Probíhající obnova vozového parku trolejbusů v moravské metropoli umožnila odstavit z provozu článkové trolejbusy Škoda 22 Tr. Poslední dva vozy se na běžné lince s cestujícími objevily naposledy v listopadu a prosinci loňského roku, na neděli 22. 1. 2023 je s oběma trolejbusy naplánována symbolická rozlučková akce. Po ní zůstane v České republice v pravidelném provozu už jen jediný vůz 22 Tr.
První trolejbus Škoda 22 Tr se v Brně objevil již v roce 1997 v rámci dlouhodobých předváděcích jízd. Šlo o druhý prototyp dokončený v roce 1994, který byl otestován i v Plzni, Ostravě a v Ústí nad Labem. Právě v posledním jmenovaném městě nakonec zakotvil natrvalo. V Brně se trolejbus zdržel v období od dubna do října 1997, přičemž nesl plzeňské zkušební evidenční číslo 999.
Následně si brněnský DP objednal u Škody Ostrov celkem 12 trolejbusů (každý z nich za přibližně 12,5 mil. Kč), z nichž však dorazilo v letech 2003 a 2004 jen osm (ev. č. 3601–3608). Vedení tehdejší skupiny Škoda totiž v mezičase rozhodlo, že bude závod v Ostrově po 44 letech výroby uzavřen a produkce nových trolejbusů již bude probíhat výhradně za využití nakupovaných karoserií v Plzni. Přestože měla být vyvinuta iniciativa, že by místo čtveřice nedodaných trolejbusů 22 Tr zamířil do Brna jako náhrada nový typ 25 Tr (s karoserií od Irisbusu), ukázalo se, že změny v řešení obou typů trolejbusů jsou tak zásadní, že nebude možné smlouvu jen tak jednoduše „překlopit“.
Jistě není bez zajímavosti, že se zvažovalo, že by mohl být vlastními silami DPMB uveden do provozu ještě jeden trolejbus 22 Tr. Jednalo se o první prototyp s označením 22 TrG z roku 1993, který odkoupilo v roce 2004 jihlavské Občanské sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů s tím, že trolejbus byl po dohodě s DPMB převezen do Brna a deponován v areálu vozovny Komín. V té době byl již značně nekompletní a jeho celkový technický stav neutěšený (na trolejbuse se podepsala dlouhá odstávka na nekrytém stání). Právě obeznámení se s reálnou kondicí prototypu a definování celé řady konstrukčních rozdílů oproti sériovým vozidlům vedly k tomu, že brněnský DP od záměru získat předmětný vůz do svého vlastnictví, opravit jej a zkompletovat nakonec ustoupil. Prototypu sice ještě svitla naděje na záchranu, když jej odkoupilo Technické muzeum v Brně, které jej nechalo převézt do areálu v Řečkovicích, jenomže tady se vůz znovu ocitl vystaven povětrnostním vlivům, až zchátral natolik, že bylo rozhodnuto o vyřazení vozidla ze sbírkového fondu a v roce 2012 došlo k jeho sešrotování.
V Brně tak zůstalo nadále jen osm „dvaadvacítek“, které se všechny v letech 2011 až 2014 podrobily rozsáhlé generální opravě. S vyřazováním uvedeného typu, jenž byl prvním českým nízkopodlažním trolejbusem, se začalo od února 2022. Vůz ev. č. 3601 byl odstaven již v prosinci 2021 a byl vytipován jako budoucí historický ve flotile DPMB, takže na něm začala rozsáhlá generální oprava. Trolejbusy čísel 3602, 3604, 3606 a 3608 byly po svém vyřazení mezi červnem a zářím 2022 sešrotovány, vůz ev. č. 3607, jenž byl odstaven už poslední lednový den roku 2022, přešel do vlastnictví soukromé osoby. Poslední dva trolejbusy ev. č. 3603 a 3605 se udržely až do konce 2022. První z nich se naposledy objevil v provozu dne 29. 11. 2022 (linka 25, kurz 5), druhý si odbyl derniéru na třetím kurzu linky číslo 25 dne 19. 12. 2022. Oba poslední zástupci však měli ještě rezervu v nájezdu kilometrů (před vyšším stupněm prohlídky, což v tomto se v tomto případě rovná odstavení). Tato rezerva byla ponechána právě na rozlučkovou jízdu, jež byla naplánována na neděli 22. 1. 2023 – bez tří měsíců a tří dnů 20 let poté, co byl poprvé vypraven na linku první brněnský vůz 22 Tr ev. č. 3601 (k tomu došlo 25. 4. 2003 na tehdejší lince číslo 146).
Pro rozloučení s trolejbusy byla připravena na neděli zvláštní trasa Kohoutovice, Hájenka – Jírovcova. Přestože by se mohlo znalcům brněnské trolejbusové sítě zdát, že jde pouze o kratičkou spojnici, ve skutečnosti zabere jízda z konečné na konečnou 54 minut. Trolejbusy totiž budou opisovat velkou „osmičku“ přes Jundrov, Komín, Žabovřesky i centrum města (Mendlovo náměstí), než se zpět do Kohoutovic vrátí. Odjezdy budou z obou konečných vždy ve stejných časech počínaje 10:24. Další odjezdy budou v 11:24, 12:44, 13:44 a 14:44. Po příjezdu posledního spoje na konečnou Kohoutovice, Hájenka (v 15:39) přejede trolejbus režijně ke smyčce Jírovcova, odkud bude společně s vozem ev. č. 3603 pokračovat ke konečné Nemocnice Bohunice, kde proběhne závěrečné fotografování. Poté bude možné se svézt ještě bez zastávek přes centrum města v trase Anthropos – Mendlovo náměstí – Úvoz – Pionýrská – Náměstí 28. října – Česká – Klusáčkova – Přívrat – Hlavní, kdy na poslední jmenované bude umožněn výstup a oba trolejbusy budou pokračovat již bez cestujících zbylé stovky metrů do domovského depa.
S ohledem na to, že v Ústí nad Labem došlo k přerušení prací na opravě trolejbusů 22 Tr ev. č. 602 a 603 (a to i přes vysoký stupeň pokročilosti u vozu ev. č. 602), je posledním provozním zástupcem typové řady 22 Tr na světě ústecký vůz ev. č. 601, tedy onen druhý prototyp z roku 1994.