Menu

Provoz trolejbusů Ikarus 280T v maďarském Szegedu skončil

Budapešťský trolejbus Ikarus 280T (resp. Ikarus 280.94) během první jízdy v ulicích Szegedu dne 10. 12. 2023. Z šesti pronajatých trolejbusů byly pro provoz používány jen čtyři vozy, dva posloužily coby zdroj náhradních dílů. (foto: Krisztián Bóka)
Budapešťský trolejbus Ikarus 280T (resp. Ikarus 280.94) během první jízdy v ulicích Szegedu dne 10. 12. 2023. Z šesti pronajatých trolejbusů byly pro provoz používány jen čtyři vozy, dva posloužily coby zdroj náhradních dílů. (foto: Krisztián Bóka)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
02. 07. 2024 19:35
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Jepičí život měla provozní éra pronajatých trolejbusů Ikarus 280T (přesněji Ikarus 280.94) od budapešťského DP (BKV) na jihu Maďarska. Szeged (česky též Segedín) se odhodlal půjčit si v loňském roce šest článkových trolejbusů nezapomenutelné řady 200, které mu měly pomoci překlenout problémy se zhoršující se provozní spolehlivostí stařičkých vozů Škoda 15 Tr, jež byly navíc podpořeny realizací větších stupňů oprav na nízkopodlažních vozech Ikarus-Škoda Tr187.2.

V praxi se ale naděje vkládané do levného pronájmu vozidel, jež už budapešťský DP nepotřeboval, nepodařilo naplnit. První problém nastal již v oblasti školení řidičů, kterých má místní dopravce SZKT (Szegedi Közlekedési Társaság) dlouhodobý nedostatek. Před nezbytnými zácviky tak pochopitelně dostávalo přednost obsazení denních směn. Zkušební jízdy pak odhalily problémy vozidel při přejezdech úseků se změnou polarity při přejíždění výhybek. Tím byl akční rádius Ikarusů omezen pouze na linky čísel 9 a 19, později pouze na linku číslo 19. Připomeňme, že první nasazení do provozu s cestujícími se odehrálo dne 10. 12. 2023, necelé dva měsíce od převezení prvních vozů z Budapešti.

Vypravování trolejbusů Ikarus 280T však bylo i poté sporadickou záležitostí (další dva vozy ostatně vyjely do provozu až koncem února 2024), což vyplývalo už z jejich původně zamýšleného provozního určení coby zálohy. Jen zvolna rostoucí počty proškolených řidičů ovšem zapříčinily, že někdy nebylo možné vozidla vypravit ani tehdy, když si to provozní situace vyžadovala, anebo sice vůz na linku vyrazil, ale pouze na část dne, protože vhodný řidič mohl obsluhovat buďto jen ranní, anebo naopak jenom odpolední směnu. Vzácnost nasazení trolejbusů Ikarus 280T výmluvně ilustruje fakt, že za zhruba půl roku, co se vozy v provozu s cestujícími objevovaly, mělo nastat pouze jediné odpoledne, kdy byly v ulicích k vidění současně alespoň dva vozy.  

Spokojenost s Ikarusy 280T, které přitom v minulosti v Szegedu sloužily (s tím posledním se město rozloučilo teprve před pěti lety) nepanovala ani u provozního personálu (trolejbusy Škoda 15 Tr, zvlášť po prodělaných dílčích modernizacích, jsou přece jen vývojově mladším a vyspělejším produktem) a ani u pracovníků údržby. Očekávání, že osvědčená technologie bude v podstatě bezúdržbová, se ukázala jako lichá. Trolejbusy trpěly celou řadou neduhů, které se pokoušel řešit dopravce jak ve vlastní režii, tak za výrazné pomoci techniků z Budapešti, což ale devalvovalo přínos vozidel pro szegedský provoz. Namísto toho, aby vozidla zaskakovala za trolejbusy Škoda 15 Tr a Ikarus-Škoda Tr187.2 nacházejících se v údržbě, sama konzumovala hodiny dílenských pracovníků, čímž se naopak nedostával prostor na rychlejší návrat kmenových vozidel ve vlastnictví SZKT.

Již na jaře tak začal SZKT uvažovat o návratu vozidel zpět do hlavního města. Nakonec bylo rozhodnutí odloženo až na období po komunálních volbách, jež se konaly v Maďarsku současně s volbami do Evropského parlamentu. Poslední vypravení do ulic města se mělo odehrát dne 23. 6. 2024, a to v rámci pronajaté jízdy pro skupinu z Budapešti.

Z šesti vozidel, jež byla do Szegedu dopravena, by zde měla dvě (ev. č. 215 a 268) fyzicky zůstat, neboť jde o trolejbusy, které tak jako tak zamířily do města coby zdroj náhradních dílů a nebyla nikdy uvedena do provozu. Zbylé čtyři trolejbusy (ev. č. 223, 224, 226 a 245) by měly být vráceny zpět do Budapešti, přičemž není jasné, jak s těmito vozidly BKV dále naloží.

Doplňme, že kromě trolejbusů si Szeged pronajal od BKV také trojici článkových autobusů Volvo 7700A, a to pro potřeby zajišťování výlukových činností a náhradní dopravy. Tato vozidla by si měl dopravce prozatím ponechat.

Podobné články