Menu

První český autobus Iveco Streetway zamíří do Pardubic

Druhý vyrobený Iveco Streetway zamíří do města perníku, kde v lednu započal se svým českým turné. V mezidobí zavítal třeba do Prahy k DPP a dopravci ARANEA, jak přibližuje i snímek z pražské Uhříněvsi. (foto: Matěj Stach)
Druhý vyrobený Iveco Streetway zamíří do města perníku, kde v lednu započal se svým českým turné. V mezidobí zavítal třeba do Prahy k DPP a dopravci ARANEA, jak přibližuje i snímek z pražské Uhříněvsi. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
10. 11. 2022 20:17
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Ani Praha, ani Krnov. Po slovenském Ružomberoku, který zařadil v září letošního roku do provozu prvních pět autobusů Iveco Streetway, se dalším provozovatelem stanou Pardubice. Místní Dopravní podnik podepsal smlouvu s výrobcem Iveco Czech Republic na dodání dvou původem předváděcích vozidel. Jedním z nich je městský částečně nízkopodlažní vůz Crossway LE CITY 12M, druhým pak právě novinka v nabídce Iveca v podobě vozidla Iveco Streetway.

V případě vozidla Iveco Crossway LE CITY 12M jde o autobus výrobního čísla 48 294 (autobusy Crossway jsou číslovány v jedné řadě bez ohledu na to, o jaké provedení se jedná), který byl vyrobený v loňském roce a od listopadu 2021 do ledna letošního roku byl testován u DP mesta Považská Bystrica. Po návratu do ČR zůstal v majetku výrobce, který jej krátce (od 14. do 17. 5. 2022) zapůjčil do metropole medových perníků, kde se vůz objevil pod ev. č. 24. Následně si v červnu vůz vyžádal dopravce ČSAD Střední Čechy (zde pod ev. č. 9999) a v srpnu se vůz objevil ve službách Krkonošské automobilové dopravy Vrchlabí, u níž křižoval silnice až dosud. Nyní se má přesunout níže po toku Labe, přičemž jeho kilometrický nájezd má dle uzavřené smlouvy s DPmP činit méně než 20 000 km. Autobus v městském třídveřovém provedení ve službách pardubického DP rozšíří stávající řadu pěti vozidel téhož typu, jež si DPmP pořídil v roce 2015 (ev. č. 63–67). Za přírůstek zaplatí nový majitel 3,8 mil. Kč.

Rovněž šestý pardubický Crossway prošel skrz Pražskou integrovanou dopravu. Během června sloužil pod ev. č. 9999 u ČSAD Střední Čechy. (foto: Matěj Stach)

Kromě částečně nízkopodlažního vozu se DP města Pardubic dohodl s Ivecem i na výhodném nákupu předváděcího vozu Iveco Streetway výrobního čísla 2. Jde o autobus, který se do České republiky dostal v září 2021, tedy v době oficiálního odhalení tohoto modelu, jenž je výsledkem spolupráce Iveca s tureckým výrobcem Otokar.

V Turecku se autobusy kompletně vyrábějí, přičemž přejímají většinu prvků z produkce vlastního modelu Otokaru – autobusu s obchodním jménem KENT C. Ve verzi pro Iveco Bus jsou ale použita odlišná provedení čel, čímž autobus získává svébytný design, a současně – a to je nejdůležitější – jsou použity hnací agregáty Iveca. Výsledný produkt, jenž je prozatím k dispozici ve 12 a 18 m dieselovém provedení, je pak i homologován pod značkou Iveco Bus a obchodním jménem Streetway.

Připomeňme, že Iveco se rozhodlo jít cestou této kooperace ve snaze zvýšit svůj tržní podíl především v zemích východní Evropy, pro kterou měl být model Streetway primárně určen. Letos na jaře se už ale autobus prezentoval i německým zákazníkům, takže současná hranice tržního zaměření je poněkud nejasná. V České republice jsou nadále nabízeny oba městské 100% nízkopodlažní modely Iveca – vlastní Urbanway i „adaptovaný“ Streetway.

Zatímco přední partie vozu zdobí zcela odlišné linie, zadní čelo žádnými výraznými úpravami proti modelu KENT C neprošlo. Obrázek pochází ze zastávky K Netlukám. (foto: Matěj Stach)

První objednávku na nový vůz učinila v letošním roce Praha, kam může v následujících letech zamířit až 100 sólo vozů a 143 článkových (prozatím bylo závazně objednáno 15 ks v kloubové verzi, další nákup desítek vozů měl být již schválen představenstvem, nicméně prováděcí smlouva ještě zveřejněna nebyla). Tři sólo vozy si objednal i Transdev pro městskou dopravu v Krnově. Prvním provozovatelem v České republice by se nicméně měly stát Pardubice, které sáhly po onom předváděcím voze z loňského roku.

DP města Pardubice byl svého času vůbec prvním českým dopravcem, který si autobus Streetway od Iveca zapůjčil a otestoval v ostrém provozu s pasažéry. Od 11. do 16. 1. 2022 se autobus vyskytoval na různých linkách pardubické MHD, a to pod populárním testovacím evidenčním číslem 24 (ve 25. obsazení). Po Pardubicích si na deset dnů vyzkoušeli tureckou novinku u DP města Brna (v provozu s cestujícími od 21. 1. do 31. 1. 2022), v dubnu a květnu se zase autobus objevil na linkách MHD Vsetín (dopravce Z-Group bus), poté se krátce vydal na Slovensko k DP Bratislava, načež zamířil do Prahy. Zde se autobus od 20. 5. do 8. 6. 2022 ukázal nejprve u DP hl. m. Prahy, který měl na testování vozidla vzhledem k provedené velké objednávce Streetwayů pochopitelný zájem a využil zkoušek k možnosti poskytnutí připomínek dodavateli. Od 9. 6. do 27. 6. 2022 si poté předváděcí autobus vyzkoušel na lince ještě soukromý dopravce ARANEA. Po červencovém odpočinku se druhý vyrobený Streetway vydal zase na Moravu, tentokrát do služeb společnosti ČAD Blansko, která jej využívala na linkách místní MHD.

Pardubice využily nabídky na koupi autobusu za částku 3,6 mil. Kč, přičemž v době předání má mít vůz najeto méně než 40 000 km. Jak vůz Iveco Streetway, tak výše zmíněný Crossway LE CITY 12M mají být do DPMP předány v průběhu listopadu. Na oba autobusy poskytl výrobce všeobecnou záruku 24 měsíců, na celkovou životnost poté minimálně 120 měsíců (anebo do najetí 750 000 km, podle toho, co nastane dříve). Kupní smlouva na oba autobusy byla zveřejněna dne 9. 11. 2022, čímž nabyla účinnosti.

Podobné články