S ohledem na rekonstrukci tramvajové tratě v ulici Ještědská odstartované v pondělí 3. 10. 2022, jež si vynutila zavedení náhradní autobusové dopravy mezi zastávkou Viadukt a smyčkami Dolní, resp. Horní Hanychov, si Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou pronajal celkem 9 článkových autobusů. Mimo kloubové vozy Solaris Urbino z Plzně a Olomouce jde také o čtveřici článkových strojů Irisbus Citybus 18M 2081 – dva vozy do města pod Ještědem přijely ze Zlína, druhý ex-hradecký pár zapůjčil Dopravnímu podniku krajský dopravce ČSAD Liberec. Kloubové Citybusy se do vod městské dopravy v Liberci vrátily po roční přestávce – od roku 2019 místní DP už přechodně trojici těchto autobusů původem ze Zlína provozoval, z libereckých ulic ale postupně zmizely.
Jako zbrusu nové si článkové autobusy Irisbus Citybus v letech 2001-2004 pořídily v počtu celkem 73 kusů dopravní podniky v Praze, Hradci Králové a Ústí nad Labem, dále také Dopravní společnost Zlín-Otrokovice a táborský COMETT PLUS. K původním lokalitám výskytu těchto vozů se v roce 2019 přidaly již zmíněný Liberec a také Most s Litvínovem, který devítku autobusů původem z hlavního města zakoupil za účelem jejich nasazení na náhradní autobusovou dopravu po dobu výluky tramvajové tratě spojující obě města.
Ve městě pod Ještědem se kloubové Citybusy poprvé objevily v červenci 2019, kdy do libereckých ulic pod ev. č. 307 vyjel původně zlínský vůz ev. č. 820 z roku 2002. Ten byl v listopadu stejného roku následovaný autobusem ev. č. 308 (ex-DSZO 823), jenž byl po odkoupení v září 2019 přelakován do libereckého barevného schématu. Posledním zařazeným Citybusem pocházejícím rovněž z Baťova města se v květnu 2020 stal vůz ev. č. 309 (ex- DSZO 824). Životnost ojetých článkových Citybusů nebyla v podmínkách Liberce příliš dlouhá – jako první v provozu skončil v březnu 2021 vůz ev. č 308, následovaný v květnu zbylými dvěma stroji ev. č. 307 a 309.
Ani po exitu podnikových Citybusů Liberec bez těchto vozů zcela nezůstal. V mezidobí totiž odkoupil krajský dopravce ČSAD Liberec dva autobusy shodného typu původem z Hradce Králové (ex-268 a 269), a to primárně za účelem jejich nasazování na výluky za vlaky. Do provozu poprvé zasáhly v průběhu května 2021, kdy přezvaly pomyslnou štafetu od podnikových soukmenovců.
Nyní se článkové Citybusy vrátily i na liberecké městské výkony, a to v souvislosti s již zmíněnou výlukou tramvajové dopravy mezi Viaduktem a Horním Hanychovem, trvající do noci z 27. na 28. října 2022. Nadále také probíhá rekonstrukce spojená se změnou rozchodu z 1 000 na 1 435 mm v úseku mezi Vratislavicemi nad Nisou a Jabloncem nad Nisou. Neboť liberecký DP nedisponoval dostatečným počtem autobusů na zajištění třech linek náhradní dopravy najednou, oslovil ostatní dopravní podniky, od nichž už dříve nakupoval ojetá vozidla, s žádostí o přechodnou výpomoc. Ta se mu dostala ze Zlína, Plzně a Olomouce a ve formě dvojice již zmíněných Citybusů a jednoho Solarisu také z ČSAD Liberec. Už 21. 9. 2022 byly ze zlínské vozovny Podvesná na sever Čech přepraveny Irisbusy Citybus 18M 2081 ev. č. 825 a 826 (v Liberci 989 a 988). O dva dny později je následovaly neustále omílané vozy z ČSAD Liberec (ev. č. 986 a 987) a vzápětí pod Ještěd dorazil ještě olomoucký Solaris Urbino 18 II. generace ev. č. 405 (v Liberci 985) – poslední z původní pětky těchto autobusů, který (zatím) nezakoupil Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou. Na konci září do Liberce dorazila také letka z Plzně, a to v podobě článkových Solarisů Urbino 18 III. generace ev. č. 515, 523 a 524 (v Liberci ev. č. 984, 982 a 983). Všech 8 dosud zmíněných autobusů do provozu zasáhlo hned v pondělí 3. října 2022, o den později je doplnil ještě další Solaris Urbino 18 ev č. 981, zapůjčený z ČSAD Liberec a originálně pocházející z Ostravy. Běžně už tak pestrý liberecký provoz bude tedy v nadcházejícím měsíci ještě o něco barevnější.