Menu

První z ex-jihlavských trolejbusů 24 Tr vyjel v Ivano-Frankivsku

Trolejbus se dočkal nového laku v barvách místního DP. Evidenční číslo zůstalo zachováno jihlavské, jen před něj byla předřazena 0, a tak z čísla 62 vzniklo 062. (foto: Ruslan Marcinkiv)
Trolejbus se dočkal nového laku v barvách místního DP. Evidenční číslo zůstalo zachováno jihlavské, jen před něj byla předřazena 0, a tak z čísla 62 vzniklo 062. (foto: Ruslan Marcinkiv)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
06. 01. 2025 19:56
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Z šestice trolejbusů Škoda 24 Tr, které byly darovány Dopravním podnikem města Jihlavy na Ukrajinu, se podařilo uvést do provozu první z nich. Trolejbusy opustily Jihlavu v polovině října loňského roku, přičemž nebylo jasné, kolik z nich se podaří s ohledem na dlouhou dobu odstavení zprovoznit (původně se uvádělo, že opraveny budou patrně jen tři vozy, zatímco zbytek poslouží jako zdroj náhradních dílů). Prvním vozem, jenž prošel drobnou omlazovací kúrou, byla vůbec nejstarší z jihlavských „čtyřiadvacítek“ ev. č. 62, tj. jediný vůz s karoserií Citybusu (Agory), který na Vysočině sloužil.

Trolejbus Škoda 24 Tr ev. č. 62 v rámci fotojízdy pro fanoušky veřejné dopravy ve svém původním působišti. (foto: Honza Mai)

Tento trolejbus si DP Jihlava pořídil v roce 2005 s přispěním dotace z ministerstva dopravy a za využití mimořádného přídělu finančních prostředků ze strany města. Za vozidlo tehdy DPMJ zaplatil cca 8,8 mil. Kč a do provozu jej zařadil od 17. 10. 2005. Na kahánku měl vůz po vážné dopravní nehodě ze dne 17. 5. 2019, kdy došlo k vážnému poškození předního čela, namísto vyřazení ale byla nakonec provedena oprava za využití čela z vyřazeného autobusu Citybus 12M, který byl pro daný účel odkoupen od Dopravní společnosti Zlín–Otrokovice (zde pod ev. č. 651). Trolejbus se tak mohl vrátit zpět do provozu po opravě již po necelých třech měsících. Po příchodu Covidu-19 byl společně s dalšími mladšími vozy téhož typu odstaven, poté se sice krátce do ulic vrátil, ale pro závadu na komunikační sběrnici byl dne 8. 6. 2020 vypraven naposledy. Pomineme-li následnou objednanou fotojízdu a den otevřených dveří v roce 2021, do ulic Jihlavy se už nepodíval. Své poslední cestující svezl v září 2023 rovněž v rámci dne otevřených dveří, avšak jenom po areálu vozovny, přičemž plánovaná kolečka ani nedokončil.

Trolejbus ev. č. 062 byl poprvé vypraven do provozu dne 31. 12. 2024 při připomínce 41. výročí od zavedení trolejbusové dopravy. (foto: Ruslan Marcinkiv)

V Ivanko-Frankivsku byly na trolejbuse zahájeny nezbytné opravy před opětovným zařazením do provozu. Jelikož povaha závady byla známá (Jihlavě se však už nevyplatilo do neperspektivního vozidla investovat), měla se podařit obstaráním potřebného náhradního dílu vyřešit. Trolejbus se následně dočkal také nového laku v městských barvách, kdy jihlavskou krémovou nahradila čistě bílá a šedý a červený pruh ve spodní části karoserie byl nahrazen jednolitým pruhem vínovým. Celovínové je pak i zadní čelo. Tmavě šedé lakování zůstalo z estetických důvodů zachováno pouze ve spodní části předního čela. Kompletně vyčištěn a případně opraven byl také interiér vozu.

Dne 18. 12. 2024 se pak konala slavnostní prezentace opraveného trolejbusu primátorovi města, přičemž vedle „čtyřiadvacítky“ byl představen také jeden z ojetých článkových autobusů Mercedes-Benz Citaro G, který do města darovala Postupim (autobus ovšem obdobnými úpravami jako trolejbus neprošel). Prvního nasazení do provozu se trolejbus dočkal dne 31. 12. 2024, a to na mimořádně zavedené lince číslo 1, která byla v daný den v provozu od 9 do 18 hodin v trase první trolejbusové linky, která byla uvedena do provozu před 41 lety – 31. 12. 1983.

V současné době má Ivano-Frankivsk k dispozici okolo 60 trolejbusů, přičemž páteř tvoří 29 vozů z produkce běloruského Belkommunmaše (BKM 321) z roku 2019.  

Pohled na vínově lakované zadní čelo. (foto: Ruslan Marcinkiv)

Podobné články