. Nové článkové parciální trolejbusy jsou spolufinancovány z prostředků Evropské banky pro regionální rozvoj (EBRD). Celkem se jich v metropoli Bosny a Hercegoviny objeví 25.
Výrobce z Běloruska uspěl v tendru se svým modelem BKM 43300D, který je možné znát například z ulic Minsku, Kišiněvu či Petrohradu. Pro Sarajevo byly trolejbusy, jež mají umožňovat dojezd na jedno nabití až 20 km, mírně designově upraveny na čele. Jeden vůz vychází v přepočtu na 14,7 mil. Kč. První vůz je již dokončen, přičemž se očekává zahájení dodávek ještě před koncem letošního roku. Všech 25 vozů musí být v Sarajevu nejpozději v červenci 2022.
Soutěže se účastnili ještě čínský Foton, španělsko-polský Solaris a turecká Bozankaya. Nejlevnější nabídku podali právě Číňané (11,125 mil. € za flotilu; tedy v přepočtu pouhých cca 11,3 mil. Kč na vůz) pro nedostatky však došlo k jejímu vyřazení. Oproti tomu podobná byla cenová politika tureckého výrobce (17,375 mil. € za 25 vozů; tj. přibližně 17,653 mil. Kč/vůz) a Solarisu (17,389 mil. € za dodávku; zhruba 17,667 mil. Kč/vůz), kteří skončili v poli poražených.
Město plánuje – opět z půjčených peněz – vypsat výběrové řízení na dodání dalších 10 trolejbusů. Ty by měly sloužit na obnovené trati do části Vogošće, na níž se trolejbusy neobjevily od skončení jugoslávského válečného konfliktu v 90. letech.
Kromě trolejbusů se má Sarajevo dočkat také nových tramvají, jež dodá Stadler (resp. konsorcium Stadleru Polska a Stadler Valencia). Ten měl být podle zprávy EBRD jediným účastníkem, který nakonec předložil finální nabídku, byť se o tendr měli zajímat také další producenti. Finální cena za 15 nových tramvají má činit přesně 34 744 773,25 €, což znamená sumu zhruba 58,8 mil. Kč za vozidlo.
Stižu nove trole!@EdinForto @AdnanSteta80 @HoldingBkm pic.twitter.com/nDp2UsQOgj
— Vlada Kantona Sarajevo (@vladaks_) September 30, 2021