Čínským výrobcům se konečně podařilo prorazit s elektrobusy i na tuzemském trhu. Má to ale malý háček. Nejedná se totiž o konvenční vozidla, nýbrž speciální turistické elektrominibusy připomínající spíše přerostlé golfové vozíky (vedené jako vozidla kategorie Z). Dva z nich zakoupila krajská Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) s úmyslem provozovat je přes rekonstruovaný most v Roudnici nad Labem, další vůz jezdí od začátku dubna 2025 po Plzni jako pivní autobus.
Producenti z Čínské lidové republiky se českému trhu dlouhodobě spíše vyhýbají a neúčastní se ani autobusového veletrhu CZECHBUS. V minulosti se na našich silnicích každopádně dvakrát předvedl alespoň elektrobus od společnosti BYD. Konkrétně mezi květnem a červnem 2014 jezdil zástupce typu K9 u Dopravního podniku Ostrava (ev. č. 9990), o rok později se na přelomu června a července objevil podobný vůz v Třinci. Uplynula téměř jedna dekáda a situace se konečně začíná měnit – do tuzemského provozu vstupují první čínské elektrobusy, ovšem v poněkud bizarní podobě.

V létě 2015 byl v Třinci zkoušen elektrobus BYD K9, čínský gigant se nicméně na český trh prozatím nedostal. Prozatím… (foto: Libor Hinčica)
Nákup dvojice turistických elektrominibusů oznámil Ústecký kraj loni v říjnu, když představoval harmonogram rekonstrukce mostu Ervína Špindlera v Roudnici nad Labem. Ten se na necelý rok uzavřel v noci z 28. 2. na 1. 3. 2025, a to pro veškerou motorovou dopravu. Speciální vozidla určená především pro děti a seniory měla Labe překonávat po koridoru zřízeném na rekonstruovaném mostě.
DSÚK poptala osm výrobců, z nichž se do maximální šířky 1,45 m (podle tiskové zprávy, dle technické specifikace max. 1,6 m, pozn. redakce) zvládl se svým elektrominibusem vejít pouze jediný – maďarský BirdieCar Hungary s modelem Birdie Joyride 14+, který na evropském trhu nabízí vozidla založená na produktech čínského výrobce Guangdond Marshell. Dva zelené klimatizované elektrominibusy odpovídající typu Marshell DN-14C, dlouhé mezi 4 a 7 metry a disponující kapacitou minimálně 14 sedících cestujících, měl dodavatel Trilogy Trust krajské firmě předat nejpozději do 31. 1. 2025, a to již s hotovým typovým schválením pro provoz v České republice. Smlouva byla podepsána 30. října 2024.
Dodavatel Trilogy Trust nakonec vozidla BirdieCar v hodnotě 1 585 000 Kč bez DPH (792 500 Kč za kus), zvládl v tuzemsku zaregistrovat až 26. března 2025, tedy s téměř dvouměsíčním zpožděním. Podle registru vozidel byly oba turistické elektrobusy nejdříve zaregistrovány na konci čínské Nové Hedvábné stezky v Maďarsku, a to konkrétně 10. března. Až poté došlo k převozu elektrobusů do České republiky. Stejný webový portál zároveň odhaluje lakování vozů, které má být v rozporu s uzavřenou smlouvou bílé a nikoliv zelené.
DSÚK měla nakonec vozidla obdržet 28. 3., tedy měsíc po uzavření roudnického mostu pro motorovou dopravu. Elektrominibusy každopádně nakonec podle informací redakce do provozu v této lokalitě nezasáhnou. S ročním předstihem se tak patrně vyplní slova z loňské tiskové zprávy, která předpokládala další využití vozidel v sociálních službách či na jiných výlukách.
Dopravní společnost Ústeckého kraje ale nakonec nebude první, která v České republice zařadí do provozu čínský elektrobus. Těsně ji předběhla firma Ebuscompany, jež v dubnu zahájila jízdy pivního autobusu po Plzni. Její vozidlo s typicky malebným čínským typovým označením YT-ESBS23P vyrobil podnik Zhengzhou Yituo Machinery. Disponuje výrazně vyšší kapacitou 23 osob celkem a na rozdíl od vozů pro DSÚK jej výrobce zvládl dodat v zeleném laku.