Opravdu dlouhá cesta čeká již brzy první dvě tramvaje z produkce společnosti Hyundai Rotem, které mají omladit vozový park tramvajové dopravy ve Varšavě. Vozidla, u nichž již dopravce představil fotografie rozestavěných vozů, se vyrábějí v závodě přímo v Jižní Koreji, ačkoli se spekulovalo i o možnosti, že by Hyundai Rotem mohl zajistit produkci v domácích (polských) podmínkách.
Články vozidel jsou již nalakovány do barev polské metropole, zaskleny a z fotografií je zřejmé, že už přichází řada na montování některých sedaček, byť prim má ještě natahování kabeláže. Koncem roku 2020 se měli zástupci provozovatele seznámit v rámci kontroly prvního kusu kontroly hrubé stavby článků a podvozků. S ohledem na kladné ohodnocení bylo možné zahájit výrobu dalších vozů. Pro Hyundai Rotem představuje varšavský kontrakt první úspěch v rámci Evropské unie, přičemž reference je to vskutku snová. Kontrakt podepsaný v červnu 2019 totiž počítá s dodáním hned 123 vozů, navíc je možné využít opci na dodání dalších až 90 tramvají.
Poptána byla vozidla v různých provedeních. Ze 123 vozů má být 85 obousměrných a 18 jednosměrných o délce cca 33 m, zbylých 20 poté jednosměrných o délce pouze 24 m. Opce poté počítá s možností dodání pouze delších tramvají (33 m), a to 45 obousměrných a 45 jednosměrných. Vozidla budou koncepčně podobná vozům Škoda 29T a 30T pro Bratislavu – krajní podvozky budou otočné, zbylé poté pevné. Hodnota zakázky je 1,825 mld. zlotých, tedy zhruba 11 mld. Kč.
První dvě vozidla měla být do Varšavy dodána na jaře 2021. Řada výrobců však využila „daru z Číny“ v podobě viru Covid-19 k tomu, aby oddálila nasmlouvané termíny a s odkazem na vyšší moc se současně vyhnula placení případných penále, přestože v některých případech jde o skutečných dopadech dost pochybovat. Koronavirus tak zvládl oddálit například dodávky nových tramvají pro Krakov či Gdaňsk, v českém prostředí poté kupříkladu do Ostravy. Také Hyundai-Rotem doložil dokumenty potvrzující dopady koronaviru na jeho výrobu, přičemž problémy měli způsobit zejména subdodavatelé, z nichž nemalá část pochází z Polska a dalších zemí EU. Hyundai-Rotem uvádí, že zhruba 60 % všech komponent pochází ze zemí EU. Tramvaje například budou využívat elektrickou výzbroj z produkce polského Medcomu.
Posun v dodávkách činí 5 měsíců. Na konci druhého čtvrtletí 2021 se tak první dva vozy vydají do Polska, kde budou probíhat schvalovací testy. S cestujícími by měly tramvaje vyjet na konci třetího čtvrtletí letošního roku. Dodávky dalších vozů jsou plánovány od začátku roku 2022 do konce dubna 2023.