Menu

Severní Korea představila nový článkový trolejbus. Možná

Výřez z jediné zveřejněné vizualizace trolejbusu Chollima 518-1. (zdroj: časopis Korea 7/2023)
Výřez z jediné zveřejněné vizualizace trolejbusu Chollima 518-1. (zdroj: časopis Korea 7/2023)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
12. 07. 2023 18:12
Libor Hinčica, Lukáš Vrobel
2 minuty čtení

Propagandistický časopis Korejské lidově demokratické republiky jménem Korea (v české transkripci z korejštiny „Čoson“), jenž je k dispozici na internetu vedle korejštiny také v několika světových jazycích (konkrétně angličtině, francouzštině a ruštině) přinesl ve svém červencovém vydání informaci o „značném rozšíření produkce nových typů trolejbusů s cílem implementovat rozhodnutí osmého plenárního zasedání osmého Ústředního výboru Korejské strany práce,“ tedy s ne právě určitým odkazem na některé z rozhodnutí zasedání, jež se konalo 16.–18. června 2023.

Krátká zpráva dále pokračuje následovně: „Na základě úspěchů a zkušeností, které získali (pracovníci Pchjongjangského trolejbusového závodu, pozn. autora), a díky vývojovým schopnostem a technicky zdatnému personálu závodu, vyvíjejí funkcionáři a zaměstnanci velké úsilí k dosažení ambiciózního cíle vyrábět vozidla se zvýšenou účinností ve větším počtu. Závod zajišťuje správnou distribuci vytížení zařízení i pracovních sil pro hlavní výrobní linky tak, aby efektivita výroby neustále rostla a na všech pracovištích byla přinesena kolektivní inovace. S narůstajícím zápalem kreativity, technici a kvalifikovaní pracovníci aplikují mnoho technických inovací a plánů vedoucích ke zkrácení výrobního cyklu, a zároveň zlepšení kvality trolejbusů. Nové typy trolejbusů, které jsou provozovány v ulicích Pchjongjangu, se těší velké přízni obyvatel.“

Trolejbus Chollima-091 vyráběný patrně do roku 2018. „Nový“ trolejbus bude zřejmě jen faceliftem tohoto osvědčeného typu. (zdroj: Wikipedia.org)

K tomuto prohlášení, o jehož možná poněkud úsměvné výpovědní hodnotě je v zájmu férovosti nutné říci, že se v zásadě nikterak neliší od mnoha tiskových zpráv západních výrobců (a v matematickém vyjádření tedy odpovídá nule), byla doplněna vizualizace článkového trolejbusu pojmenovaného jako Chollima-518/1 (v českém přepise Čchollima). K vozidlu byly uvedeny pouze následující technické parametry: obsaditelnost (125 cestujících), počet míst k sezení (46), délka skříně vozidla (17 000 mm), šířka vozidla (2 500 mm), hmotnost (14 300 kg) a maximální rychlost (45 km/h).

Znění samotného doprovodného článku, jak se mohl přesvědčit každý z čtenářů výše, přitom o novém typu trolejbusu nehovoří a doprovodné fotografie u textu z Pchjongjangského trolejbusového závodu pocházejí již z minulosti a vyobrazují výhradně vozy standardní délky. Nelze tedy říci, zda má obrázek Chollimy-518/1 představovat pouze ideu designérů, anebo jde o vážně míněný záměr trolejbus uvedeného typu vyrábět. Země má od roku 2020 stále uzavřeny hranice, takže přísun informací do zahraničí stran veřejné dopravy je závislý jen na tom, co se místní systém odhodlá do světa vypustit.

Z obrázku vozu Chollima-518/1 je ovšem patrné, že spíše než o nový typ, půjde o modernizaci staršího modelu Chollima-091, který byl vyráběn od roku 2009 patrně do roku 2018, přičemž v uvedeném období mělo být vyrobeno okolo 170 (podle některých zdrojů přesněji 177) vozů pro Pchjongjang. S trolejbusy Chollima-091 má nově navrhovaný vůz identické rozměry, uspořádání dveří, oken, náprav i řešení podlahy v interiéru (jež je vyvýšená). Přesněji jde tak spíše než o nový model o pouhý facelift dříve vyráběného modelu.

Celá vizualizace trolejbusu Chollima 518-1 uveřejněná v propagandistickém časopise KLDR. (zdroj: časopis Korea 7/2023)

Po zastavení výroby trolejbusů Chollima-091 přešel závod na produkci trolejbusů standardní délky typu Chollima-321. Tyto vozy byly dodávány od roku 2018, přičemž předaných jich bylo dosud minimálně 44 (a to nejen do Pchjongjangu, ale i dalších čtyř severokorejských měst). Jaká vozidla (a zda vůbec nějaká) opouštějí výrobní linku v posledních letech, nelze ověřit nejen nezávisle, ale ani závisle, protože filtrované informace směřující do zahraničí se o produkci trolejbusů vůbec nezmiňovaly. 

Připomeňme, že první článkové trolejbusy byly v KLDR vyrobeny už v roce 1963, přičemž jejich design byl patrně vzdáleně inspirován československými autobusy Škoda 706 RTO (uvedenou informaci ale nelze tvrdit v žádném případě s jistotou, byť tak některá literatura činí). Později přišel výrobce s dalšími osmi kloubovými modely (včetně zmíněného typu 091), mezi nimiž byla z pohledu Středoevropana nejzajímavější verze Chollima-952, která vznikla rekonstrukcí autobusů Ikarus 280 v době ekonomické krize v polovině 90. let.

Podobné články