Menu

První plynové autobusy BMC vyjely ve Valašském Meziříčí

Pohled na dvojici nových midibusů Neocity 9 CNG z producke BMC. (foto: Město Valašské Meziříčí)
Pohled na dvojici nových midibusů Neocity 9 CNG z producke BMC. (foto: Město Valašské Meziříčí)
Stáhnout PDF
Autobusy
10. 09. 2022 18:30
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Turecký výrobce autobusů BMC získal další referenci v České republice na dodávku městských autobusů. Po Klatovech, v nichž bychom nalezli tři autobusy o délkách 8,5 m a 12 m, a Praze, kde šest vozů o délkách 8,5 m a 10,6 m provozuje dopravce ABOUT ME, se dvojice midibusů objevila ve službách MHD ve Valašském Meziříčí. Jde o první autobusy tureckého producenta v ČR, jež jsou vyhotoveny v provedení s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).

Současná výrobková řada městských autobusů BMC zahrnuje vozidla s obchodními jmény Neocity a Procity. V prvním případě jde o autobusy o délkách 8,5 m, 9 m a 10 m, do druhé náleží vozy o délkách 12 m a 18 m (loni do Prahy dodané vozy o délce 10,6 m z přehledu v mezičase vypadly). Zatímco „dospělé“ autobusy jsou nabízeny s pohonem buďto na diesel, anebo stlačený zemní plyn, v případě midibusové řady je rozdělení podle druhu paliva poněkud složitější. Nejmenší model s délkou 8,5 m je dostupný jako dieselový nebo jako elektrobus. Desetimetrový vůz je nabízen pouze s motorem vynálezce Rudolfa Diesela, zatímco „devítka“ je k dispozici jen jako plynová s obchodním jménem Neocity 9 CNG. Právě ta si nyní nalezla cestu do města na soutoku Rožnovské a Vsetínské Bečvy.

Ani na tureckých midibusech nechybí polepy dle městského designového manuálu. (foto: Město Valašské Meziříčí)

Nákup dvou midibusů je součástí velké reorganizace valašskomeziříčské MHD, která nastala od 12. 6. 2022. Tehdy dopravce ČSAD Vsetín vystřídala na základě vítězství ve výběrovém řízení pro období dalších deseti let společnost TQM – holding s. r. o., která měla pro provoz pořídil celkem 12 nových autobusů s plynovým pohonem. Deset autobusů o délce dvanácti metrů bylo objednáno u společnosti Iveco Bus (resp. jejího dealera KAR Group). Tyto vozy v podobě faceliftovaných Urbawayů 12m CNG se podařilo dodat včas a ve stanovené datum s nimi převzít štafetový kolík provozu MHD od ČSAD Vsetín. Další dva autobusy s provozním určením primárně pro okružní linku číslo 10 měly být řešeny jako midibusy s kratší délkou, přičemž vybrány byly vozy tureckého výrobce vojenské techniky a užitkových vozidel BMC (ty do ČR dodává pražská firma Busplan), který byl schopen poptávce po malém autobuse s pohonem na stlačený zemní plyn vyjít vstříc. Dodávka midibusů se ovšem vinou destrukce dodavatelských řetězců v důsledku Covidu-19 a pokusu o okupaci Ukrajiny opozdila, takže midibusy bylo možné předat do provozu až od 1. 9. 2022.    

Pohled zezadu na vozy BMC Neocity 9 CNG. (foto: Město Valašské Meziříčí)

Z technických údajů novodobých osmanských nájezdníků na Valašsku si prozraďme alespoň ty základní. Model BMC Neocity 9 CNG představuje 100% nízkopodlažní, 9 100 mm dlouhý, 2 450 mm široký a 3 450 mm vysoký midibus s rozvorem náprav 4 535 mm, jehož premiéra se odehrála v dubnu 2018 na veletrhu v tureckém Izmiru. Jako základ posloužil podvozek kratšího 8,5m bratříčka, který byl prodloužen v oblasti zadního převisu (z 1 925 mm na 2 525 mm). Autobusy jsou vybaveny motorem Cummins L9N o výkonu 208 kW, který je propojen s automatickou čtyřstupňovou převodovkou Voith DIWA.6. Plyn pro pohon vozidla je uložen ve třech lahvích na střeše vozidla, z nichž každá má objem 315 litrů. Obsaditelnost činí 21 míst k sezení a 53 k stání.   

Připomeňme, že MHD ve Valašském Meziříčí je po přechodném období (způsobeném pozdním vypsáním soutěže na nového dopravce) od 12. června 2022 pro všechny cestující opět zdarma (předtím mohla být bezplatně používána v období let 2017 až 2019). Ročně za ní má zaplatit město a okolní obce Krhová a Poličná dopravci TQM – holding s. r. o. 21,3 mil. Kč.

Podobné články