Menu

Rumunské Baia Mare vybralo nástupce trolejbusů z roku 1985

Jeden z přeživších ex-švýcarských trolejbusů se 15. 7. 2024 řítí na lince 54 do zastávky Arieșului. (foto: Matěj Stach)
Jeden z přeživších ex-švýcarských trolejbusů se 15. 7. 2024 řítí na lince 54 do zastávky Arieșului. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
29. 07. 2024 18:22
Matěj Stach
2 minuty čtení

Jedna z nejmladších a současně i nejmenších trolejbusových sítí v Rumunsku – provoz v tradičním hornickém a hutnickém městě Baia Mare – se po jedné dekádě dočká pěti nových trolejbusů. Vítězem nadvakrát vypsaného výběrového řízení se stal španělsko-polský Solaris Bus & Coach se svými vozy Trollino 18, které nahradí dožívající tandem téměř čtyřicetiletých ex-švýcarských trolejbusů.

Vedení v nejsevernějším rumunském trolejbusovém provozu se vlivem působení sběračů prvních vozů nasazených na pravidelných spojích poprvé rozkmitalo 16. února 1996. Ještě později byla v někdejším království otevřena pouze dnes již neexistující síť ve Slatině a trolejbusový provoz v Ploiești na jihu země. Pro zajištění výpravy jediné linky č. 50 stále jezdící v historické trase spojující nádraží s průmyslovým východem města došlo k pořízení sedmi trolejbusů od domácího Rocaru, které ještě v průběhu roku 1996 doplnily další tři vozy. Pouze přechodného nakynutí se flotila dočkala v září 2006, kdy dopravce S.C. URBIS S.A. – Transport Local Baia Mare do provozu uvedl osm článkových vozů Saurer původem ze švýcarského Winterthuru, jež začaly nahrazovat chřadnoucí Rocary. O rok později poté zahájil provoz na druhé lince č. 51 vedené do komerční zóny na západě Baia Mare.

Další ojetá ex-švýcarská vozidla, konkrétně pětice vozů vzniklá v kooperaci firmy Ramseier & Jenzer (karoserie), Volva (šasi) a BBC-SAAS (elektrická výzbroj) a odkoupená z Bernu, do provozu začala zasahovat od srpna 2009 a zároveň pohřbila poslední přeživší trolejbusy Rocar. Opravdovou vzpruhou ovšem bylo až v roce 2013 pořízení osmi trolejbusů Solaris Trollino 12 s výzbrojí od Škodovky, které byly do linkového provozu vypuštěny v březnu 2014. Ještě v srpnu stejného roku byla spuštěna rovněž linka č. 54 provozovaná po nové trati vedené jihem města, která postupem času zcela nahradila „jedenapadesátku“ zavedenou na konci minulého odstavce.

Autobus Hess na podvozku NAW nahrazuje 15. 7. 2024 trolejbus na lince č. 50. (foto: Matěj Stach)

Stávající výprava dlouhodobě činí devět vozů (z toho 5 na lince 50 a 4 na lince 54), což zvědavým cestujícím mohou objasnit i celosíťové vozové jízdní řady vyvěšené v kabinách některých trolejbusů. Poněkud kuriozní součástí jsou předepsané značky trolejbusů, z nichž lze vyčíst, že výprava počítá hned s několika vozy Saurer, které ale povětšinou nepřežily rok 2014 (poslední vůz byl odstaven 2017). Prořídly už také řady vozů pořízených ze švýcarského Bernu, z nichž v aktivním provozu zbývají dva kusy ev. č. 0079 a 0081. Společně s osmičkou standardních Trollin tak městský dopravce v Baia Mare aktuálně disponuje pouze deseti vozy, které na pokrytí devíti kurzů nemohou vždy stačit. Doplňovány tak musí být autobusy, v jejichž vozovém parku se najdou třeba zajímavé švýcarské ojetiny značky Hess na podvozcích NAW.

Zhoršující se situace ve vozovém parku trolejbusů vedla už v srpnu loňského roku 2023 k vypsaní tendru na dodání pěti nových článkových trolejbusů. Zakázka v hodnotě 12 557 807,70 lei bez DPH (asi 64 milionů Kč) byla vypsána jako druhá část výběrového řízení, v jehož první části zadavatel poptával 11 elektrobusů (z toho 3 článkové). Zatímco o dodávku elektrických autobusů do Baia Mare měli zájem dva uchazeči (vítezství si odnesl Solaris Bus & Coach), druhá část byla zrušena, jelikož do soutěže nebyla podána jediná přípustná nabídka. Baia Mare tak muselo letos v dubnu tendr vypsat znovu s navýšeným rozpočtem na 15,5 mil. lei bez DPH (necelých 79 mil. Kč). Do soutěže přišly dvě nabídky, z nichž hodnocena byla pouze jediná, a to od španělsko-polského dvorního dodavatele Solaris Bus & Coach. Ten pět vozů nabídl za odhadovanou cenu 15,5 mil. lei bez DPH. Smlouva byla podepsána 11. července 2024 a předpokládá dodání vozidel za rok. Oba projekty jsou financovány z evropských peněz prostřednictvím Národního plánu obnovy a odolnosti.

Zařazení nových trolejbusů do provozu bude znamenat konec ex-švýcarských veteránů, kteří příští rok dovrší věku 40 let. Nelze ale vyloučit, že k jejich odstavení dojde už s předstihem. Očekávat lze také další prořídnutí flotily ojetých článkových autobusů ze stejné alpské země, v níž stále figurují třeba kousky z roku 1988.

Zatímco aktuálně je módní upozorňovat na zakáz elektronických cigaret, před čtyřiceti lety měli ve Švýcarsku spadeno na dýmky. (foto: Matěj Stach)

Podobné články