Dne 18. 11. 2021 vybrala Státní dopravní leasingová společnost (GTLK) výrobce 46 trolejbusů pro Saratov. Stal se jím jediný účastník tendru, společnost PK „Transportnyje Sistěmy“. Ta má dodat už do 7. prosince 2021 23 sólo trolejbusů 6281.00 „Admiral“ s nouzovým chodem ca 250 m a bez sčítačů cestujících, 11 trolejbusů téhož typu s nouzovým chodem ca 250 m, ale se sčítači cestujících, 4 parciální trolejbusy s autonomním dojezdem 12 km téhož typu se sčítači cestujících a 8 parciálních trolejbusů s autonomním dojezdem 12 km téhož typu, ale bez sčítačů cestujících. Celková hodnota kontraktu je stejná jako ta plánovaná – 1 108 680 000 RUB (v přepočtu cca 340 mil. Kč, tj. v průměru 7,40 mil. Kč za vozidlo bez ohledu na typ).
Celkem by měl letos Saratov získat na leasing 70 trolejbusů (24 dodáno v létě + 46 v tomto prosinci), z toho 36 parciálních (24 dodáno v létě, 12 v tomto prosinci). Nové trolejbusy dodané v prosinci umožní vyřadit z evidence téměř všechna stará vozidla, z nichž většina už je po zprovoznění většiny moskevských ojetin několik týdnů stejně odstavená. Celkem by měl Saratov od konce roku 2021 mít 160 nových nebo relativně mladých vozidel (jmenovitě 70 nových trolejbusů a 90 ojetých z Moskvy), která by měla provoz ve městě zajišťovat. Průměrný věk trolejbusového parku po vyřazení většiny starých a dodání 46 nových trolejbusů spadne ze zhruba 16 let na 7,2 let. V blízké budoucnosti chce Saratov koupit další nové trolejbusy, a to opět s pomocí federální podpory.
Připomeňme, že na jaře 2021 byl plán nakoupit i dvě desítky vozidel pro jiné město Saratovské oblasti, Balakovo. O dodávce těchto vozidel ale nebylo od dubna 2021 nic publikováno.
Obnova trolejbusů v Ruské federaci za federálního přispění bude pokračovat
Federální program „Bezpečné a kvalitní silniční komunikace“ (zkr. BKAD) umožnil od roku 2020 vybraným městům Ruské federace získat zvýhodněné financování nových vozidel MHD na leasing. V roce 2020 si díky státu spolufinancovanému leasingu pořídila celkem 64 trolejbusů dvě města, a to Omsk (33 ks) a Ivanovo (31 ks). V roce 2021 bylo dodáno na leasing zatím 107 vozů, a to 8 pro Ivanovo, 22 pro Samaru, 24 pro Krasnojarsk, 24 pro Saratov a 29 pro Omsk. K nim se ještě připočte 46 vozů pro Saratov z aktuálního tendru, tj. počet trolejbusů by se měl letos zastavit na čísle 153. Téměř všechny tendry na tyto trolejbusy vypsané GTLK vyhrála PK TS, jen v tom vypsaném pro Krasnojarsk si vítězství odnesla Trans-Al’fa. Z programu BKAD jsou kromě trolejbusů na leasing spolufinancovány i autobusy a tramvaje. V roce 2021 nebyla na státem podporovaný leasing zatím zakoupena ani jedna tramvaj (v plánu byl Perm s 10 ks, zatím se ale nepodařilo vypsat tendr), zato se však letos dosud koupilo 305 autobusů, o rok předtím se pak jednalo o 43 tramvají (27 pro Uljanovsk a 16 pro Iževsk) a 547 autobusů.
Jak vidno, Ruskou federací před nedávnem rozjetá podpora obnovy vozidel MHD prostřednictvím programu BKAD vedla v oblasti trolejbusové dopravy k příchodu zajímavých počtů trolejbusů do hned několika ruských měst, nicméně v žádném z nich se nepodařilo obnovit ani polovinu jejich vozového parku a obnovit se celkem podařilo jen zhruba jedno procento z celého trolejbusového parku přítomného v Ruské federaci. Na druhou stranu do výše uvedených pěti měst dorazila moderní technika, kterou by si jinak daná města buďto vůbec nepořídila, nebo by si ji pořídila v daleko menších počtech.
Celkově se letos v Rusku trolejbusový trh i díky státní podpoře značně rozhýbal, objemově se však v kontextu poslední dekády ještě nejedná o nadprůměrné hody. Mohou za to dosud nulové nákupy Petrohradu, který objedná další nové vozy až v prosinci 2021, a to jen 23 ks, přičemž obří obnovu trolejbusového parku plánuje teprve v dalších letech (do roku 2025 zhruba 500 vozů), a také bídné, nebo až nulové nákupy velkých měst jako Kazaň, Nižnij Novgorod, Rostov, Jekatěrinburg či třeba Novosibirisk (ten už ovšem naplánoval na další rok 46 vozů). Nejvíce se tedy letos projevuje právě Saratov (70 vozů) a spolu s ním Krasnojarsk (74 vozů, z toho však 24 dodáno na základě loňského tendru; dodávka 50 trolejbusů probíhá nyní) a ruská trolejbusová bašta Čita (44 ks). Všeho všudy by se počet letos dodaných vozů neměl přehopnout přes číslo 300 a objem letos zasmluvněných vozů zřejmě taktéž zůstane pod hodnotou 300 vozů. Na druhou stranu stranu lze vidět, že i po odchodu Moskvy ze scény se objemy trolejbusů prodaných v Rusku daří navyšovat (např. v roce 2015, kdy už Moskva trolejbusy záměrně ve velkém nenakupovala, se prodalo v Rusku jen 88 trolejbusů), a to navzdory tomu, že zhruba tisícovka moskevských ojetin zaplavila v posledních třech letech hned několik ruských regionálních trolejbusových provozů, Saratov či Čitu nevyjímaje.
Existují pochopitelně ruská města, která se zatím federálních programů podpory neúčastnila, buďto pro to, že zatím nebyla stanovenými kritérii těchto programů k účasti připuštěna (resp. by neměla šanci uspět), anebo pro to, že mají nezainteresované, ne-li rovnou podivně chovající se radnice (to je třeba případ Jaroslavli či Bělgorodu). Stejně tak se ale najdou i města, která si snaží pomáhat sama a do trolejbusů investují i bez podpory federace, ať už z vlastní kasy nebo kasy oblastní (například Murmansk).
Ruské ministerstvo dopravy má však v plánu trolejbusovou dopravu financemi z federálního měšce podporovat i nadále, a to silněji než doposud (k tomu má pomáhat nejen státem podporovaný leasing, ale také obnova vozidel z federálního programu Ekologie). Od roku 2022 budou přitom moci ruská města přes program BKAD, v jehož rámci dojde k vydělení nového (pod)programu „Modernizace osobní dopravy v městkých aglomeracích“, žádat o spoluúčast federace nejen při nákupu nových vozidel, ale i při obnově infrastruktury.