Menu

Prototyp Tramina chtějí opravit tři zájemci

Prototyp tramvaje Solaris Tramino v Poznani. (foto: Michał Nadolski)
Prototyp tramvaje Solaris Tramino v Poznani. (foto: Michał Nadolski)
Stáhnout PDF
Tramvaje
19. 05. 2023 18:08
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Prototyp tramvaje Solaris Tramino (S100) se má dočkat rekonstrukce, která umožní využití vozidla v provozu poznaňské tramvajové sítě. Připomeňme, že prototyp Tramina byl dokončen mezi léty 2009 a 2010 (první zkoušky absolvoval v březnu 2010) a poznaňský DP si tramvaj od roku 2011 do roku 2018 od Solarisu dlouhodobě pronajímal. Po skončení doby pronájmu (v srpnu 2018) zůstal vůz bez využití a v září 2020 došlo k jeho převozu do areálu vlastníka vozidla, tedy Solarisu, který vůz odstavil na širém prostranství. Jelikož o tramvaj neprojevil nikdo zájem a předchozí jednání s Poznaní o ponechání vozidla v provozu zkrachovala, zdálo se, že prototyp skončí v kovošrotu.

Nakonec o něj na jaře 2022 přece jen Poznaň zájem projevila a za blíže nekomentovanou cenu vůz získala do svého vlastnictví. Do vozovny Franowo byla tramvaj převezena dne 22. 4. 2022. Následně se začalo s přípravou technického zadání a výběrového řízení na opravu vozidla. Původní představa počítala s tím, že tramvaj bude v maximální míře sjednocena se sériovými tramvajemi Tramino, které Poznaň provozuje (celkem má k dispozici 45 vozů značných jako typ S105p). Jako vzor pro modernizaci měl posloužit vůz ev. č. 545 (především z hlediska palubních systémů).

Rekonstrukce měla zajistit prodloužení životnosti do další generální opravy po 16 letech (nebo 1,6 mil. ujetých km), v případě vybraných součástí pak po 8 letech (potažmo 800 000 ujetých kilometrech). V rámci opravy mělo být vyměněno celé přední čelo (podle vozů S105p), a to s cílem zajistit lepší výhled z vozidla směrem do boků. Zpětná zrcátka měly nahradit kamery. Úprav se měly dočkat i podvozky (upravené tak, aby korespondovaly se soustruhem dopravce) a elektrická výzbroj, která měla být zcela nahrazena novou (v případě trakčních i statických měničů). Interiér pak měl být co nejvíce unifikován se sériovými vozy, a to včetně barevnosti, osvětlení, uspořádání sedadel atp. Elektrická plošina pro vozíčkáře měla být v rámci usnadnění údržby nahrazena pouze manuální.

Soutěž byla vypsána v listopadu 2022 a nabídky měly být předkládány do 12. 12. 2022. Do té doby je předložily dva subjekty – SAATZ (známá českému čtenářskému publiku zejména díky rekonstrukcím škodováckých tramvají pro Wrocław) a Modertrans (jenž asi není zapotřebí blíže představovat). Rozpočet, který byl stanoven na 3,5 mil. zlotých bez DPH (cca 18,5 mil. Kč), však měli oba zájemci významně překročit, a tak MPK Poznań soutěž zrušil, aniž by vyhlásil vítěze.

Dne 12. 4. 2023 bylo výběrové řízení otevřeno znovu, přičemž většina požadovaných změn zůstala identická jako v předešlém tendru, avšak bez nutnosti upravovat kabinu řidiče, což se zjevně ukázalo pro zhotovitele jako nejkomplikovanější požadavek. Zajímavostí je, že si dopravce vymínil volbu barevného provedení vozidla až po podpisu smlouvy. Příčinou tohoto počínání má být nerozhodnost dopravce, zda tramvaj opatřit barevným schématem identickým se sériovými vozy Tramino S105p, anebo jinou formou, která by odkazovala na specifický původ vozidla. Momentálně se zdá, že by měla být přece jen vybrána kombinace, která bude odlišná od pětačtyřiceti sériových Tramin.

Rozpočet zůstal na původní hranici tří a půl miliónů zlotých, nabídky do stanoveného květnového termínu tentokrát předložila dokonce trojice subjektů, z nichž dva stále zůstávají nad stanoveným nákladovým maximem. Největší náklady předpokládá Modertrans, který cenu stanovil na 3,95 mil. zlotých (přibližně 20,6 mil. Kč), druhou nabídku předložit SAATZ s nabídkovou cenou 3,7 mil. zlotých (zhruba 19,35 mil. Kč) a nejnižší cenu nabídlo konsorcium společností SPS a Falkone, a to pouze 3,07 mil. zlotých (cirka 16,11 mil. Kč). Zatímco v původním tendru byla vedle ceny (s váhou 90 %) kritériem i záruka (10 %), nyní má o vítězi rozhodovat pouze cena.

Připomeňme, že pod obchodním jménem Tramino bylo vyrobeno jen 152 tramvají, část z nich už pod hlavičkou Stadleru, který tramvajovou produkci převzal. Jejich největším provozovatelem je Lipsko, které převzalo 61 vozů. Poslední z nich byl převezen do města loni v létě.  

Podobné články