Menu

S tříletým zpožděním. V Bruselu vyjela první tramvaj TNG

Tramvaje nové generace (TNG) spadají do rodiny vozidel Flexity 2, jež dnes dodává Alstom. (foto: STIB)
Tramvaje nové generace (TNG) spadají do rodiny vozidel Flexity 2, jež dnes dodává Alstom. (foto: STIB)
Stáhnout PDF
Tramvaje
03. 05. 2023 20:22
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dne 26. 4. 2023 vyjela do provozu s cestujícími v belgické metropoli první z 90 objednaných tramvají řady TNG (Tram New Generation), které do města dodává Alstom. Jedná se o vozidla z rodiny Flexity, jež původně tvořila páteř nabídky tramvají Bombardieru, jenž ostatně smlouvu na dodávky tramvají TNG v roce 2018 s bruselským Dopravním podnikem (STIB) uzavřel.

Rámcová dohoda dává Bruselu možnost objednat si až 175 tramvají ve dvou délkových modifikacích (32 m a 43 m). S podpisem smlouvy 24. dubna 2018 získal dodavatel jistotu odběru prvních 60 vozů (z toho 49 pětičlánkových a 11 sedmičlánkových) v hodnotě 169 mil. € (cca 4 mld. Kč) a 20. května 2019 si STIB přiobjednal dalších 30 tramvají (všechny pětičlánkové) za 67 mil. € (zhruba 1,6 mld. Kč).   

Podle původních předpokladů měly být první vozy předány do provozu s cestujícími již v roce 2020, přičemž se počítalo nejprve se zařazením pěti předsériových vozů, po nichž měla následovat s odstupem vozidla sériová. Projekt ale nabral mohutné zpoždění, a to přesto, že tramvaje mají být do značné míry příbuzné s dříve zařazovanými vozidly sérií 3000 a 4000, které jsou v Bruselu zastoupeny 220 kusy (dodanými v letech 2005 až 2015).

První z tramvají vyrobená v rakouské Vídni byla převezena do Belgie v noci ze 14. na 15. 10. 2021, načež se rozeběhly rozsáhlé testy, po nichž se muselo přikročit k řadě úprav, z nichž některé byly takové povahy, že je nebylo možné řešit ani belgickým závodem Alstomu v Bruggách a první tramvaj se načas vrátila zpět do Vídně. Homologační proces se nakonec natáhl natolik neočekávaně, že se avizované nasazení do provozu s cestujícími mohlo odehrát až 26. 4. 2023, kdy byl na linku číslo 51 prozatím vypraven jen jediný vůz.

Jako zajímavost můžeme uvést, že se původně měly tramvaje TNG objevit nejprve na lince číslo 81, na jejíž trase se ale nachází tunel, v němž momentálně probíhají opravy, pročež byl provoz nových vozů na lince dočasně zakázán (odhadem do podzimu 2023).  

Druhý z předsériových vozů by měl být nasazen do provozu s pasažéry v červnu 2023, do konce letošního roku se počítá s provozem alespoň deseti tramvají, které mají postupně z ulic vytlačovat nejstarší vozy koncepce PCC.

Podobné články