Menu

Scania vyrobila svůj poslední autobus

Jedny z vůbec posledních vyrobených autobusů Scania Citywide si našly cestu i do České republiky. Pět vozů zařadily od 1. 1. 2024 do provozu Teplice. (foto: Scania Česká republika)
Jedny z vůbec posledních vyrobených autobusů Scania Citywide si našly cestu i do České republiky. Pět vozů zařadily od 1. 1. 2024 do provozu Teplice. (foto: Scania Česká republika)
Stáhnout PDF
Autobusy
08. 01. 2024 19:08
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Švédská Scania ukončila na konci roku 2023 výrobu autobusů vlastní produkce. Svůj poslední výrobní závod v polském Słupsku se rozhodla uzavřít poté, co se jí nedařilo navýšit čísla místní produkce, byť může působit poněkud jako ironie osudu, že právě rok 2023 měl být údajně z hlediska počtu prodaných autobusů ten vůbec nejlepší v historii polského závodu (konkrétní číslo ale společnost ze vcelku pochopitelných důvodů nepublikovala).

Nový městský Citywide, který Scania představila v roce 2019 na Busworldu, se setkal s velmi vlažným přijetím u zákazníků. Scania přitom doufala, že po uzavření finského závodu, reorganizaci produkce ve Słupsku i opuštění hliníkové technologie karoserií bude schopná s novým produktem (jenž se do prodeje navíc dostal až od samotného závěru roku 2020) dlouhodobě špatná čísla prodejů zlomit a vygenerovat alespoň nějaký růst. V silné konkurenci ovšem s vysoko posazenou cenovkou Citywidu nemohla uspět. Ještě tristnější byly pokusy s prosazením se v oblasti elektromobility. Tam Scania kombinovala vysokou cenovku s malým dojezdem – na evropském trhu zvládl prakticky jakýkoli konkurent nabídnout lepší parametry.

Poslední vyrobený autobus Scania v závodě ve Słupsku. (foto: Scania Słupsk)

S ohledem na to, že skomírající Scania byla zastíněna úspěchem jiného člena skupiny TRATON – společnostní MAN Truck & Bus –, bylo nasnadě přijmout rozhodnutí o neštěpení zdrojů, v němž jako perspektivnější v oblasti výroby autobusů vzešel jednoznačně MAN (mimochodem rovněž vyrábějící své městské vozy v Polsku). V březnu 2023 tak bylo oznámeno, že Scania výrobu autobusů pod vlastní značkou opouští a bude se nadále věnovat už jen výrobě podvozků pro nástavbáře, což byla ta část produkce, která držela autobusovou sekci nad vodou tak jako tak již v předchozích letech. Podobné rozhodnutí přijalo krátce před Scanií i Volvo, jež se však na rozdíl od Scanie snaží svůj dosavadní vývoj zúročit v kombinaci s jinými partnery, takže převádí výrobu zájezdových vozů do Španělska a městských a linkových do Egypta (v obou případech však nejde o závody, které by Volvo vlastnilo).

Výroba autobusů Scania ve Słupsku byla zahájena v roce 1993 (samotný závod vznikl o rok dříve), takže se zde udržela třicet let. Poslední vyrobený vůz nesoucí pořadové číslo 10 413 byl dokončen na konci roku 2023 pro blíže nespecifikovaného francouzského zákazníka s tím, že k předání má dojít v lednu letošního roku. Jedná se o vůz Scania Citywide LF ve verzi s pohonem na CNG. Následně měla být zahájena demontáž technologie a úplné opuštění závodu je plánováno na březen 2024. Propuštěno bude celkem 850 lidí. Pouze část pracovníků ze závodu ve Słupsku přejde do nedaleké Kobylnice, kde bude pokračovat výroba zmíněných podvozků.    

Podobné články