Belgická firma Van Hool NV ovládla první výběrové řízení na dodávku trolejbusů své nové typové řady „A“, jež byla představena v loňském roce coby náhrada stávající produkce městských vozidel. Trolejbusy typových označení A12T a A18T by měly být dodány do německého Esslingenu, který poptával až 46 nových trolejbusů, z toho 12 v délkové verzi dvanácti metrů a zbylých 34 v článkovém provedení.
Esslingen je jedním ze tří německých trolejbusových provozů, přičemž vozový park dnes zahrnuje pouze 10 vozů. Strategický plán rozvoje veřejné dopravy ovšem počítá se širokým uplatněním parciálních trolejbusů, takže by se měla trolejbusová rodinka takřka zpětinásobit.
Soutěž na nákup 46 nových trolejbusů byla opakovaná. Poprvé byla zveřejněna již v červenci loňského roku, avšak dopravce ještě neměl zajištěné financování, a tak se dlouho čekalo na schválení podpory projektu ze spolkové pokladnice. Proces potvrzení přiklepnutí finančních prostředků se však protahoval natolik, že uplynula lhůta, po níž byl vítězný uchazeč svou nabídkou vázán, načež došlo ke zrušení výběrového řízení a k jeho opětovnému vypsání dne 3. 6. 2022.
Podmínky soutěže přitom budily poněkud pochybnosti o tom, nakolik mínil dopravce výběrové řízení opravdu transparentně. Soutěž například výrazně bodově zvýhodňovala blízkost servisu dodavatele k vozovně dopravce (aniž by bylo jasné, zda a jakým způsobem hodlá provozovatel tento servis používat), jako reference musely být doloženy trolejbusy schválené podle německého spolkového zákoníku BOStrab, přičemž tyto reference nesměly být starší než od roku 2011 atp. Tyto na první pohled nevinné body mohly nahrávat španělsko-polskému Solarisu, od nějž má dnes SVE (Städtische Verkehrsbetrieb Esslingen) celou svou desetikusovou flotilu trolejbusů (z let 2016 a 2020). Jiný výrobce totiž trolejbusy v uplynulých jedenácti letech do Německa nedodal a také vzdálenost smluvního servisního střediska Solarisu se příhodně vešla do vytyčeného perimetru.
Po sérii doplňujících dotazů a připomínek ovšem došlo k úpravám tendrové dokumentace a do prvního kola soutěže se měla přihlásit čtveřice výrobců, z nichž tři podali 26. 8. 2022 nabídku i do druhého kola. Konkrétně šlo vedle Van Hoolu o švýcarský HESS a zmíněný Solaris Bus & Coach. Nejlepší nabídku měl podat Van Hool, který nabídl 34 článkových a 12 sólo trolejbusů za částku 50,8 mil. € (cca 1,25 mld. Kč). Rozdíl v ceně mezi nabídkou Van Hoolu a Solarisu (jenž skončil až třetí) měl činit 9 %. Dne 26. 9. 2022 byl jednomyslně prohlášen belgický výrobce vítězem, avšak finální slovo má městské zastupitelstvo, které má projednat přiklepnutí zakázky dne 17. 10. 2022. Očekává se však, že to bude pouze formalita, po níž bude možné dne 3. 11. 2022 podepsat smlouvu s vítězem.
Van Hool nabídl trolejbusy ze své nové řady „A“ zahrnující typu A12T a 18T. Ta byl představena v závěru loňského roku a vyráběna má být mimo Belgii i v závodě Van Hoolu v Severní Makedonii, kde dosud běžela jen produkce zájezdových autobusů. 12m vůz má nabídnout 31 míst k sezení a 37 k stání, 18m 46 k sezení a 75 k stání. Trolejbusy budou mít první dveře řešeny jako jednokřídlé (o šířce 830 mm), sólo vůz bude dvoudveřový, kloubový třídveřový. Dodávka trolejbusů by měla proběhnout od května do listopadu 2024 v případě kloubových trolejbusů a v listopadu 2024 v případě sólo vozů. Do provozu mají být všechny trolejbusy uvedeny nejpozději v dubnu 2025.