Menu

Retropátky s poslední vyrobenou článkovou Karosou skončily

Karosa B 961E.1970 ev. č. 1781 zastavila během posledního „retropátku“ v zastávce Nehvizdy. (foto: Honza Tran)
Karosa B 961E.1970 ev. č. 1781 zastavila během posledního „retropátku“ v zastávce Nehvizdy. (foto: Honza Tran)
Stáhnout PDF
Autobusy
02. 01. 2024 18:47
Matěj Stach
2 minuty čtení

Po necelých dvou letech skončil dne 29. 12. 2023 pravidelný páteční „retroprovoz“ na příměstské autobusové lince č. 354 trasované z terminálu Černý Most přes Horní Počernice a jirenský sklad DHL do Nehvizd. Důvodem je zredukovaný počet spojů plynoucí z rozhodnutí německého logistického giganta dále nepřispívat na její provoz a místo toho posílit souběžnou neveřejnou linku DHL A zajišťovanou rovněž společností STENBUS. Další angažmá Karosy B 961E.1970 ev. č. 1781 na linkách Pražské integrované dopravy je nepravděpodobné.

První článkový autobus dopravce STENBUS začal mezi Černým Mostem a skladem DHL v Jirnech pendlovat už v roce 2007, přičemž se tehdy jednalo o Karosu C 744 odkoupenou od Martina Uhera (ex-1128). Tu o rok později doplnila sestra v městském provedení pocházející od společnosti Autobusy KAVKA, která z provozu zmizela během jara 2011. Když v neděli 1. dubna 2012 poprvé vyjela nová integrovaná linka č. 354, skončila i éra druhé ze článkových „sedmiček“. Její místo zaujala dvojice autobusů Karosa B 941(E) z Hradce Králové, kterou záhy doplnil ještě nový článkový MAN Lion’s City G. Od té doby rodinný podnik z Horních Počernic vystřídal celkem tucet kloubových autobusů, jejichž osudům jsme se podrobně věnovali v jiném textu.

Během výměny autobusů na lince 354 došlo k vzácnému setkání dvou článkových strojů v provizorním obratišti v Nehvizdech. Zatímco tehdy sloužil jako záložní vůz ev. č. 1781, dnes jeho roli zastává MAN vpravo. (foto: Matěj Stach)

Již od spuštění provozu linky č. 354 na ni byly během pracovních dní nasazovány dva článkové autobusy, přičemž tento počet se nezměnil ani s jejím prodloužením do městysu Nehvizdy v roce 2014. Od té doby naopak postupně narůstal počet vypravovaných standardních autobusů, který se zastavil na současných třech kusech.

Oficiální páteční „retroprovoz“ s poslední vyrobenou Karosou B 961E.1970 ev. č. 1781 začal na šejdrovém pořadí 354/18 (kurz pro jednoho řidiče sestávající z ranní a odpolední části) 18. února 2022 poté, co autobus v lednu téhož roku překročil maximální povolené stáří 15 let od jeho první registrace. Zároveň došlo k udělení výjimky také pro zbylé dny, takže vůz mohl i nadále sloužit jako záložní za dvojici kmenových autobusů MAN Lion’s City. Většinu „retropátků“ odjezdil vůz ev. č. 1781 celých, jindy byl nasazen pouze na odpolední část pořadí 354/18. Stejně tomu bylo i při jeho posledním vypravení dne 29. prosince 2023, které skončilo v 18:46 příjezdem na Černý Most. A stejně jako „retroprovoz“ na linkách 180 a 213 o rok předtím se také tato éra uzavřela zcela v tichosti.

Na dost možná poslední cestě v systému PID vyprovodili vůz ev. č. 1781 pouze tři skalní šotouši. Užil si to s nimi i pan řidič, který si po dojetí na Černý Most neodpustil drobný vtípek s linkovými orientacemi (na lince 210 jezdí midibus). (foto: Matěj Stach)

Od 1. ledna 2024 je většina spojů linky č. 354 vedena v pracovní dny přímo do Nehvizd bez blokového objezdu přes zastávku Jirny, DHL. Došlo ke zrušení vybraných spojů jezdících pouze ke skladům, případně k jejich prodloužení do smyčky Nehvizdy, Mochovská. Novinkou je naopak zajíždění části spojů linky do zastávky Jirny, DHL o víkendech. Popsané změny vedly ke zrušení jednoho pořadí (354/19) a zároveň omezení výpravy článkových vozů na jeden (pořadí 354/17), což do role záložního vozu odsunulo MAN Lion’s City G ev. č. 1782 z roku 2012. Provoz linky č. 354 tak nově zajišťuje pouze čtveřice autobusů, přičemž všechna pořadí s výjimkou 646/33 jsou garantovaně obsluhována nízkopodlažním vozidlem. Na poslední vyrobenou článkovou Karosu už místo nezbylo.

Výměnou za omezení linky č. 354 došlo k posílení neveřejné dopravy DHL A, která z relace s výjimkou víkendů zmizela v roce 2012. Snímek z léta 2011 představuje přestavěnou Karosu B 732 ev. č. 1762 při průjezdu okolo zastávky Nádraží Horní Počernice. (foto: Matěj Stach)

Náhradou za zrušené spoje linky č. 354 je posílena neveřejná linka DHL A, která je vedena ve shodné trase Černý Most – Jirny, DHL. Liší se pouze zastavovací politika – DHL A staví jen v zastávkách Nádraží Horní Počernice a Na Kovárně a z terminálu Černý Most odjíždí z jiného stanoviště. Zvolené řešení do jisté míry znamená návrat před rok 2012, kdy došlo k integraci tehdejší neveřejné linky do Pražské integrované dopravy.

Podobné články