Dopravní podnik města Brna se dnes v tiskové zprávě pochlubil, že finišuje s renovací tramvaje K2, jež má obohatit pražské koleje a vozový park na retrolince č. 23 i historické „čtyřicetdvojce“. Tatrovácký stroj původem z Bratislavy získal DP hl. m. Prahy v loňském roce za symbolickou částku 1 000 €. Na opravu do jihomoravské metropole byl vůz převezen v říjnu 2021, do hlavního města se po 45 letech vrátí jako předběžný vánoční dárek v prosinci 2022.
Zaměstnanci ústředních dílen DPMB v Medlánkách otiskli v průběhu posledních 13 měsíců tramvaji K2 budoucího ev. č. 7000 rádoby historickou vizáž. „Aktuálně již finišujeme s interiérem vozu a na zkušebně ověřujeme, zda všechna zařízení správně fungují. Ladí se poslední detaily, například seřízení světel či stěračů. Plánujeme, že v polovině listopadu vyjede vůz do ulic Brna, abychom ho mohli vyzkoušet i na kolejích,“ popsal Miloš Havránek, generální ředitel DPMB, který obratem dodává, že na voze nikdy neproběhla žádná větší oprava. „Nemilé překvapení na nás čekalo, když jsme celý vůz odstrojili. Karoserie totiž byla hodně zdeformovaná a museli jsme vyměnit velkou část nosných prvků,“ zhodnotil Havránek. Na měsíc prosinec už je plánovaný převoz tramvaje do Prahy, po němž bude následovat převzetí pražským Dopravním podnikem. Po zkušebních jízdách v pražské síti pouliční dráhy bude muset tramvaj před svezením svých prvních cestujících absolvovat ještě technicko-bezpečnostní zkoušku.
Nebude se přitom jednat jenom pouze o první pasažéry na kolejích pražských, které kdy tramvaj sveze, nýbrž půjde pro Tatru K2 v. č. 166 578 o úplnou premiéru s cestujícími. Vůz vyprodukovaný na Smíchově v roce 1977 totiž ve slovenském hlavním městě od začátku sloužil jako služební, a sice pro zácvik řidičů. Až do roku 1983 brázdil Bratislavu pod ev. č. 394, následně až do svého odstavení v roce 2009 nesl ev. č. 8133. Tato skutečnost pomohla vůz zachovat v mnoha ohledech v původním provedení, což si DPB dlouhodobě uvědomoval a tak tramvaj po odstavení z provozu nechal odstavenou ve vozovně Krasňany s předpokladem budoucího zachování stroje v jiném provozu.
Pražské cestující tramvaje řady „K“ doposud nikdy nevozily, obecně se v ulicích hlavního města vystřídalo maximálně 5 vozů z této rodiny. Mimo jednoho zástupce K1 a K2 šlo paradoxně až o tři vozy typu K5 pro egyptskou Káhiru. Připomeňme, že tomuto tématu jsme se podrobně věnovali v loňském textu. O této skutečnosti hovoří také Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP-Povrch, přičemž objasňuje i motivaci k nákupu tohoto pro Prahu netypického vozu: „Dvoučlánkové tramvaje K2 jezdily v Praze jen v rámci výrobních zkoušek v letech 1965–1966, a to v režimu bez cestujících. Nikdy jsme je neměli ve vozovém parku DPP. Dokoupili jsme ji kvůli kompletaci sbírky nejvýznamnějších zástupců tramvají Tatra, pod jejichž unikátním designem je podepsán výtvarník František Kardaus.“
První pražská tramvaj typu K2 už má na sobě vylepená ev. č. 7000, která odkazují k prvnímu prototypu K1 z roku 1965, jenž byl v ulicích hlavního města pod tímto číslem zkoušen. Prototyp modelu K2 sice nesl během zkoušek v pražské sítí číslo 7001, to však v mezičase obsadila tramvaj T3SU. Vůz doplní současnou flotilu retro tramvají určených pro provoz na lince č. 23, jejíž provoz byl po dvouleté pauze obnoven od pondělí 16. května 2022. Současný park vozidel určených na linku 23 se sestává z dvojice tramvají typu T2, stejného počtu čistokrevných vozů T3, čtyř tramvají T3M, jednoho vozu T3SU, pětice tramvají T3SUCS a konečně dvojice vozů T6A5. Do společnosti této šestnáctky se „ká dvojka“ zařadí ze začátku roku 2023. Mimo „dvacettrojku“ má být vypravována také na turistickou historickou linku č. 42.