Švédská Scania ukončila na konci roku 2023 výrobu autobusů vlastní produkce. Svůj poslední výrobní závod v polském Słupsku se rozhodla uzavřít poté, co se jí nedařilo navýšit čísla místní produkce, byť může působit poněkud jako ironie osudu, že právě rok 2023 měl být údajně z hlediska počtu prodaných autobusů ten vůbec nejlepší v historii polského závodu (konkrétní číslo ale společnost ze vcelku pochopitelných důvodů nepublikovala).
Nový městský Citywide, který Scania představila v roce 2019 na Busworldu, se setkal s velmi vlažným přijetím u zákazníků. Scania přitom doufala, že po uzavření finského závodu, reorganizaci produkce ve Słupsku i opuštění hliníkové technologie karoserií bude schopná s novým produktem (jenž se do prodeje navíc dostal až od samotného závěru roku 2020) dlouhodobě špatná čísla prodejů zlomit a vygenerovat alespoň nějaký růst. V silné konkurenci ovšem s vysoko posazenou cenovkou Citywidu nemohla uspět. Ještě tristnější byly pokusy s prosazením se v oblasti elektromobility. Tam Scania kombinovala vysokou cenovku s malým dojezdem – na evropském trhu zvládl prakticky jakýkoli konkurent nabídnout lepší parametry.
S ohledem na to, že skomírající Scania byla zastíněna úspěchem jiného člena skupiny TRATON – společnostní MAN Truck & Bus –, bylo nasnadě přijmout rozhodnutí o neštěpení zdrojů, v němž jako perspektivnější v oblasti výroby autobusů vzešel jednoznačně MAN (mimochodem rovněž vyrábějící své městské vozy v Polsku). V březnu 2023 tak bylo oznámeno, že Scania výrobu autobusů pod vlastní značkou opouští a bude se nadále věnovat už jen výrobě podvozků pro nástavbáře, což byla ta část produkce, která držela autobusovou sekci nad vodou tak jako tak již v předchozích letech. Podobné rozhodnutí přijalo krátce před Scanií i Volvo, jež se však na rozdíl od Scanie snaží svůj dosavadní vývoj zúročit v kombinaci s jinými partnery, takže převádí výrobu zájezdových vozů do Španělska a městských a linkových do Egypta (v obou případech však nejde o závody, které by Volvo vlastnilo).
Výroba autobusů Scania ve Słupsku byla zahájena v roce 1993 (samotný závod vznikl o rok dříve), takže se zde udržela třicet let. Poslední vyrobený vůz nesoucí pořadové číslo 10 413 byl dokončen na konci roku 2023 pro blíže nespecifikovaného francouzského zákazníka s tím, že k předání má dojít v lednu letošního roku. Jedná se o vůz Scania Citywide LF ve verzi s pohonem na CNG. Následně měla být zahájena demontáž technologie a úplné opuštění závodu je plánováno na březen 2024. Propuštěno bude celkem 850 lidí. Pouze část pracovníků ze závodu ve Słupsku přejde do nedaleké Kobylnice, kde bude pokračovat výroba zmíněných podvozků.