Škoda Electric v české premiéře představila svůj ryze dieselový autobus, jenž by měl spadat do rodiny vozů souhrnně označené jako Škoda D’City. Vozidlo, které se novinářům poprvé ukázalo pod slavným Žižkovským televizním vysílačem v Praze, spadá do kategorie low entry nízkopodlažních autobusů o délce cca 9,5 m. Na trhu tak bude konkurovat zejména autobusům SOR a tureckým výrobcům ISUZU a BMC.
Ačkoli média všeobecně referovala o novince, je nutné říci, že autobus prezentovaný v Praze není žádným prototypem, ale standardním sériovým vozidlem, pocházejícím z produkce turecké Temsy. Ta se výrobou autobusů zabývá už od roku 1984 a v roce 2012 představila na veletrhu v belgickém Kortrijku svůj nový částečně nízkopodlažní vůz Temsa MD9 LE, který byl nabídnut hned ve dvou verzích, a sice městské (řada CITY) a příměstské (řada INTERCITY), jež se vzájemně lišily zejména výbavou (verze pro regionální dopravu byla standardně nabízena s 36 místy k sezení, zatímco městská pouze s 30 sedadly). U obou modelů byla zachována shodná délka (9 536 mm) i výška (3 132 mm), stejně jako šířka (2 400 mm), identické bylo rovněž vybavení motorem o výkonu 186 kW z produkce Cumminsu. Městskou verzi bylo možné kromě standardního dvoudveřového provedení (1-2-0) zakoupit také v provedení se třemi dveřmi (1-2-1). Již dříve představila Temsa i vůz pro zájezdovou dopravu (kategorie COACH) s typovým označením MD9 (tedy bez přídomku LE). V tomto případě je však nástavba vozu řešena zcela odlišně (autobus je mj. kratší – 9 480 mm – a vyšší – 3 345 mm).
Kromě dieselového provedení začala Temsa nabízet i z městské verze MD9 LE odvozené provedení elektrobusu s obchodním jménem MD9 electriCITY. Premiéra elektrobusu se uskutečnila již v červnu 2015 na kongresu UTIP v Miláně, zájem ze strany dopravců o elektrické provedení byl ale minimální. První exportní úspěch do EU se podařil až loni ve Švédsku, kam bylo předáno v listopadu 6 vozů pro provoz na ostrově Öckerö, další zářez pak přišel až v první polovině letošního roku díky zakázce z Rumunska, kde si Arad objednal 5 vozů (+ 5 dalších ve 12m verzi typu Avenue Electron).
Jak známo, v loňském roce překvapila skupina PPF dokončením akvizice 50% podílu v rámci tureckého výrobce Temsa, který se v předešlých letech dostal do vážných ekonomických problémů. Před vlastníky obřího závodu na výrobu autobusů stojí nyní nelehký úkol naplnění výrobních kapacit. Jednou z cest má být také posílení pozice Temsy na evropských trzích, přičemž přinejmenším pro trh České a Slovenské republiky budou autobusy nabízeny pod značkou Škoda. Právě v tom ostatně tkvělo ono premiérové představení konané v 22. 7. 2021 v Praze. Novináři neměli před sebou k vidění nový vůz, ale autobus Temsa vyráběný od roku 2012. Jen nově z ryze obchodních důvodů opatřený tradičním okřídleným šípem Škoda. Typové označení – Temsa MD9 LE – ovšem zůstalo s ohledem na již získané homologace stejné. Je tedy nepřesné hovořit o českém produktu ve smyslu výroby v ČR, neboť kompletní montáž (při nejmenším v případě prezentovaného autobusu) proběhla v závodě v turecké Adaně, a v Plzni, kam byl vůz převezen, proběhly pouze kosmetické úpravy. Vozidlo, jež je mj. vybaveno klimatizací s individuálními výdechy nad sedadly (tolik typickými pro turecké autobusy této délkové kategorie), nezávislým topením či couvací kamerou, by mělo absolvovat předváděcí kolečko po ČR.
Kromě autobusů s pojmenováním Škoda D’City (tj. městské dieselové vozy Temsa) má být modelová řada doplněná také o autobusy D’Intercity a D’Coach (přičemž lze předpokládat, že do těchto kategorií budou zařazeny zřejmě všechny autobusy nacházející se momentálně v nabídce Temsy).
Připomeňme, že s posledním jmenovaným typem (D’Coach) Škoda uspěla ve výběrovém řízení na dodávku autobusů pro Ministerstvo obrany ČR, s nímž byla podepsaná dvojice smluv zahrnující dodání celkem 8 vozů pojmenovaných jako model Škoda HD 12 (v originále analogicky Temsa HD 12). Už dříve byla uzavřena také zakázka na dodání 14 elektrobusů Škoda E’City (Temsa Avenue Electron; avšak v tomto případě opravdu s elektrickou výzbrojí Škodovky, a tedy odlišným od výchozího provedení Temsy) pro DP hl. m. Prahy. Tato vozidla by měla být předána ještě v letošním roce.
O vstup na český trh se Temsa pokoušela od roku 2009, kdy si zde zajistila (u brněnského Tourbusu) i zázemí pro servis svých autobusů. Cílila tehdy zejména na provozovatele dálkových autobusů, právě s nimi totiž byla na evropském trhu nejúspěšnější, avšak o úspěchu v tvrdé konkurenci zavedených výrobců šlo tehdy sotva hovořit. V současné době je v ČR v provozu u různých malých soukromých dopravců do 40 autobusů značky Temsa, z nichž se zřejmě všechny (s výjimkou vozu MD9 LE od Škodovky) dostaly do ČR jako ojeté, případně zánovní.