Menu

Schváleno: Janov dostane přes 470 mil. eur na rozvoj trolejbusové dopravy

Tříčlánkový trolejbus při loňské květnové prezentaci v Janově. (foto: Comune di Genova)
Tříčlánkový trolejbus při loňské květnové prezentaci v Janově. (foto: Comune di Genova)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
07. 08. 2020 10:48
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Včera, 6. srpna 2020, italské Ministerstvo infrastruktur a dopravy oficiálně oznámilo, že do Janova pošle rekordních zhruba 471 mil. EUR (skoro 12,4 mld. Kč) na rozvoj místní trolejbusové dopravy. Nikdy předtím janovská veřejná doprava nezískala od státu takto velké finance najednou, zároveň se jedná o jednu z největších jednorázových investic do trolejbusové dopravy za dobu existence tohoto dopravního prostředku vůbec. 

Na včerejší rozhodnutí janovská radnice netrpělivě čekala. Jak jsme informovali už v dubnu 2020, peníze přislíbila při své letošní návštěvě Janova ministryně Paola de Micheli (viz zde), avšak oficiální potvrzení do Janova ne a ne dorazit, což místní čelní politiky poněkud rozmrzelo. Včera si mohli po protáhlých jednáních s ministerskými úředníky konečně oddechnout.

Informace o přesné výši alokované částky se nepatrně liší, primátor Marco Bucci včera v noci oznámil alokaci ve výši 471,24 mil. EUR, přičemž místní média uvedla hodnotu 471,64 mil. EUR, takže bude třeba počkat do vydání úředního dekretu, který by měl spatřit světlo světa v nejbližších dnech, nicméně v kontextu celkové investice zaplatí Janov maximálně „nějaké drobné“.

Připomeňme, že původně Janov počítal s většími finančními prostředky, nakonec ale po konzultacích s ministerstvem nadvakrát slevil, z cca 650 na cca 547 a poté na cca 471 mil. EUR. Při druhém zlevnění ovšem Janov uvedl, že se sníží počet pořizovaných vozů, a to ze 145 na 120. Zdá se ale, že se nadhodnocené trolejbusy nakonec po jednání s ministerskými úředníky ohodnotily reálnějšími cenami, protože včerejší oznámení ministerstva výslovně zmínilo počet 145 18m vozidel, aneb za stejné peníze by mohlo být více muziky. 

Ještě jeden snímek z loňské prezentace. (foto: Comune di Genova)

Ministerstvo si každopádně vymínilo, aby Janov respektoval některé jeho připomínky. Jednou z nich je, aby se trolejbusy s jinými druhy dopravy střetávaly co nejméně, přičemž by za tímto účelem měla být zvážena opatření, která by na třech místech ve městě (např. u hlavního nádraží) omezila individuální dopravu. Dále ministerstvo Janov vybídlo k tomu, aby se na severní ose z Janova do údolí Bisagno pokusilo rozšířením vozovky zavést vyhrazené pruhy pro trolejbusy na větším úseku a spolu s tím zvážilo zavedení P + R terminálu v blízkosti této osy, protože původně janovský projekt (i ten modifikovaný z letoška) počítal s tím, že velká část severní osy bude řešena bez vyhrazených pruhů, což bylo velmi kritizováno. Dále Janov dostal za úkol prověřit možnosti lepší oblužnosti západní janovské čtvrti Voltri, protože Janov chtěl ve směru na západ trolejbusovou trať ukončit už v předcházející čtvrti Pra’, která ale není tak osídlená, a občané západního okraje Janova by tak při využívání MHD museli přestupovat. Radnice Janova už přislíbila, že trolejbusy dotáhne o cca 2 km dále až do Voltri. 

Janov má dále za úkol prověřit prodloužení nástupišť v zastávkách, kde se má stýkat několik trolejbusových linek zároveň, tím více, pokud dojde ke schválení provozu 24m trolejbusů na italském území. Janov, který si nedávno jeden tříčlánkový trolejbus vypůjčil (viz zde), uvedl, že v případě ochoty ministerstva změnit domácí normativu ve prospěch delších trolejbusů nemá se zavedením takto dlouhých vozů problém. 

Závěrem shrňme, co vše má být za více než 471 mil. EUR pořízeno (bez zohlednění připomínek adresovaných výše): 145 18m vozů, přes 40 km nových tratí, čímž délka sítě naroste na cca 50 km (bráno v jednom směru), 17 nových měníren, 12 nových koncových zastávek, 1 nový přestupní uzel a 2 terminály P + R. Více k projektu jsme psali například zde

 

Podobné články