Dopravní podnik města Pardubic (DPmP) se tuto neděli (25. 8. 2024) rozloučí se svými autobusy Karosa B 951E. Uzavírá se tím jedna z kapitol nejen pardubické MHD, ale nejspíše i v rámci celorepublikového měřítka, protože Pardubice byly posledním městem v České republice, kde se bylo možné městskými vozy Karosa řady 900 v pravidelném provozu svézt. Přesto nejde ještě o úplnou tečku za provozem „devítistovek“ ve službách městské dopravy, neboť v pracovní dny lze příležitostně narazit na jeden vůz Karosa C 934 (tedy v linkovém provedení) na jediné lince MHD ve Štětí. Městský vůz značky Karosa (konkrétně zástupce typu B 952E) má k dispozici nadále i DP Karlovy Vary. Zde je však autobus veden jako záložní a již od ledna 2024 má propadlou technickou kontrolu, takže se nabízí otázka, zda se kdy do ulic západočeských lázní ještě vypraví.
Pardubický DP pořídil v roce 2006 celkem 10 autobusů Karosa B 951E.1713 ev. č. 53 až 62, z nichž šest bylo zařazeno do provozu v průběhu srpna, zbylé čtyři vozy až počátkem roku 2007. Město tehdy využilo (společně s celou řadou dalších tuzemských provozovatelů) možnosti zakoupit si v nižší cenové hladině model městského autobusu, který již po 1. 1. 2007 nemohl být s ohledem na změnu legislativy, jež nově vyžadovala pořízení alespoň částečně nízkopodlažních vozů, nově registrován do provozu. Všechny vozy byly dodány v jednoduchém bílém lakování, od června 2007 se na některých vozech objevily polepy DP (tzv. „nové rychlé pruhy“), část vozů ovšem zůstala až do vyřazení pouze bílá (pomineme-li v Pardubicích populární reklamní polepy). V případě autobusů ev. č. 53 a 60 bylo zajímavé jejich dlouhodobé vyhrazení pro účely nočních linek (v letech 2009 až 2017).
S vyřazováním vozů Karosa B 951E se začalo v roce 2021, kdy byly odstaveny vozy ev. č. 53, 54 a 62, o rok později následoval autobus ev. č. 57, v létě loňského roku byl vyřazen vůz ev. č. 55 a letos v květnu i vůz ev. č. 60 (byť k jeho poslednímu nasazení do provozu došlo již o rok dříve). S výjimkou autobusu ev. č. 62, jenž byl zlikvidován, nalezly všechny ostatní „devítistovky“ nové vlastníky v podobě nejrůznějších soukromníků, jež zpravidla doufají, že se jim podaří autobusy udržet nadále v provozu coby historické.
Čtveřice posledních vozů ev. č. 56, 58, 59 a 61 přežila až do letošního roku, byť jejich provozní nasazení bylo s ohledem na stáří vozů a z toho vyplývající poněkud zubožený technický stav v posledních měsících již omezené. Posledního povolávacího rozkazu se karosy dočkaly v červnu 2024. Od 1. 6. 2024 započala velká výluka v oblasti Trnové (v souvislosti se stavbou městského okruhu), která si vynutila povolání nejen všeho provozuschopného z flotily DPmP, ale došlo i na zapůjčení předváděcích vozů od Iveca a ze sousedního DP v Hradci Králové (byť královéhradecké vozy cestující v Pardubicích nakonec nesvezly). Posledního provozního nasazení se autobusy Karosa B 951E dočkaly dne 28. 6. 2024, kdy byly vypraveny vozy ev. č. 58 (linka 18, pořadí 1) a 59 (linka 24, pořadí 1). Zbylé dva vozy dojezdily již o dva dny dříve, tedy 26. 6. 2024, a to v případě vozu ev. č. 56 na třetím pořadí linky číslo 12 a v případě vozu ev. č. 61 na druhém kurzu linky č. 23. Poté už nebylo služeb autobusů zapotřebí – stejně jako v předešlých letech byly i tentokrát na dobu letních prázdnin odstaveny.
S ohledem na nákup nových autobusů (Iveco Urbanway), a především nových parciálních trolejbusů (Škoda 32 Tr) bylo rozhodnuto, že po skončení letních prázdnin se už autobusy do provozu s cestujícími nevrátí. Pardubický DP tak oznámil, že v neděli 25. 8. 2024 uspořádá s autobusy symbolické rozloučení. Ačkoli dopravce ve své tiskové zprávě tvrdí, že od následujícího dne (26. 8. 2024) bude doprava zajištěna pouze bezbariérově přístupnými autobusy, fakticky tento historický moment proběhl již v pátek 28. 6., jak vyplývá z našeho popisu výše. Rozloučení bude ohraničeno jen na odpolední hodiny (cca 13 až 17 hodin). Na mimořádných spojích linek čísel 22 (okružní linka Závodu míru – Nemošice, točna – Závodu míru, jež během prázdnin standardně nejezdí) a 28 (Závodu míru – Pardubičky – Černá za Bory – Sezemice, Veská, most) se mají prostřídávat dva vozy. Jako doplnění pro fanoušky má být nasazen i historický trolejbus Škoda 14 Tr na lince číslo 2, která se s trasami autobusů protne v centru, v případě linky č. 28 poté bude trolejbus sdílet návaznou trasu až do Pardubiček. Po skončení linkového nasazení má následovat ještě fotojízda (od 17:30 do zhruba 19:30). Jaká vozidla budou nasazena prozatím DP neprozradil, stejně tak jízdní řády a podrobnější informace mají být na webu a facebooku dopravce teprve zveřejněny.
Doplňme, že i po vyřazení autobusů B 951E zůstane stále ve vozovém parku pardubického DP ještě vůz Karosa C 934E z roku 1999, který ale již od roku 2008 slouží jako výcvikové vozidlo autoškoly (předtím byl využíván výhradně na nočních linkách), takže cestující se s ním svézt nemohou. Značku Karosa nese i nejstarší provozní nízkopodlažní Citybus z roku 1999 ev. č. 160, byť šlo fakticky o výrobek francouzského Renaultu, nicméně ve své době byl na trhu nabízen jako model Karosa-Renault Citybus.