Provozovatel trolejbusové dopravy v západoukrajinském městě Rivně (používá se též Rovně) si připravil pro cestující a fanoušky dopravy zajímavé zpestření v podobě repasovaného trolejbusu Škoda 14 Tr ev. č. 103, jenž byl v rámci vyššího stupně opravy uveden do stavu, jenž se přibližuje době dodání trolejbusu do města.
Rivne je jediným provozem na světě, kde je stále možné svézt se na pravidelné lince trolejbusem typu 9 Tr. Ve stavu je udržováno nadále pět trolejbusů, v provozu se však objevuje jenom jeden z nich, a to velmi zřídka. Oficiálně byl totiž provoz „devítek“ už ukončen a město se bez jejich služeb bez obtíží obejde. Vozidla se ale stala vyhledávaným cílem cest zájemců o veřejnou dopravu z celého světa, a tak se dopravce RMR (Rivneelektroavtotrans) rozhodl, že příležitostně bude i tyto trolejbusy nadále nasazovat na linku, čímž vytvořil jakýsi zárodek vlastního retro provozu. Prozatím naposledy se mohli cestující na lince svézt legendárním československým výrobkem dne 26. 11. 2022.
Zájem o cestování do „Mekky šotoušů“ v důsledku snahy o obnovu ruské imperiální říše na úkor Ukrajiny opadnul, přesto se vozy 9 Tr v okleštěném režimu provozu nadále drží. Nabídka zajímavých vozidel se navíc na konci roku 2022 rozšířila o další škodovácký trolejbus. Tentokrát jde o reprezentanta mladšího typu 14 Tr, konkrétně 14 Tr 89/6 ev. č. 103 z roku 1989.
V někdejším středisku volyňských Čechů je dnes v provozním stavu 84 trolejbusů, z nichž 49 připadá na nejrůznější verze „čtrnáctek“, z nichž nemalá část byla pořízena jako ojetá z českých provozů. Nalezneme zde například dva vozy 14 Tr první výrobní série původem z Hradce Králové (z roku 1983), anebo jediný modernizovaný trolejbus Škoda 14 Tr s elektrickou výzbrojí TV Progress (od Alstomu, potažmo Cegelecu), který se do města dostal z maďarského Szegedu. Retro trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 103 ovšem spadá do 15kusové série trolejbusů, která byla pořízena v roce 1989 přímo z výrobního závodu v Ostrově.
Trolejbus měl v rámci své služby cestujícím najety kilometry pro vyšší stupeň prohlídky, konkrétně šlo celkově už o 1 615 075 km (!), v jejímž rámci se počítalo i s výměnou oplechování a novým lakováním. Vznikla tak idea, že by bylo možné vůz při této příležitosti upravit do provedení, které bude připomínat stav vozidla po dodání na Ukrajinu, čemuž výrazně dopomohla dochované fotografická dokumentace. Trolejbus tak obdržel původní červeno-krémový nátěr, který vystřídal lak, jenž nesl od roku 2020 a jenž byl zjevně inspirován lakováním plzeňských trolejbusů. Mimo červeno-krémového hábitu byly na trolejbus doplněny některé další detaily, zmínit můžeme provedení evidenčních čísel, doplnění nápisu ŠKODA na střed čelní masky, ozdobné hliníkové lišty či chromované rámečky světel. V interiéru se již na historickou hodnověrnost nedbalo a na podlaze je moderní protiskluzová krytina, použita jsou madla v modrém nátěru a sedadla jsou sice původní, ale mají nový (nepůvodní) typ čalounění. Moderní je rovněž vnější osvětlení (v provedení LED).
Oprava trolejbusu trvala od konce června do prosince letošního roku. Dne 26. 12. 2022 vyjel poprvé na zkušební jízdu a dne 28. 12 2022 zasáhl opět do provozu s cestujícími, a to na lince č. 4, která je s ohledem na její nenáročný charakter využívána zpravidla pro testování vozidel po vyšších stupních oprav. Následně by se měl vůz vyskytovat na linkách čísel 1, 3 a 10.
Doplňme, že ačkoli je Rivne vzdáleno zhruba 550 km od regulérní ruské hranice, ani jemu se nevyhnula série útoků na energetickou infrastrukturu v listopadu letošního roku. Přes rychlé opravy se město dosud potýká s problémy s napájením trolejbusové sítě, kde tak došlo k omezení provozu (snížení počtu vozidel na linkách), a to dle disponibilního příkonu.