Nový parciální trolejbus ve středu 15. 6. 2022 představila společnost «Sinara — Transportnyje Mašiny» při příležitosti konání Petrohradského mezinárodního ekonomického fóra. Vyvinut byl pro potřeby Čeljabinsku, kde společnost získala v říjnu loňského roku koncesi na provoz trolejbusové dopravy. Součástí této 15leté koncese je povinnost obnovit vozový park 168 novými vozidly, z toho 98 parciálními, i tamní infrastrukturu. Prototyp byl vyroben v Petrohradu v závodě STM-Energorešenija, kde má být do konce roku zhotoveno celkem 20 sériových trolejbusů. Následně by se měla výroba nového bateriového trolejbusu realizovat na Čeljabinskom truboprokatnom zavode (Челябинский трубопрокатный завод), kde už byly dle Sinary zahájeny potřebné modernizační práce, které umožní výrobu trolejbusů zavést.
Výrobce u prototypu nového trolejbusu, označeného jako Sinara-6254, uvádí možnost autonomní jízdy na baterie do vzdálenosti až 80 km. V prototypu nainstalovaná celková kapacita baterií je 93,6 kWh. V Čeljabinsku byl ovšem požadavek na parciální vozy s autonomním chodem jen do vzdálenosti 20 km.
Co s prototypem bude Sinara činit, nebylo ještě řečeno. Výrobce kromě možnosti velké dojezdové vzdálenosti bez nutnosti nabíjení z trolejí a nižší energetické náročnosti vozidla oproti konkurenčním výrobkům uvádí jako další přednost nového typu trolejbusu o 8 cm výše posazený strop, než tomu má být u trolejbusů konkurence. Výše posazený strop má u cestujících vyvolávat pocit větší prostornosti vozu. Dále je jako přednost nového typu uváděna šířka dveří 1 400 mm, což má usnadnit rychlou a pohodlnější výměnu cestujících v zastávkách.
Skupina Sinara se chce s novým trolejbusem prosadit i v jiných městech. Brzké vypsání tendrů je očekáváno v Novosibirsku, který tento týden získal federální financování na 58 nových parciálních trolejbusů (žádal o prostředky na 110 nových trolejbusů, takto obnoví namísto více než 40 % svého zhruba 230členného parku jen 25 %), v Jekatěrinburgu, který si pořídí několik desítek nových trolejbusů (město chtělo obnovit celý svůj cca 230členný park, ale nesehnalo na tuto akci dostatečné prostředky), v Stavropolu, kde obnoví zhruba tři čtvrtiny parku nákupem 45 parciálních trolejbusů, v Bratsku, kde se během dvou let očekává díky federální podpoře příchod 40 trolejbusů, či v Brjansku, kde se má rovněž díky federální podpoře koupit do dvou let celkem 100 trolejbusů a nadto zmodernizovat i téměř celá trolejbusová infrastruktura. V Bělgorodu naopak plánují trolejbusový provoz s příchodem tohoto léta zavřít.
Konkurence na ruském trhu s příchodem nového typu trolejbusu opět o něco vzrostla, velkých zakázek na nové trolejbusy ovšem v Rusku dlouhodobě není dostatek na to, aby se mohli všichni tamní či běloruští výrobci těšit na velké žně. Letos se nejvíce daří Trans-Al’fě, která už začala dodávat nové trolejbusy do Petrohradu, s mírným předstihem zakončila dodávky 16 vozů pro Petrozavodsk, a má na realizaci ještě některé drobnější kontrakty. PK Transportnyje Sistěmy a UTTZ jsou na tom v tomto roce co do zisku nových zakázek bídně, PK TS má nicméně dostatečné zakázky na tramvaje. Belkommunmaš realizuje dodávku 56 bateriových trolejbusů do Volgogradu (zatím dodal 26 a kvůli blíže nespecifikovaným problémům s logistikou ještě nebyl schopen dodat zbytek) a startuje dodávky 97 „parciálů“ pro Petrohrad. Belkommunmaš navíc v Krasnojarsku za účasti místní společnosti Belrus smontoval jeden trolejbus s tím, že by do budoucna mohl v této montáži pokračovat a z Krasnojarsku pak novými trolejbusy zásobovat své případné zákazníky na Sibiři. Pokud jde o společnosti KAMAZ či Al’kor, ty zatím žádný úspěch se svými trolejbusy neslavily. Nakonec ještě musíme zmínit běloruský MAZ, který na podzim tohoto roku pošle na zkoušky svůj trolejbus až do Chabarovsku, jak bylo oznámeno před několika dny. Jak už jsme opakovaně reportovali, chabarovský trolejbusový provoz se nachází už dlouhá léta v bídném stavu a je vůbec zázrakem, že se v něm drží aspoň jedna trolejbusová linka. Nynější vedení chabarovské radnice nicméně slibuje, že nakoupí nové trolejbusy, a to právě za účasti běloruského průmyslu.