Menu

Rosario prodlužuje trolejbusovou trať

Trolejbus Trolza na snímku z roku 2017. (foto: BugWarp/Wikipedia.org)
Trolejbus Trolza na snímku z roku 2017. (foto: BugWarp/Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
26. 03. 2022 13:23
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Příznivá zpráva přichází z argentinského Rosaria. Toto milionové město letos začalo realizovat prodloužení své jediné stávající trolejbusové trati, a to ve východním sektoru města. Trolejbusy budou nově obsluhovat o dvě ulice navíc, čímž se troleje ve městě natáhnou o zhruba 500 m (jednosměrně). 

Nový trolejbusový úsek na snímku z poloviny března 2022. Ve východním sektoru města není klasická smyčka: trolejbusy přijíždějí od západně ležícího centra jednou ulicí a vracejí se jinou. Už brzy bude tento návrat o zhruba 500 m prodloužený. (foto: Mariano César Antenore)

Po rosarijské trolejbusové trati jezdí obě místní trolejbusové linky, jednak tradiční K s 19 starými trolejbusy Volvo-Marcopolo-Powertonics a jednak linka Q s 12 parciálními trolejbusy Trolza, která se přibližně v půli východo-západně orientované trolejbusové trati odpojuje od trolejí a míří na jih. 

Rosario od roku 2019 provozuje ještě jeden vůz domácí výroby. Jedná se o typ BioBus-e stavěný na bázi vyřazeného autobusu TATSA Puma D12. Prototypové vozidlo bylo dosud neustále zlepšováno a je v plánu na něj navázat výrobou dalších 20 ks, které by nahradily staré trolejbusy na lince K. Další přestavované vozy by už měly být stavěny na podvozcích autobusů Mercedes-Benz starších roku 2010.

Trolejbus BioBus-e je částečně nízkopodlažní (low-entry), klimatizovaný. Jeho nevýhodou je poněkud „rozhrkaná skříň“ daná historií vozidla, absence elektrické brzdy (navzdory oficiálnímu tvrzení) a také neustále hučící kompresor. Úspora při pořízení částečně nového vozu oproti pořízení zcela nového trolejbusu má být ale významná, jednat se má dle oficiálních informací o 75% rozdíl. 

BioBus-e získal v Rosariu ev. č. 33. Vozí cestující na lince K. (foto: Mariano César Antenore)

Rosario by rádo do budoucna rozšířilo síť trolejbusů mnohem podstatnějším způsobem, nicméně naráží na nedostatečné finanční prostředky, a volá proto o pomoc státní kasu. Lobbying za trolejbusy nicméně provádí na národní úrovni Rosario samo, Córdoba coby druhý argentinský provozovatel poslední léta do trolejbusů kromě běžných oprav vůbec neinvestovala a Mendoza nechává svou rozsáhlou trolejbusovou síť nadále chátrat a namísto nákupu nových trolejbusů neustále zvažuje jiné alternativy: jednou hybridy, podruhé elektrobusy, jindy zase autobusy na CNG. 

Poděkování: Mariano César Antenore

Podobné články