Jak jsme informovali v našem článku z počátku července letošního roku, zařadila arménská metropole do provozu nové nízkopodlažní parciální trolejbusy čínského výrobce Yutong (typu Yutong ZK6128BEVG), které měly umožnit odstavit z provozu poslední trolejbusy Škoda 14 Tr československé provenience.
V provozu s cestujícími byly po 7. červenci už jen dva vozy 14 Tr ev. č. 06 a 19, které měly ještě v průběhu léta dojezdit, přičemž se počítalo s tím, že alespoň některé „čtrnáctky“ zůstanou zachovány coby služební vozy. Po pouhém měsíci se ale v Jerevanu situace okolo trolejbusů vyrobených v západočeském Ostrově diametrálně změnila.
Důvodem je skutečnost, že po nasazení nových trolejbusů do provozu, zahuštění intervalu a dokončení některých stavebních činností ve městě výrazně stoupl počet cestujících v trolejbusové dopravě, přičemž dopravce se na rozdíl od minulých let ani nepotýká s nedostatkem provozního personálu.
V srpnu 2023 tak bylo přijato rozhodnutí, že dojde nejprve k navýšení denní vypravenosti z 32–34 vozů na 37–39 vozů, načež byl vyhlášen ambiciózní cíl dosáhnout výpravy až 45 trolejbusů. Jelikož čínských Yutongů dorazilo patnáct a ruských trolejbusů LiAZ 5280 a 52803 je k dispozici 32, je pro takové navýšení nutné udržovat dále v provozu i část „čtrnáctek“.
Vedle vozů 14 Tr ev. č. 06 (s upraveným designem) a 19, které ani nestihly být odstaveny, se vrátil v mezičase do provozu trolejbus ev. č. 62 (s nezvyklou úpravou čel z francouzského Berlietu ER100) a v plánu je i oživení vozu ev. č. 82. Na něm v loňském roce probíhaly vybrané opravy, po nichž však trolejbus v očekávání brzké dodávky Yutongů nebyl uveden zpět do provozu.
Jerevan hodlá podle slov svých politických představitelů v nákupu nových trolejbusů po letech půstu pokračovat, prozatím ale žádný další kontrakt nebyl uzavřen. Nedostatek náhradních dílů pro škodovácké vozy navíc vyvolává otázku, o kolik se životnost „čtrnáctek“ podaří reálně prodloužit.