Od čtvrtka 1. září 2022 se lotyšskou metropolí rozjede čtveřice nových trolejbusových linek. Ty nahradí stejný počet linek autobusových – celkem tři z nich v relaci mezi hlavním nádražím a lokalitami okolo Juglasského jezera na východě města; pod č. 20 se trolejbusy vrátí také na trasu Latvijas Universitāte – Televīzijas centrs, v níž byly do března 2018 historicky provozovány. Dosavadní bilance trolejbusů, o nichž v srpnu 2019 tehdejší představitelka Rīgas satiksme pronesla, že s nimi dále nepočítá, tak od té doby činí už 5 nových linek, což je na odepsaný dopravní prostředek vpravdě příznivé číslo.
Transformace se dotkne autobusových linek čísel 1, 5, 14 a 59, které navážou na linku 40 přeměněnou od 2. 1. 2020 na trolejbus č. 4. V trolejbusové podobě linky vyjedou pod odlišnými čísly 31, 35, 34 a 20, což až na poslední jmenovanou souvisí se skutečností, že v lotyšské metropoli vedle sebe paralelně jezdí tramvajové, trolejbusové i autobusové linky stejných čísel. Na všechny linky budou nasazeny trolejbusy Škoda 24 Tr, kterých má Rīgas satiksme k dispozici zhruba stovku z původních 150 kusů pořízených mezi lety 2007 a 2009. Doplňme, že dvacítka z pohřešovaných vozidel nalezla na přelomu let 2020 a 2021 nový domov v moldavském Kišiněvu a obdobný počet trolejbusů je dlouhodobě odstavený, zatímco jednotky vozů byly vyřazeny nebo sešrotovány.
Poměrně prozaická je situace na trolejbusové lince 20, která z ulic Rigy zmizela ke 3. březnu 2018. Ta jako jediná z uvedených bude v celé délce provozována pod trolejovým vedením a zároveň se jí nedotkne vůbec žádná úprava trasy. Zbylá trojice linek dozná jediné menší změny v centru města, kde budou všechny tři nově ukončeny už v zastávce Centrāltirgus (Centrální tržiště) v Gogolově ulici. Linky 31 (Centrāltirgus – Berģuciems) a 34 (Centrāltirgus – Mežciems) pojedou „pod dráty“ až po zastávku Šmerļa iela (konečná linek 12 a 16), odkud budou dále pokračovat na dieselagregát. Linka 35 (Centrāltirgus – Purvciems – Mežciems) bude mimo trolejové vedení trasována ve dvou úsecích, a sice mezi zastávkou Purvciems (konečná linek 17 a 23) a smyčkou Mežciems, jakožto i na druhém konci mezi Dzirnavu iela a Centrálním tržištěm.
Není bez zajímavosti, že na autobusových linkách 1 a 5 už trolejbusy v nedávné době zazářily. V souvislosti s dobíhající vlnou Covidu-19 byly od 15. 3. 2021 na obě jmenované linky (při té příležitosti přečíslované na 1A a 5A) nasazeny kloubové trolejbusy, zatímco stejně dlouhé autobusy byly v rámci posílení provozu upotřebeny jinde. Tento stav trval až do konce července, od 1. 8. 2021 se na obě linky poté opět vrátily dieselové stroje.
Na závěr dodejme, že vzhledem k nasazení trolejbusů standardní délky namísto kloubových autobusů dojde na lince 35 ke snížení „intervalu“ ve špičce pracovního dne z 45-50 minut na 18-22 minut, obdobně jako na lince 31 z přibližně půl hodiny na 20 minut. Na zbylých dvou linkách zůstane provoz zachován v současném rozsahu. Mimo ekologického rozměru má celá akce podle předsedkyně představenstva Džinety Innusové pomoct i s nedostatkem řidičů autobusů.