Menu

První liberecký elektrobus nese logo Solarisu

Solaris Urbino 12 electric čeká po skončení veletrhu CZECHBUS 2018 na odvoz do Polska. (foto: Matěj Stach)
Solaris Urbino 12 electric čeká po skončení veletrhu CZECHBUS 2018 na odvoz do Polska. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
19. 11. 2023 19:11
Matěj Stach
1 minuta čtení

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) uzavřel dne 9. listopadu 2023 kupní smlouvu na svůj první elektrobus. Za částku necelých šesti milionů korun českých si pořídil od tuzemského zastoupení španělsko-polského výrobce Solaris tříletý vůz Urbino 12 electric. Elektrobus se momentálně již nachází v areálu dopravce (dle smlouvy měl být předán do 10. 11.), kde se před zařazením do provozu podrobuje nezbytným úpravám.

Stejně jako ostatní česká města musí i Liberec při pořizování nových vozidel postupovat podle směrnice 2009/33/ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel, která je do tuzemského právního řádu transponována ve formě zákona č. 360/2022 Sb. a stanovuje při zadávání veřejných zakázek minimální podíly tzv. čistých vozidel. Do 31. 12. 2025 činí minimální podíl takových autobusů (v naší aplikaci) 41 %, pro navazující období mezi 1. 1. 2026 a 31. 12. 2030 je pro Českou republiku platný minimální podíl 60 %. Z uvedených hodnot musí být vždy alespoň polovina vozidel lokálně bezemisních. Jelikož se mezi ně nepočítají pod Ještědem jezdící tramvaje, bude muset DPMLJ zákonu vyhovět pořízením odpovídajícího počtu elektrobusů v nějaké z jejich rozličných forem.

Ojetý elektrobus přišel liberecký Dopravní podnik na 5 821 144 Kč bez DPH. Dalších téměř 79 tisíc zaplatil dopravce firmě SOLARIS CZECH za přemístění nabíjecí zásuvky dle jeho požadavku. Zakoupený Solaris Urbino 12 electric z roku 2019 (podle smlouvy; výrobní číslo odpovídá roku 2020) sloužil v minulosti jako předváděcí vozidlo výrobce, přičemž byl provozován minimálně v Řecku (Atény), Spolkové republice Německo a Rumunsku (Oradea, Satu Mare nebo Sfântu Gheorghe). Pro úplnost dodejme, že dodavatel poskytl na vozidlo dvouletou záruku.

Liberec má zatím s provozem elektrických autobusů minimální zkušenosti. Během června 2014 na linkách DPMLJ provozoval zapůjčenou Škodu Perun 26 BB HE, na jejíž provoz navázal až letos v září druhý vyrobený SOR NS 12 electric ev. č. 899, který výrobci dlouhodobě slouží jako předváděcí. Dopravní podnik každopádně v současné době počítá, že v roce 2025 bude provozovat minimálně čtveřici elektrobusů.

Podobné články