Opakované výběrové řízení na dodávku nových tramvají pro polský Krakov má nečekanou dvojici uchazečů. Zatímco předchozího tendru se účastnili výrobci Stadler a Bozankaya (oba však byli pro chyby v dokumentaci vyloučeni), nyní se místo švýcarsko-turecké bitvy očekává polsko-česká. V částech na dodávku tramvají o délce 32–34 m podala nabídku jen Pesa, kontrakt na delší – až 45m – tramvaje je kromě nabídky z Bydgoszcze doplněn i nabídkou od Škody Transportation.
Absence Stadleru v zakázce pro MPK Kraków, kterému v letech 2020 až 2023 švýcarský producent předal celkem 110 tramvají, je bezpochyby velkým překvapením. Oproti tomu účast Pesy byla očekávaná – firma otevřeně hovořila o zájmu účastnit se soutěže v někdejším sídelním městě polských králů již na veletrhu InnoTrans, kde představila svůj koncept nového typu nízkopodlažních tramvají vycházejícího z modelu Twist.
Výběrové řízení bylo rozděleno do tří částí, přičemž nabídky bylo možné podávat samostatně do každé z nich. Předmětem dodávky má být vždy až 30 vozů, a to v konfiguracích jednosměrných o délce 32–34 m, obousměrných s téže délkovým rozptylem a jednosměrných o délce 42–45 m.
U tramvají o délce cca 32 m bude mít MPK Kraków výběr zjevně usnadněn. Pokud Pesa neučinila chybu, pro niž by musela být vyloučena, je jak v případě jednosměrných vozů (s cenovkou 17,313 mil. zlotých/cca 102,14 mil. Kč; všechny uvedené ceny v článku jsou bez DPH), tak v případě těch obousměrných (s cenou 18,618/cca 109,84 mil. Kč) jediným účastníkem. Je však otázkou, zda bude dopravce ochoten takovou cenovou hladinu akceptovat. Současná soutěž sice nepracuje s konkrétní odhadovanou hodnotou zakázky, předešlý tendr ale ukázal, že očekávání byla výrazně nižší (okolo 60 mil. Kč/vůz).
V části na dodávku delších tramvají se proti Pese s nabídkou ve výši 23,055 mil. zlotých za vůz (zhruba 136 mil. Kč) postavila Škodovka, která nabídla jednu tramvaj o něco dráž, konkrétně za 24,068 mil. zlotých, tj. přibližně 142 mil. Kč. Cena ovšem není jediným hodnoticím kritériem, má dokonce váhu pouhých 50 %. Další body lze posbírat za délku záruční doby (6 %), deklarovanou spotřebu elektrické energie (6 %), počet článků vozidla (4 %) a za další vybrané technické parametry (celých 34 %). Tyto parametry mohou s celkovým pořadím ještě zamíchat, přičemž opět platí, že není známo, zda MPK Kraków na nákup vozidel za uvedené sumy vůbec kývne.
Rámcové smlouvy má být možné využít po dobu čtyř let, minimální objednávka má vždy činit alespoň 15 tramvají s tím, že na dodávku prvního vozu má mít vítězný uchazeč 18 až 28 měsíců.