Táhnoucí výběrové řízení na dodání 10 nových trolejbusů pro Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) se dočkalo podpisu kupní smlouvy v té části zakázky, jež počítala s dodáním čtyřech parciálních trolejbusů standardní délky. Vítězem této části soutěže se stala společnost SOR Libchavy, s níž byla podepsána smlouva dne 14. 10. 2022. Elektrickou výzbroj dodá firma Cegelec.
Výběrové řízení bylo vypsáno již 2. 2. 2021, přičemž do první části zahrnující dodání šesti kloubových trolejbusů se přihlásila dvojice uchazečů, a sice SOR Libchavy a Škoda Electric. Vítězem se zde dle zveřejněných informací na profilu zadavatele měla stát společnost Škoda Electric, která by měla dodat šest trolejbusů Škoda 27 Tr. K podpisu smlouvy ale dosud nedošlo. Prešovský DP se přitom pokusil tuto část opakovaně zrušit, a to s odůvodněním, že se jedná o nabídku nehospodárnou – SOR byl totiž předtím vyloučen v důsledku chyby během elektronické aukce, přičemž libchavský výrobce prokázal, že chyba nebyla způsobena jím, ale výpadkem internetového připojení (v důsledku čehož nabídl šest trolejbusů za sumu 3 745 €, tedy zhruba 92 000 Kč, což byl zjevný nesmysl). DPMP se proto rozhodl elektronickou aukci opakovat.
V podhazování zde měli pokračovat oba uchazeči, jenomže po skončení aukce mělo dojít k jejímu napadení ze strany Škody Electric s tím, že opakování podle ní není přípustné a že se opakované aukce účastnila pouze z opatrnosti (skončila zde přitom druhá). Slovenský Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) dal stěžovateli zapravdu a rozhodl opakovanou aukci zrušit a nařídil vyhodnotit aukci první. Zde ale zůstala po vyloučení SORu jen Škoda Electric, jejíž cena se měla zastavit o poznání výše než u opakované aukce. DPMP se tak dostal do nezáviděníhodné situace. Podle nařízení ÚVO musel vyhodnotit jako vítěznou nabídku Škodovky, zároveň ale díky opakované aukci prokazatelně věděl, že je schopen docílit ceny výrazně nižší (a to i od plzeňského výrobce na stejný typ vozidla). S ohledem na povinnost péče řádného hospodáře a nutnost chránit zájmy EU při vynakládání jejích prostředků (dodávka měla být spolufinancována z větší části z evropských zdrojů) proto rozhodl, že bude tato část soutěže zrušena, nicméně ÚVO dvakrát toto zrušení zamítl. V současné době je tedy situace taková, že DPMP oznámil Škodu Electric na konci září jako vítěze a na další kroky se vyčkává.
Ve druhé části soutěže počítající s dodáním čtyř 12m trolejbusů nebylo dění tak dramatické. Elektronická aukce proběhla bez komplikací a vítěznou nabídku předložil SOR, jehož cena se zastavila na hladině 1,845 mil. €, tedy přibližně 11,3 mil. Kč/vůz. Škoda Electric zde skončila v poli poražených, třetí účastník, ukrajinské zastoupení běloruského Belkommunmaše (BKM-Ukraine), byl již předtím vyloučen pro nesplnění podmínek účasti v tendru. Ačkoli bylo vyhodnocení SORu coby vítěze dlouhodobě známo, nejasné rozuzlení první části tendru na kloubové vozy odsouvalo uzavření smlouvy. Podpisy tak bylo možné připojit až po vyjasnění financování dne 14. 10. 2022. SOR tak dodá do Prešova čtyři parciální trolejbusy SOR TNS 12, u nichž bude dodavatelem elektrické výzbroje pražská společnost Cegelec, která by měla na projektu uplatnit novou výzbroj řady Alva. Pro oba partnery jde po úspěchu v Bratislavě o druhý společný projekt na Slovensku.
Nákup trolejbusů bude spolufinancován z prostředků EU, přičemž nenávratný příspěvek z evropských zdrojů činní 95 % hodnoty zakázky, zbylých 5 % uhradí DPMP ze svých zdrojů. S nasazením 12m parciálních trolejbusů se momentálně v Prešově počítá na části výpravy autobusových linek č. 11, 15, 22 a 36. Trakční baterie umožní jízdu na vzdálenost až 12 km bez trolejového vedení, mimoto budou vozidla vybavena také klimatizací salónu cestujících, USB nabíjecími porty či kamerovým systémem. Dodávka vozů by se měla uskutečnit do konce roku 2023.