Menu

První tramvaj Hyundai ve Varšavě v provozu s cestujícími

Do provozu vyjelo Warsolino poprvé 14. prosince 2021. (foto: Witold Urbanowicz)
Do provozu vyjelo Warsolino poprvé 14. prosince 2021. (foto: Witold Urbanowicz)
Stáhnout PDF
Tramvaje
14. 12. 2021 22:14
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Tramwaje Warszawskie vypravily dne 14. 12. 2021 na linku číslo 17 poprvé svou novou tramvaj z produkce společnosti Hyundai Rotem. Polská metropole si objednala celkem 123 tramvají v různých provedeních, k nimž si může navíc přikoupit ještě 90 vozů v rámci opce. Výroba všech vozů probíhá přímo v Jižní Koreji, kam se však předtím z Polska převáží celá řada komponentů, včetně elektrické výzbroje.

Na přelomu června a července letošního roku byly do Varšavy převezeny první dvě tramvaje (ev. č. 4201 a 4202) o délce 33 m v obousměrném provedení, které následně zahájily rozsáhlý program zkoušek. Dne 17. 9. 2021 svezl vůz ev. č. 4202 své první cestující, kterými však byli jen novináři a pozvaní hosté. Později se mohli svézt i běžní občané, avšak jen v rámci slavnostního průvodu historických a současných tramvají během Dne veřejné dopravy. Nadále ale probíhaly nejrůznější testy a zácvik řidičů, byť formální část zkoušek bez pasažérů byla předepsána pouze v rozsahu 3 000 km (byly nicméně provedeny například únavové zkoušky namáháním karoserie, 19hodinová spolehlivostní zkouška a další testy).

Pravidelné cestující v běžném provozu tak svezl první vůz ev. č. 4201 až dne 14. 12. 2021, ačkoli stále v rámci zkušebního provozu (jeho podmínky jsou ale poměrně snadno zvládnutelné – před převzetím ze strany dopravce musí vůz najet bez závad jen 2 500 km s pasažéry). První spoj svezl pasažéry zhruba v 11 hodin z končené Młociny na lince číslo 17 ve směru na konečnou Służewiec, přičemž pro historii jako zajímavost uveďme, že první řidičkou byla paní Krystyna Golanka z vozovny Żoliborz.

Nové tramvaje nesou typové označení 140N, občané pak v anketě vybrali tramvaji jméno Warsolino (tedy jakési varšavské pendolino).  

Podle zástupců společnosti Tramwaje Warszawskie by po dokončení zkoušek mělo trvat ještě několik týdnů, než bude moci dojít k formálnímu převzetí tramvají do provozu. Nepředpokládají se však žádné komplikace, protože tramvaje dosud splňují vše, co výrobce deklaroval ve své nabídce.

Ze 123 vozů bude 85 jednosměrných a 18 obousměrných o délce 33 m, zbylých 20 pak bude jednosměrných o délce 24 m. V současné době se již fyzicky ve Varšavě nachází 6 obousměrných vozů a jeden jednosměrný (všechny v delší 33m verzi). Tramvaje by měly být primárně nasazovány na linky čísel 17, 9 a 24, postupně se pochopitelně vzhledem k jejich vysokému objednanému počtu dostanou do celé sítě. Nad případným využitím opce prozatím visí otazník, protože městu chybí peníze poté, co na centrální úrovni došlo ke změně v přerozdělování daní.  

Podobné články