Menu

Škoda ovládla výběrové řízení na 200 tramvají pro Prahu

V letech 2009 až 2018 dodala Škodovka do Prahy 250 tramvají Škoda 15T ForCity. Nyní pravděpodobně naváže další velkou zakázkou na 200 vozů, jejichž dodávky mají začít v roce 2025. Jejich podoba nebyla prozatím odtajněna. (foto: Vojtěch Jandásek)
V letech 2009 až 2018 dodala Škodovka do Prahy 250 tramvají Škoda 15T ForCity. Nyní pravděpodobně naváže další velkou zakázkou na 200 vozů, jejichž dodávky mají začít v roce 2025. Jejich podoba nebyla prozatím odtajněna. (foto: Vojtěch Jandásek)
Stáhnout PDF
Tramvaje
09. 11. 2023 17:11
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Táhnoucí se soutěž na nové nízkopodlažní tramvaje pro českou metropoli zná svého vítěze. Dopravní podnik hl. m Prahy dne 9. 11. 2023 oznámil, že nejlepší nabídku v tendru podala Škoda Transportation, jež měla nabídnout 200 tramvají za celkovou cenu 16,602 mld. Kč, takže nabídková cena za jeden vůz činí 82,5 mil. Kč. Kontrakt počítá s objednáním 40 vozů závazně (s termínem dodání 20 vozů do konce roku 2025 a 20 do konce roku 2026), zbytek je předmětem opce, která může být vyčerpána od roku 2027 dále s tím, že ročně nesmí být objednávka větší než na 30 vozů.

Výběrové řízení, jež bylo pojato jako jednací řízení s uveřejněním, bylo vypsáno takřka přesně před rokem – konkrétně 16. 11. 2022. Žádosti o účast bylo možné podávat do 30. 1. 2023. Do té doby tak měla učinit pětice výrobců: Škoda Transportation, Stadler, Pesa, Alstom a Siemens. Následně probíhala vyjasňování specifikace i smluvních podmínek – předběžné nabídky byly nakonec podávány až 31. 5. 2023. V té době už pražský DP uveřejnil celkem 25 vysvětlení zadávací dokumentace. První nabídky odevzdali jen tři výrobci – Škoda Transportation, Stadler a Pesa, zatímco Alstom a Siemens se rozhodli v tendru nepokračovat.

Během letních měsíců probíhaly konzultace s jednotlivými výrobci o jejich nabídkách, kdy požadované změny a upřesnění mohly vést až k úplné změně konceptu vozidla oproti prvotní nabídce. DP například nespecifikoval dostatečným způsobem, jaký sklon podlahy může mít nízkopodlažní plocha, a když se to později pokusil napravit, sklidil od jiného z uchazečů (a jeho podporovatelů) vlnu zvláštní kritiky. Zásadním nedostatkem se ukázalo, že se opomnělo na stanovení max. vzdálenosti prvních dveří pro cestující od čela vozu, přičemž například tento bod nebyl zhojen ani v dalších etapách výběrového řízení.

Vůz Škoda 15T ev. č. 9446 na pražské Letné. (foto: Dominik Konečný)

Počátkem září vyzval DP trojici uchazečů, aby podali finální závazné nabídky. Po prodloužení byl termín stanoven na 17. 10. 2023. I během zhruba jednoho a půl měsíce bylo nutné poskytnout vysvětlení a upravovat zadávací dokumentaci na základě sérii nových dotazů, takže DPP stihl vydat ještě dalších šest (!) vysvětlení zadávací dokumentace.

Nakonec nabídku podali všichni tři uchazeči, polská Pesa tak ale patrně učinila jen pro formu, protože její nabídka musela být pro nesplnění formálních požadavků vyloučena a nestala se ani předmětem hodnocení. Boj se tedy odehrál jen mezi Škodovkou a Stadlerem. Druhý jmenovaný měl nabídnout tramvaj s názvem Stadler Tango NG Praha. S ohledem na požadavky výběrového řízení lze předpokládat, že vozidlo přejímalo vybrané konstrukční prvky z vlajkové lodi stadlerácké produkce tramvají – modelu TINA. Škoda svůj model nazvala Škoda ForCity Plus, prozatím ale nelze předjímat, o jaké provedení by mělo jít a vůz patrně nelze slučovat s řadou stejnojmenných vozidel provozovanou v Bratislavě.

Zatímco plzeňský výrobce si řekl za jeden vůz 82,5 mil. Kč, Stadler nacenil jednu tramvaj na 88,2 mil. Kč. Ačkoli cena nebyla jediným hodnoticím kritériem (celkem jich bylo 10 a cena měla váhu 50 %), nabídka Stadleru nedokázala tu plzeňskou v dalších hodnocených parametrech předehnat. Připomeňme, že šlo o garantovanou cenu za vybrané náhradní díly (10 %), celkovou hmotnost vozidla (5 %), obsaditelnost (6 %), rozsah nízkopodlažní plochy (5 %), průměr nových kol (6 %), vybavení vozidla elektromechanickou brzdou (5 %), použití náprav (4 %), použití ekologického chladiva v klimatizaci (2 %) a délku záruční doby (7 %).

Součástí dodávky je vedle tramvají také vybrané příslušenství (software, dokumentace, školení zákazníků, deset sad náhradních dílů, tzv. jalové podvozky pro servisní manipulaci ve vozovnách a dílnách atp.).

Od 9. 11. 2023 běží 15denní odvolací lhůta, během níž pražský DP prozatím nesmí s vítězným uchazečem podepsat smlouvu.

Podobné články