Nejmladší přírůstek do rodiny Škoda, společnost Škoda Ekova z Ostravy, uspěla podle očekávání v soutěži na opravu 80 tramvají typu M31 pro dopravce Göteborgs Spårvägar AB ze Švédska. Tramvaje, které byly v době, kdy byla Škoda Ekova ještě součástí ostravského DP (pod jménem Ekova Electric), v Ostravě modernizovány, se po několika letech začnou postupně na pomezí Moravy a Slezska zase vracet. Do roku 2027 jich má projít někdejšími ústředními dílnami DPO všech osm desítek, přičemž celková hodnota kontraktu je 1,95 mld. Kč.
Tramvaje M31 byly vyráběny v letech 1984 až 1992 společnostmi ASEA a ABB, přičemž výrobní závod opouštěly ještě jako dvoučlánkový typ M21. O dosazení středního nízkopodlažního článku bylo rozhodnuto až později, přičemž první modernizace byla svěřena firmě Mittenwalder Gerätebau GmbH z Německa, která tramvaje postupně v letech 1998 až 2003 rekonstruovala na současné šestinápravové provedení s vloženým středním nízkopodlažním článkem. Záhy se však ukázalo, že ve své době nebylo moudrým rozhodnutím ponechat ve vozidlech původní elektrickou výzbroj, jejíž údržba se ukázala s postupujícími léty jako komplikovaná.
Proto byl požadován v rámci následujícího kola velkých oprav zásah do elektrické části, přičemž vítězem výběrového řízení na opravu tramvají se stala společnost Cegelec z Prahy. Ta začala modernizovat tramvaje v roce 2008 v ústředních dílnách pražského DP, kterými nakonec prošlo pět vozů, další sériové modernizace poté byly od roku 2011 převedeny do Ekovy Electric (zejména pro nedostatečnou kapacitu pražských dílen), přičemž modernizační program běžel až do konce roku 2016, přičemž opravou v Ekově prošlo i prvních pět „pražských“ modernizovaných vozů (oprava mechanické části a sjednocení se sériovými vozy). Následně Ekova Electric, již samostatně, získala zakázku na opravu 65 vozů typu M32 (AnsaldoBreda Sirio), která se ale týkala výhradně mechanických částí vozidel.
V roce 2020 bylo rozhodnuto, že ostravské ústřední dílny, potažmo Ekova Electric, bude prodána skupině Škoda. Jedním z hlavních argumentů přitom bylo, že trh týkající se modernizace a oprav tramvají je velmi omezen. V době, kdy byly tyto výroky publikovány, přitom běželo či bylo v přípravě v Evropě hned několik soutěží na modernizace tramvají, Ekova navíc krátce předtím dokonce odmítla podepsat smlouvu na modernizaci tramvají pro Wrocław. Již v té době se také vědělo o zájmu švédského Göteborgu realizovat další kolo většího stupně oprav na tramvajích M31 s miliardovou hodnotou, přičemž Ekova Electric byla s ohledem na reference a zkušenosti s tímto typem vozidlem jednoznačným favoritem na opětovné získání zakázky. Na zasedání zastupitelstva v červnu 2020 ovšem hlasy ANO 2011, Pirátů, ODS a KDU-ČSL poměrem 34:11 (dalších 5 zastupitelů se zdrželo) prodej Ekovy prošel a po uplynutí roční lhůty došlo k faktickému převodu akcií za cca 320 mil. Kč v červenci 2021.
Koupi za těchto podmínek šlo označit bezpochyby za vynikající obchodní úspěch kupujícího. Nový vlastník získal za hubičku tolik potřebné prostory na realizaci svých zakázek, s nimiž se dostával do skluzu, mohl sem převést opravy pražských tramvají z pronajatého pražského areálu a současně počítat s tím, že bude nadále provádět údržbu tramvají pro ostravský DP. Zde uspěl de facto hned dvakrát. Opravy tramvají Stadler Tango NF2 sice vyhrála společnost Stadler, ovšem jako poddodavatele má právě Škodu Ekovu, s níž musela nalézt společnou řeč. Další úspěch se pak dostavil v tendru na údržbu zbylých ostravských tramvají, které už Škoda Ekova coby jediný účastník soutěže ovládla samostatně, přičemž za opravy vozů v letech 2022 až 2026 má Dopravní podnik Ostrava vynaložit 829 miliónů korun v průběhu pěti let. Při porovnání cen za údržbu z roku 2020 lze přitom zjistit, že průměrné navýšení ceny činí celých 26 % (nejméně 16,5 % a nejvíce 36 %) a v případě řešení mimořádných oprav (například po nehodách) dokonce 41 %, což přislibuje velmi rychlou ekonomickou návratnost vynaložených prostředků za akvizici Ekovy, zvlášť v kombinaci s ne nečekaným obhájením pozice v Göteborgu, u níž není důvod si myslet, že by na něj Ekova (i s ohledem na délku přípravy celého projektu) nedosáhla i samostatně.
Současná nově podepsaná zakázka na opravu 80 tramvají M31 představuje de facto pokračování periodické údržby vozidel, u nichž dopravce předpokládá výrazné prodloužení životnosti (současné plány hovoří o možnosti vyřazení těchto tramvají až v roce 2042). Použit má být například nový dveřní systém, dojít má k doplnění nájezdové rampy u středního článku, doplnění nového brzdového systému či klimatizační jednotky pro stanoviště řidiče. Chybět nebude lakování vozidel, oprava laminátů, údržba podvozků, výměna podlah, dílčí úpravy interiérů a stanovišť řidiče atp.