Nečekaný návštěvník dosedl v těchto dnech na koleje Thüringer Waldbahn und Straßenbahn Gotha. Dlouhodobá spolupráce s podnikem Rhein-Neckar-Verkehr přinesla malému provozu v Durynském lese možnost otestovat jeden z obousměrných vozů Škoda 36T ForCity Smart. Gotha letos vypsala tržní konzultace na nové tramvaje, které by do provozu ráda začala uvádět od roku 2025. Sloužit mají jako náhrada vozů ČKD Tatra KT4D.
Stávající gothajský vozový park stále čítá desítku tramvají KT4D, které jsou až na jednu výjimku vybaveny elektrickou výzbrojí TV Progress od pražského Cegelecu. Další vůz ev. č. 306/II se dlouhodobě podrobuje modernizaci. Vedle tramvají československé výroby vlastní TWSB Gotha tři tramvaje Düwag GT8NF s vloženým středním nízkopodlažním článkem, kterým disponují také ex-basilejské vozy Schindler Be 4/8. Těch podnik odkoupil v srpnu 2018 celkem šest a po modernizaci zatím zprovoznil polovinu. Po prvním voze ev. č. 222 postupně zasáhly do provozu exempláře ev. č. 221 a 204. S výjimkou jednoho vozu byly všechny vyčtené tramvaje pořízeny jako ojeté, jelikož poslední nové tramvaje převzala Gotha v letech 1981–1982. Jednalo o šestici vozů KT4D, z nichž do provozu po dvou rekonstrukcích nadále zasahuje pouze KT4DC ev. č. 304.
Tržní konzultace byly vypsány na konci letošního května, přičemž v nich TWSB Gotha uvádí, že hodlá od roku 2025 pořídit až 10 nových tramvají. Základem kontraktu by mělo být dodání čtveřice tramvají, zbylých šest má být opčních. Společně s nákupem vozů má dojít také k podpisu smlouvy na jejich údržbu, přičemž stávající dílny TWSB Gotha mají sloužit jako subdodavatel. Tržních konzultací se může zúčastnit kterákoliv firma vyrábějící tramvajová vozidla, přičemž účast v nich není podmínkou pro možnost přihlásit se do návazného výběrového řízení. To by mělo být vypsáno 2. října 2023, přičemž dopravce počítá se získáním dotace z Evropského fondu pro regionální rozvoj.
Nová vozidla mají nabídnout vyšší přepravní kapacitu a oproti stávajícím tramvajím také lepší jízdní komfort, především ale budou nízkopodlažní. Gotha o testování obousměrné tramvaje pro Rhein-Neckar-Verkehr projevila zájem především z toho důvodu, aby vyzkoušela průjezdnost sítě. Na té jsou dosud nejširšími provozovanými tramvajemi Düwagy se šířkou 2,35 metru, vozy KT4DC a ex-basilejské Be 4/8 poté disponují šířkou vozové skříně 2,2 m. Tramvaje Škoda 36T ForCity Smart jsou široké 2,4 metru, přičemž od nákupu takovýchto vozů si Thüringer Waldbahn und Straßenbahn Gotha slibuje s ohledem na jejich rozšířenost finanční úspory.
Cestou do svého budoucího působiště byl v Durynsku vysazen vůz budoucího ev. č. 1408, který je reprezentantem obousměrného tříčlánkového provedení 36T. Zájemce o svezení mannheimským „vetřelcem“ zve podnik 20. září 2023 mezi 9:00 a 18:00 na jízdy z tramvajové vozovny přes Waltershausen do Bad Tabarz (po trase meziměstské linky č. 4).