Město Říčany vypsalo na konci dubna 2024 očekávaný tendr na zajištění provozu městské dopravy. Sídlo s nejvyšší kvalitou života v České republice shání provozovatele „městské“ na dobu deseti let s předpokládaným začátkem od 1. září 2025. Výchozí provozní koncept vyžaduje 10 vozidel (z toho 1 záložní), která oproti stávajícím minibusům stavěným na dodávkové platformě lehce vyrostou.
Bílo-zelené minibusy jsou součástí říčanského koloritu od září 2018, kdy došlo k zahájení provozu na kmenových linkách 1, 2 a 3, a to včetně linek školních (Š). „Městská“ dlouho jezdila pouze v pracovní dny, teprve v roce 2021 došlo k zavedení sobotního provozu ve formě nově zřízené linky č. 8, k níž se později přidaly i linky 2 a 3. V mezidobí se prozatím ustálily trasy všech páteřních linek, ke kterým přibyla také „sedmička“. K poslední reorganizaci a zásadnímu posílení zatím došlo v září 2022. Přeprava je od začátku bezplatná a nezměnil se ani dopravce.
Pětiletou smlouvu na provozování říčanské „městské“ získala na začátku společnost ČSAD Benešov z koncernu ICOM transport. Kontrakt s původní expirací na konci srpna 2023 byl na základě opce ve smlouvě prodloužen o dva roky až do konce srpna 2025, kdy má na linky vyjet nový dopravce vzešlý z právě vypsaného výběrového řízení. V září 2018 byla turnusová potřeba tři vozy, přičemž provoz zahajovala čtveřice minibusů ROŠERO – P First FCLLI, ke kterým v létě roku 2022 přibyly v souvislosti se zvýšením turnusové potřeby autobusů (6 v pracovní dny, 4 v pracovní dny o prázdninách a 1 v sobotu) další čtyři vozy stejného typu. Poslední slovenský minibus na linky přibyl v červenci 2023, přičemž se jedná o jediný stroj, který byl zakoupen jako nový přímo pro potřeby říčanské „městské“. Vedle vozů stavěných na podvozku Iveco Daily velmi výjimečně na linkách zaskakovaly Mercedesy-Benz Sprinter z benešovské provozovny. Za zmínku stojí také loňský červen a červenec, kdy po Říčanech jezdila dvojice midibusů Isuzu NovoCiti Life určených pro provoz v Benešově.
Otevřené řízení na provoz městské dopravy v Říčanech bylo vypsáno dne 29. dubna 2024. Předpokládaný roční objem výkonů činí 490 000 km, minimálně bude ale v každých po sobě jdoucích 12 měsících objednáno 450 000 km. Vedle rozsahu provozu nabobtnal také sazebník sankcí, otázka zavedení nedělního provozu ale rozseknuta prozatím nebyla. Jediným hodnoticím kritériem je nabídková cena. Příjem nabídek do soutěže končí 29. května 2024 a zahájení provozu podle nové smlouvy má nastat k 1. 9. 2025. Pokud však finální smlouva nabyde účinnosti později než 1. března stejného roku, dojde k adekvátnímu posunu startu.
Jestliže vše půjde podle plánu, vyjedou do ulic Říčan společně s novým dopravcem rovněž další linky. Jejich cílový počet je sedm, prozatím se ale počítá pouze s pěti. Vzhledem k finančním možnostem města vyjede MHD v Říčanech v úsporné variantě počítající s devíti turnusovými vozidly. Ambiciózní plán dopravní obslužnosti pro období 2023 až 2028 ale představuje také varianty s 11 a dokonce i 13 autobusy, k jejichž realizaci ale prozatím nedojde. Ruku v ruce s dalším rozvojem „městské“ se počítá s racionalizací vedení příměstských linek katastrem města. Ty přebraly v první dekádě nového tisíciletí roli původní městské dopravy, zavedení té novodobé v roce 2018 ale nijak nereflektovaly.
Svou podobu změní také vozidla. Nejpozději do 15 měsíců od nabytí účinnosti smlouvy musí být zařazena nová vozidla v počtu minimálně deseti kusů, jež musí odpovídat dlouhodobým technickým a technologickým standardům. Požadovány jsou s ohledem na trasování linek křivolakými uličkami autobusy dlouhé maximálně 8 050 mm a široké maximálně 2 500 mm, které odpovídají kategorii M3, třídě II. Tento požadavek město patrně uplatnilo s ohledem na pravidla vyplývající ze zákona č. 360/2022 Sb., o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících, který se vztahuje pouze na vozidla městská, tedy třídy I. Minimální počet dveří je stanoven na dvoje, přičemž jedny musí být široké min. 860 mm. Počet pevných sedadel pro cestující musí být roven nejméně 21, počet stojících cestujících poté minimálně 20. Omezující je konečně rovněž minimální provozní rychlost stanovená na 90 km/h.
Kombinace všech jmenovaných parametrů vylučuje použití vozidel stavěných na dodávkových platformách. Ty budou moci být používány pouze v období do 15 měsíců od nabytí účinnosti smlouvy, kdy je v souladu s přechodnými standardy možné nasazovat vozidla o stejných rozměrech, ale s menší obsaditelností (min. 19 sedících, 15 stojících a 34 celkem).
Vedle říčanské „městské“ se aktuálně ve Středočeském kraji soutěží ještě jedna zakázka na zajištění městské dopravy. Nového provozovatele vybírá ve spolupráci se Středočeským krajem Kutná Hora, která v minulosti vsadila na elektrobusy. Uzávěrka je přitom jenom několik málo dní před tou říčanskou – 25. 5. 2024.