Dopravní podnik města Brna (DPMB) uzavřel dne 2. 2. 2021 smlouvu na dodávku až 40 nových obousměrných tramvají, jež byly primárně zamýšleny jako náhrada starších vozů KT8D5(R.N2; popř. N). Vítězem soutěže se stala s cenovou 59,93 mil. Kč/vůz Škoda Transportation, jež byla jediným účastníkem tendru, do nějž se nabídky podávaly už 17. 4. 2020, tedy na počátku první vlny Covidu-19. Přestože zájem o účast měli dle zaslaných dotazů také další výrobci, DPMB tehdy nevyhověl žádostem o prodloužení lhůty na podání nabídek a zahraniční dodavatelé nebyli v době probíhajících lockdownů schopni zajistit požadované dokumenty (ty se musí ve vybraných částech kvalifikace prokazovat nejen ve vztahu k zemi sídla, ale i ve vztahu k ČR, tedy dvojmo).
Po podání jediné nabídky následovalo takřka deset měsíců dlouhé období, než došlo k samotnému podpisu smlouvy. Ta ale zaručovala výrobci dodávku jen 5 vozů, zbylých 35 bylo předmětem opce. První z vozů byl dodán v říjnu 2022, pasažéři se (ještě v rámci zkušebního provozu s cestujícími) svezli s modelem Škoda 45T poprvé dne 11. 12. 2022. V březnu 2023 využil DPMB opčního práva a díky získaným prostředkům z fondů EU si přiobjednal dalších 15 vozů. U nich se ale významně změnila cena.
Možný rozdíl v hodnotě mezi prvními pěti vozidly a případnými dalšími tramvajemi byl předmětem i dvojice doplňujících dotazů adresovaných zadavateli (zcela zjevně od dvou různých společností). Tazatelé shodně žádali, aby DPMB zvážil v rámci hodnoticích kritérií rozdělení na fixní cenu za prvních pět vozů, do nichž bylo nutno rozpočítat vývojové náklady, a cenu za vozidla opční s tím, že podle tohoto klíče bude možné docílit při objednávce následných vozidel lepších (nižších) cen, neboť v nich již nebudou zohledňovány vývojové náklady. V jednom případě byly uvedeny i příklady z polských měst (Olsztyn a Krakov), kde rozdělení nabídkových cen na základní objednávku a fixní vozy přineslo dopravcům výrazné úspory (v případě Olsztyna šlo o takřka 11 %). DPMB ovšem v odpovědi na doplňující dotazy uvedl, že trvá na hodnocení ceny ve vztahu k pěti vozidlům, která pak bude následně určující i pro případnou zbylou objednávku.
Změna ceny opčně pořizovaných vozidel tedy nebyla vůbec připuštěna, přesto k ní došlo, nikoli ovšem směrem dolů, ale nahoru. S odkazem na tzv. podstatné změny okolností a vyšší moc požádala společnost Škoda Transportation o navýšení ceny tramvají „na aktuální přiměřenou úroveň“. Opírala se přitom o zprávu společnosti PricewaterhouseCoopers Legal s.r.o., kterou si sám výrobce zadal zpracovat pro potvrzení svých tezí o nárůstu cen na trhu. DP města Brna na základě „prodávajícím řádně uplatněných institutů podstatné změny okolností a vyšší moci, předložené zprávy a dalších poskytnutých dokumentů akceptoval, že jsou dány předpoklady pro přiměřené navýšení kupní ceny“ a kývnul na novou částku 75 mil. Kč, tedy o 25 % více, než byla původní cena sjednaná ve smlouvě a v níž již byly (anebo alespoň měly být) rozpočteny vývojové náklady. Nová cenovka byla dokonce prezentována jako výhodná – zpráva PricewaterhouseCoopers Legal s.r.o. totiž uváděla jako přiměřenou sumu o ještě 1 610 766 Kč vyšší (včetně zohlednění zdražení za komponenty informačního systému).
Na počátku března 2024 potvrdilo vedení města Brna zájem o koupi dalších 20 vozů. DPMB následně požádal dne 8. 3. 2024 o potvrzení cenové hladiny, na což Škoda Transportation reagovala přípisem ze dne 15. 4. 2024 s tím, že sice v mezičase došlo k růstu výrobních nákladů a inflace dosáhla v roce 2023 vysoké úrovně (10,7 %), nicméně i přes tento nepříznivý vývoj je ochotna nabídnout identickou cenu, jako za oněch 15 vozů, tedy 75 mil. Kč za vůz a 326 500 Kč za jednu sadu řídicího informačního systému RIS II. Výzvu k podpisu kupní smlouvy musí doručit DPMB do 30. 11. 2024, v opačném případě nebude Škodovka ochotna akceptovat ani cenu, ani předpokládané dodací termíny. Všech 40 vozů by mělo být dodáno do konce roku 2026.
Navýšení kupních cen mimo smluvní ujednání je v oboru vysoce nestandardní. V sousedním Polsku o zvýšení ceny usilovala dvojice dodavatelů – Durmazlar v dodávce tramvají pro Olsztyn a Hyundai Rotem u tramvají pro Varšavu. Ačkoli v obou případech města uznala, že k určitému navýšení nákladů od dob podpisu smlouvy došlo, obě odmítla peníze do rozpočtu přisypat a rozhodla se jít z důvodu transparentnosti cestou opakovaných soutěží. Polský trh zároveň dokumentuje, že nárůst nákladů se do cen vozidel promítl ve skutečnosti jen minimálně. Například Dopravní podnik v polské Poznani uzavřel v červnu 2023 výběrové řízení na dodávku 10 obousměrných 100% nízkopodlažních vozů o délce cca 32 m (tj. provedení srovnatelné s vozidly dodávanými do Brna), kde Modertrans uspěl s částkou odpovídající v přepočtu sumě pouhých 41,44 mil. Kč/vůz (bez DPH). V ceně je zahrnuta i úprava vozovny (dodání servisního zařízení a jeho instalace) a balíček oprav. K navýšení cen tramvají oproti tomu došlo mimo Brna také v Plzni či Bratislavě. Ve všech třech případech je dodavatelem Škoda Transportation.